Direktlänk till inlägg 24 maj 2007

Hard work

Av Ann-Louise Ryrvik - 24 maj 2007 09:03

Planerna för mina hönor tyckte jag blev ovanligt bra. Jag valde  att träna alla delmoment för sig och banan för sig. När allt sitter som smäck skulle jag kedja dem....


Mycket av dag ett gick åt till att träna Bettan på att göra ett apporteringsbeteende på en plattform. Hönan måste kasta ner föremålet eller på annat sätt göra det till ett icke-stimuli för annars kommer hon ju att bli kvar och fortsätta med det hon gör.

Eftersom  hon ruskade och drog föremålet börade jag med att försöka lära henne att kasta åt sidan så det skulle hamna utanför bordet. Hur jag än bar mig så kunde jag inte få beteendet säkert (skit bakom klickern säkert  ;-D) Det är så svårt att fånga en nackvridning på en ruskande och backande höna! Ibland hamnade det utanför och ibland inte.  Apporten var också så  stark att hönan valde att behålla den och struntade i kornen. Försökte utnyttja det men fick inte till det. Testade också att göra andra föremål - mindre ruskvänliga - men det hjälpt inte.


Marie kom med ett tips om att hålla emot i leksaken och förstärka drag, för att sedan släppa och få kast. Nu i efterhand skulle jag naturligtvis gjort så men då tyckte jag att det var svårt att få till och testade i stället andra saker. Jag försökte shejpa ett lyft/drag av ett föremål från en bunke till en annan.  Det var inte helt lätt men det blev bättre än det andra jag provat. Ofta fick hönan i föremålet korrekt. Ok. Jag kände mig ganska nöjd.


Kom sedan på att jag måste ha den sist i banan för att hönan blir lätt kvar och lyfter om den är mitt i. M.a.o fick jag välja bort signalkontrollen som hon egentligen kunde eftersom jag slitit så med apporteringen och kände mig ganska nöjd med vad den kunde och trodde mig fixa till det sista under de andra dagarna.

Gott hopp!


Zonja valde att picka ner röd kloss jättefint på bordet. Hon lämnade de andra i fred. När vi sedan började plocka upp henne i banan så pickade hon först på röd och sedan på grön. Antagligen hade hon gjort det i banan förut och när banan sammanföll med klossarna valde hon att picka ned i rätt ordning medan hon på bordet bara pickade ned en färg. Intressant. Vi gjorde som hönan ville och ett moment var att putta ned två klossar; först den röda och sedan den gröna.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards