Alla inlägg under november 2007

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 november 2007 22:23

Börjar bli uttråkad.... och otrevlig ;-). Jag blir sur och grinig när jag måste vara stilla och hemma. Annars brukar "gubben" föreslå att jag ska ta med mig hundarna och åka till klubben eller till någon kompis, men det går ju inte nu. Det orkar jag inte. I stället får omgivningen lida.


Tog mig i allafall ut till hagen med kameran och kunde fröjdas åt att hästarna roade sig på egen hand. Det känns skönt.



Av Ann-Louise Ryrvik - 16 november 2007 15:58

Jag, Lin och Lill-Emelie håller på att försöka omvandla den radioaktiva spindeln till en fågel i Photoshop. Det gick ju fint.

Så här blev han....

(eg. en beostare vi träffade i Danmark i somras)


Av Ann-Louise Ryrvik - 16 november 2007 09:32

inte bara en förresten utan hela familjen Harrison har flyttat in. Men den lille nye gästen dök upp i går kväll. En liten urläcker neongrön spindel! Den var supersnabb och väldigt vacker.





 

Någon som vet vad det är, och vad jag ska göra med den....

Av Ann-Louise Ryrvik - 15 november 2007 14:19



 



..

Av Ann-Louise Ryrvik - 15 november 2007 10:49

Inget ont som inte har något gott med sig... Jag har nu tid att läsa lite av alla de böcker jag har (det är ju en del). Ironiskt började jag läsa i en av de gamla,  Handbok för hästvänner av C.G Wrangel från 1913. Den är otroligt roande och mannen hade sinne för humor.


Något jag läste som man kan reflektera över är hur han skriver om Grefve Széchényis undervisningsmetod...


"Hvad bollkastningen beträffar, lär erfarenheten att denna skänker den unge ridadepten en öfverraskande smidig sits. Detta faktum har sin förklaring däri, att ryttaren för att fånga bollen, som än faller bakom, än framom, än på sidorna af hästen, måste vända och vrida sig åt alla håll.

Härigenom vinner icke allenast sitsen i säkerhet, utan bringas äfven knän och skänklar i det riktiga läget, väl intill sadeln, eller med andra ord: det lyckas lärjungen att så att säga lekande förvärfva sig de första och riktiga grunderna för en säker och smidig sits.



I och för öfningarna med bollkasningen tages naturligtvis en lugn och sedig häst. Bollen kastas till en början inte högre än c:a 1 meter och lektionen afbrytes så snart eleven visar spår af trötthet. För  att bespara mödan att iderligen upptaga bollen när den tappas, kan man fästa den vid ett långt snöre, som fastgöres vid sadeln. När eleven hunnit förvärfva större färdighet böra läraren och eleven kasta bollen till hvarandra. Vid detta bollspel tagas rörelsetakterna i följande ordning: skridt, kort traf, galopp och slutligen , men detta långt senare, sträckt traf.



Széchényi menade att stigbyglarna i början kunde spännas korta och att ridläraren under denna allra första period borde helt och hållet afstå ifrån att inverka på elevens sits. Numera rides emellertid nästan genast utan stigbyglar. Så snart eleven visar sig vara så säker i sadeln att hans sits under bollspelet icke rubbas af hästens jämna rörelser, öfvergår man till hinderhoppning. Denna inledes med att en låg, med halm omvirad stång lägges tvärs öfver den inhägnade volten, så att hästen måste gå öfver hindret. Spetsar hästen icke längre öronen när han kommer till hindret höjes det något litet och får hästen nu taga hindret i traf och slutligen ävfven i galopp. Efter några lektioner brukar eleverna icke vidare gifva akt på hindret. Utan kasta en blick på detsamma fotstätta de med bollspelet.



 



Samtidigt med de första ridlektionerna börja också de gymnastiska rörelserna. Széchényi lät eleven vid slutet af hvarje ridlektion hoppa av hästen. Längre fram skedde afhoppning äfven under galopp.



I elektricitetens tidevarf då allt går ut på snabbhet, kan en metod, som otvifvelaktigt åstadkommer en stor besparing af tid icke undgå att ådraga sig den tänkande fackmannens uppmärksamhet. "




Av Ann-Louise Ryrvik - 14 november 2007 09:39

Peter är hemma och tar hand om mig. Här fås det kaffe och frukost på sängen! Här rastas hundar och fodras hästar! Peter betyder "klippa" och det stämmer ju :-D!

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21
22
23
24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards