Alla inlägg den 31 maj 2008

Av Ann-Louise Ryrvik - 31 maj 2008 20:59

Efter många MÅNGA om och men anlände jag till Oslo kongressenter, drygt två timmar försenad, mitt i lunchen. Satte mig på Youngstorget och planerade vad jag skulle göra dessa dagar förutom föreläsningarna, men mest tittade jag på folk. Norrmän är ett konstigt folk ;-) och ett underbart folk.


Väl inne så kan jag säga att Ken Ramirez föreläsning efter lunch var värd resan hit. Han pratade om Conscept Training - Taking You and Your Animal to New Levels.

Bl.a visade han en film hur man lärt delfiner en signal för att "härma vad den andra delfinen gör". 

En delfin gjorde något och fick belöning. Den andra delfinen fick signal -"Härma!" och det gjorde den. När den klarade detta med beteenden den hade i sin repertoar testade man med ett som den inte kunde.

"Vis-delfinen" gjorde ett för den härmande delfinen okänt beteende. Härm-delfinen fick  signalen och gjorde i stort sett samma sak med en liten, liten variation! Fantastiskt!!! Praktiskt för att snabbt få ett djur att dra lärdom av en rutinerad delfins beteende som kanske tagit jättelång tid att träna.


Ken Ramirez visade också "match to sampels". Hur han tränade en liten valp att hitta samma sak som han höll fram tex.  en boll och gav signal "hämta". Hunden stack och hämtade en boll bland många andra leksaker. Nästa kunde vara en kamptrasa o.s.v Praktiskt tex i samband med servicehundar. Leta reda på och hämta en likadan sko. Om man tappat nycklarna -visa en annan nyckelknippa och hunder letar fatt på den tappade....


Han pratade också om att lära in förståelsen för innebörden av ord tex  "liten" - "stor" oavsett föremål o form, "uppe" - "nere", "vänster" - "mitten" - "höger"  så att det kan användas i samband med andra beteenden.


Inspirerande!


Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards