Alla inlägg den 30 april 2009

Av Ann-Louise Ryrvik - 30 april 2009 23:10


Jag har varit på Långebo för att titta på rodeo idag. Lite action blev det men inte så mycket. Marie, Eiram, satt kvar och både hon och Six Pack såg nöjda ut.

Bilder från dagens bravader kommer ni att få se en hel hop av i morgon. Jag vill bara varna ;-) !!!


Även Maja fick vara med på ett hörn..ha ha ha.

Av Ann-Louise Ryrvik - 30 april 2009 06:52

Ibland funderar man över denna bloggvärlden. Vad ska man skriva som är intressant på något sätt, när man inte ens själv tycker att något man gjort är speciellt intressant! Å andra sidan är det tråkigt med bloggar där inget händer också så jag får väl skriva en liten resumé av (o)intressanta göromål...


-Sommaren är här! Inte bara i känslan utan också med tanke på dygnstemperaturen. Underbart. Jag bara älskar att gå rakt ut på altan och gräsmatta utan att vidta några åtgärder i form av skor och jacka. När värmen kommer vaknar jag upp och blir en bättre människa. Helt plötsligt känns saker som att städa, skriva räkningar och rensa ogräs som ändå ganska trevliga aktiviteter...




Knoppar i päronträdet som vi planterade i fjol. Kanske slår de ut idag....



- Det blev en jättebra träning med Cazal i går. Den blev lång, men å andra sidan gjorde vi olika saker. Både lite "tysta leken", lite på lina och lite på långsidan. Jag har benämnt min träning som bygger på att forma nya beteenden till "TYSTA LEKEN". Det för att tysta leken, även om man shejpar trickliknande beteenden inte strävar till en produkt, tex ett trick som visa upp för andra, utan den är till för att  stärka samarbetet, öka engagemanget och inlärningsförmågan hos djuret. Dessutom associerar många trick till något flummigt, oviktigt, med ett löjes skimmer över sig. Där ett djur kläs i kjol och tvingas cykla runt i cirklar. Det tycker jag är lite orättvist för det är en mycket bra aktivitet att göra tillsammans med sitt djur.


Sedan blev det en sväng på lina där jag fick några fina galoppfattningar. På långsidan försökte vi oss på lite sluta, och det blev faktiskt något steg. Aha. Porten har öppnat sig. Kul.


Det blev en bra träning där inget större gick fel, upplägget blev bra och det var sådär roligt och stärkande. Mao en träning på hundra ;-)


- Loke fick också ett pass tysta leken. På honom experimenterar jag med att lägga signal på ett frivilligt beteende tidigt. Hundar lär sig ju lätt oavsett när man sätter på signaler, men på häst verkar det vara svårare när beteendet är för generaliserat och i flyt. Jag tog nu ett nytt beteende som han bara började bjuda och satte signal på nästan direkt. Han verkar förstå det. Nu är det i och för sig en kroppslig signal så nästa projekt är att introducera en ljudsignal. Det är inte vetenskapligt analyserat, utan en bonnehypotes ;-).


-Med Puppis blir det en hel del stegförlyttningar nu. Jag ska försöka få dem så klara som möjligt så jag kan koppla på sittet i fria följet. Det ska bli spännande att se hur svårt/lätt det blir att lägga in sittet.

Det blir en del framåtsändande också. Det sista har det varit lite "raggarlydnad" så jag tror det är dags att börja strama upp lite innan det glider iväg.

Inkallningsställandet är också en grej som jag just nu gör mer av.

Ingenting närmar sig att vara klart, men däremot finns det mycket som det finns hopp för och som jag känner har potential att bli riktigt bra om det fortsätter i samma linje.


-Junge rids fortfarande av Caroline och hon har ännu inte gjort någon avsittning även som det varit nära. Milou ska få prova sele i veckan och ska ut och tömköras i naturen.


- Kiro struttar fortfarande runt i maklig takt och vill stundom leka med boll eller springa efter Puppis. Jag håller tummarna för att han får vara med hela sommaren. Inka har gjort rekord i höglöp. Hon har varit snäll, inställsam och inbjudande i sex, sju dagar. I går började hon bli sig lik och Puppis fick smisk när han stack dit näsan. Allt rullar med andra ord i sina gamla hjulspår.




Knopp även i körsbärsträdet, vilket vi ockå platerade i fjol.


Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20 21 22
23
24
25 26
27
28
29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards