Alla inlägg under augusti 2009

Av Ann-Louise Ryrvik - 24 augusti 2009 09:00


Jag har nyss planterat ett gäng Leander. Denna austinros är helt fantastisk. Doftar, är vackert formad, blommar läääänge och blomfärgen varierar från knopp till "gammal" blomma.











Av Ann-Louise Ryrvik - 23 augusti 2009 15:28


Gubben var hemma idag så jag passade på att slita med honom ut till hästarna för att ta en bilder eller två på mig och Cazal när han ligger ned. Kan bara konstatera att jag har en söt häst och en fin hund :-).


Inga problem. Pang i marken....


Dubbel platsliggning....



Svanslyft



Sallekram








Av Ann-Louise Ryrvik - 20 augusti 2009 09:47


En del av kursen disponerades av karolinerna. Det var både friskt, fräckt, fartfyllt och bejakande.


En hoper män och en kvinna i varierande utstyrsel. Kom som du är en härlig devis. Jag gillar speciellt snickarbyxorna. Så befriande !!!!



 

Och här kommer några dag två med ett mer likriktat yttre....


Enda kvinnan på sin vackre springare.










När trummorna drog i gång blev hästarna ännu lugnare och nöjda.


Kenta och Red Wind


Volt runt trummpojke









Bent visade också vapenhantering till häst. Han fick låna knabstruper hingsten Zeb.


Har man ett vapen i sin hand är det viktigare än någonsin att ha kontroll på sin kropp och sin häst annars kan det få konsekvenser.... Vevar man för mycket okontrollerat kan man dekapitera hästen.


Man kan ju alltid använde musköt, men då kan man ju råka skjuta hästen istället....




Av Ann-Louise Ryrvik - 20 augusti 2009 08:50


Här kommer några bilder från senaste Bentkursen. Jag har inte hunnit lägga in dem förrän nu... Bent var extra bra denna gång. Inspirerande, engagerad och humoristisk. En riktig rolig helg! Längtar tills jag ev. har någon häst jag kan vara med och träna med.


Bent, Jessica och Sassina (som dag två gjorde väpnarprovet och blev godkända)


Magic fingers...



Hmmmm....


Double magic fingers!


- Hallå där, ursäkta...


...måste justera lite....



Ibland fick Bent rita ut volterna i manegesanden.... pust!


Ibland fick han longera.....


Ibland fick han illustrera......


och kommentera....


Ann-Kristin och Prinsen gjorde också väpnarprovet och blev godkända.


Red Wind, Marie och Bent.


Peter sitter upp på sin krigiske springare med assistans av ännu icke diplomerade väpnare.... Mer bilder på karolinerna och deras hästar hittas i eget inlägg.

Av Ann-Louise Ryrvik - 19 augusti 2009 14:46


Passade på att ta Salle och Loke på förmiddagen med tanke på den utlovade värmen idag. Junge och Milou ska få kvällspass...


Det blev lite longering i dag eftersom det var ett tag sedan jag gjorde det. Jag fick plötsligt för mig att kolla om Salle ville lägga sig. Det var dryga halvåret sedan sist jag kollade. Och se.... det gjorde han. Till skillnad mot förra gången jag provade så låg han kvar tills jag fick be honom gå upp.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Första gången jag provade att få fram läggande så lyckades jag bra. Det var för två år sedan Han lade sig en massa gånger men spratt upp lika fort. Över dagarna blev de sämre och sämre tills beteendet försvann....

Träningsvärk? Omognad? Taskig timing? I don´t know. Jag försökte också att shejpa fram läggandet från hovskrap till samla ihop benen under sig, men kom aldrig till att han damp i marken. Det kändes som det blev oförenligt att vilja ha godis och att lägga sig. Jag la det på hyllan....


För ett halvår sedan provade jag igen. Ställde mig och väntade ut honom och han lade sig, men han spratt som förut upp lika fort igen. Svårt att få en belöningsplacering som säger att "ligga ned är bra".


Idag föll alltså andan på igen. Jag är ju inte så intresserad av trick just nu utan mer av arbete som leder till ridning. Det är fullt upp med att hinna med det. Provade idag mest för ro skull. Han lade sig och låg kvar. Jag kunde belöna honom massor medans han låg och han såg helt tillfreds ut med att ligga där.


Nåväl... var det detta du ville....



Bra höjd att börja inridningen ;-)!!



Söt tiggmule....


Här nere var det ju riktigt trevligt att vara....


Efter att ha gått runt lite i paddocken stannade jag och väntade ut honom. Han lade sig igen och låg kvar lika lugnt. Han fick återigen mycket belöning! Jag kunde gå runt honom och stå över honom. Poletten hade ramlat ned.


Efter vårt longeringspass var jag tvungen att prova igen (förståss) och han la sig lika lugnt och fint. Jättekul! Jag kunde också "klä" av honom kapsonen medan han fortfarande låg ned.



Nåväl. Ibland känns det som om man lägger vissa saker på hyllan så faller de på plats när man plockar fram dem igen. Det är väl som med att så.... marken måste vara redo och årstiden vara den rätta. Så har det varit mycket med Puppis och hans sena mognad. Han kunde inte spåra förrän han var redo. Han hade svårt för uppletandet innan han var redo. Plötsligt en dag så bara fanns det där. 


I och för sig brukar man mena att om det funkar att lägga ett beteende på hyllan så är det för att man då tar bort dålig träning och njuter av spontan återhämtning. Kan kanske vara så. Fast här känns det nästan som om det var något annat. Kanske behövde Cazal mogna.... Kanske har han större förtroende för mig så jag kan komma närmare över och belöna... Kanske har han blivit klickerklok och verkligen tar till sig markeringen av rätt beteende....


Kanske är det bara en ursäkt för dålig träning. Det hade säkert gått att få fram det tidigare, likaså vissa beteenden hos Puppis. Skillnaden är nog att det hade krävts mycket mer jobb. Nu var tiden inne och då gick det lätt....


Vem vet.... I vilket fall har vi fått till ett frivilligt läggande som känns stadigt :-).



Av Ann-Louise Ryrvik - 14 augusti 2009 19:46


Fredag och lördag var det sökträning tillsmmans med Morten och Cecilie. Jag kunde bara vara med på lördagen. Förmiddagspasset blev det lite markeringsövningar med Puppis och på eftermiddagen fick Diva prova på lite sök.

Diva tyckte att det var kul men var lite frågande inför uppgiften. Hon fick kattmat av de första figgarna och sen fick hon kong. 


Cecilie och Morten


Diva i väntans tider


Eftersom inte Diva hade något eget tjänstetecken fick hon låna Puppis.


Diva busar med Cecilie Hansen


Rolf-Rune var en trevlig prick som bjöd på kattmat.


Cecilie styrde figgarna med järnhand ;-).


Cecilie Hansen och Luna


Luna på språng


Markering av figgen Carina.


Påvis



Kärvänlig stämning :-)


Steinar och Luna


Av Ann-Louise Ryrvik - 13 augusti 2009 23:08


På eftermiddagarna åkte vi tillbaka till skogen för att spåra. Här kommer några bilder på Johan när han spårar (iförd Crocs) med Diva (i koppel).


 

















..... och hittade slutet....

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards