Alla inlägg under augusti 2009

Av Ann-Louise Ryrvik - 13 augusti 2009 16:28


Onsdag - torsdag var det dags för oss att ha lydnadsträning med Maria Hagström. Hon var som vanligt superbra. Inspirerande, trevlig och ödmjukt. Det är härligt med sådana människor.

Jag och Puppis hade inte så mycket att visa upp. Vi har små kok puttrande på spisen men eg inget som är visningsbart. Det är mest bara till att träna.

Jag har rudiment till både ruta, framåtsändande, apporteringsdirigering m.m men ingenting av det var ju läge att dra upp i den settingen.


Vi fick i alla fall visat vår apporteringslek, explosiva starter och kryp. Maria tyckte att Puppis var en trevlig vovve och det är ju alltid kul. Hon beordrade mig att sätta fart med träningen och det ligger mycket i det. Jag har ju tagit det ganska lugnt eftersom han har mognat så sent. Dock är det dags nu och bara att ta tag i det.


Dag två fick jag bita i det sura äpplet och ta fritt följ. Jag har ju lagt det lite på is eftersom jag inte tycker att det är tillräckligt exakt. Maria sa att hon tyckte det var ok, och jag fick köra några vändor. Han låg lite för högt i energi så jag skulle tänka på att försöka sänka aktivitetsnivån där. Enig! Däremot tycker jag ändå att det är för instabilt. Kanske syns det inte lika mycket som det käns. Jag är dock lite "petelipet, pet, pet, pet..."


Skit samma! Nu ska här i alla fall tränas.....


Maria och Steinar med vovve.




En glad Marthe


Marthe och Enya tränar transporter in på plan....


Käck liten bordercollie.


Platsliggning på världens vackraste lydnadsplan..... På bilden; Tam och Enya

Av Ann-Louise Ryrvik - 10 augusti 2009 16:11


Denna vecka var det Canisläger i Sölen, Norge. Jag fick ta med mig, förutom Puppis, både Johan och Diva. Med en fullknökad bil dök jag upp först på måndagförmiddag. Det hade varit en del strul innan jag kom iväg - som vanligt.....

Nåväl. Väl på plats var det bara att kasta sig in i sökträningen. Vi "gamla" instruktörer hade en egen grupp. Träningen gick bra. Puppis fick börja med markeringsövningar och det gick ok.


Här kommer några bilder från måndagen och tisdagenssökövningar....



Trots att det är tämligen platt i Sölen, så kan man ibland behöva ställa sig på något för att se... Här är det Steinar som spanar....


Rottis in action


Pipbollar är livet!


Steinar är lekfigge för Camillas nya valp.


Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli.....


.... eller kanske snarare; "det ska börjas i tid det som rakt skick ska bli"... :-)


En riktigt häftig valp var det i alla fall!!!!


En trött blivande figge!??!


Av Ann-Louise Ryrvik - 7 augusti 2009 23:36


I dag låg nya Canistidningen i brevlådan. Det är alltid kul när ett nytt nummer kommer och man får läsa smått och gott. I detta nummer var det främst Mortens artikel om Timeout-trenden som jag gladde mig åt.


Morten kan verkligen formulera sig till skillnad mot mig.  Jag har ju försökt vid några tillfällen att skriva om detta med att ett stort fokus på timeouter och att det inte har kännts bra för mig. Varje gång har jag, antagligen på grund av att jag uttrycker mig dåligt, blivit missuppfattad.  


Jag tycker att Morten förklarade det på ett, förhoppningsvis, tydligare sätt. Mycket diskuterades "collar grab", en företeelse som jag helt missat, men grundproblemet är det samma – risk för stort fokus på felen i stället för stort fokus på lyckande. 


Till syven och sist får ändå alla göra som de behagar och göra på det sätt de trivs med. God träningshelg på er alla :-)! 

Av Ann-Louise Ryrvik - 7 augusti 2009 01:07


Hemma hos Lin såg vi denne store fjäril. En sorgmantel. Så vacker.... Det skumma, tyckte jag, var att den kunde vrida på nacken. Det visste jag inte att de kunde göra plus att det kändes som den TITTADE PÅ MIG....


Kolla på bilderna nere - den nickar....


Nymphalis antiopa






Hej, hej!

Av Ann-Louise Ryrvik - 6 augusti 2009 00:51


I dag var det dags för lite träning med Lin och Ia. Vi begav oss mot Utbys skogar som är väldigt stora och fina. Vi hittade oss plats att lägga lite spår och köra ett upplet.

Uppletsrutan blev fin då den var plan först och sedan rejält brant.  Brant fast med möjlighet att ta sig ut och med fäste. Den var också överskådlig förutom på toppen, men då var de ändå längst ut.

Det gick fint.


Puppis på väg ned...



Tjohej


full sprutt in...


avlämning


snaskutdelning


Ia on the go


full fart


Busbelöning

Av Ann-Louise Ryrvik - 5 augusti 2009 12:15


Det var ett tag sedan. Men nu kommer några humlor. De är underbara...






Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards