Alla inlägg under december 2009

Av Ann-Louise Ryrvik - 23 december 2009 19:40

Jag har precis börjat smaka på den egna glöggen efter recept från Hoffematte-kattmamma-LenaN. Kärt barn har många namn. I tre veckor har den bubblat och haft sig och idag var det dagen D. Dags att sila och smaka. Den var jättegod och är antagligen jättestark. MUMS!!!!

Granen är klädd, köttbullarna rullade, vaniljlikören klar... ja, det mesta är klart. Tur är väl det för jag tycker att glöggen redan börjar få konsekvenser =D!

Ha det så himla mysigt så här dan före doppare dan!!!


God Jul och Gott Nytt År önskar vi Er!          (Illustration; Marie Eiram Bergström)  

Av Ann-Louise Ryrvik - 22 december 2009 00:30


Fick ett par bilder taggade av Emelie L  på Facebook. (Hennes nya fotoblogg hittar du HÄR!) Hon är urgrym på att fota. Jag var bara tvungen att lägga ett par av dem här också för han är så stilig min "lille" Cazal =D.




                                    



     

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 december 2009 07:06


Inget får mig så glad och lycklig som när jag ser Johan och hundarna rumlar runt. Jag kan inte se mig nöjd på samspelet. Johan har en genuin "jag älskar dig och respekterar dig" inställning till djuren och jag är så tacksam och stolt över det. Han säger aldrig ett hårt ord åt dem. Han är aldrig irriterad på dem. Han sätter alltid deras väl och ve först. Han älskar dem förutsättningslöst. 

Detsamma gäller tvärt om. Hundarna bara avgudar honom.


Några bilder på jullovs rummel.....














                    





    





       

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 december 2009 06:01

Vaknade glatt strax innan sex. Krypa ned i sängen igen med en jättemugg kaffe och sedan kika på tv4´s nyhetsmorgon.

Vad börjar man med? Vargjakt!

Nu måste jag börja med att säga att jag förstår att det är hemskt med får och hundar som blir rivna. Så jag är inte helt förblindad.... Jag är heller inte emot jakt. Jag har själv jägarexamen även om jag inte jagat praktiskt pga tidsbrist. Jag gillar att äta kött och jag är ganska bonnig och hårdhudad vad gäller att döda djur för mat och för att bespara djurets lidande. Men det är just det att bespara lidande..... 


* Det som gör mig så förblånat ledsen, frustrerad och får tårarna att rinna är att vargar lever i familjegrupper. I starka sociala grupper. Det är väl ingen tvekan om att det är "intelligenta", kognitiva väsen. Att skjuta helt "vilt" i en familjegrupp. Tänk er... Ett troget par i livslångt förhållande där den ene skjuts av? Den sorg och saknad som den kvarlevande måste känna? Vad får det för konsekvens för vargstammen? Borde inte det göra att de splittras och resulterar i ännu mer ensamgående vargar som blir hänvisde till att ta får för de inte orkar ta större vilt såsom älg?


* Det som gör mig arg är att det är att vissa intressen har så starka lobbyister och att man faller till föga för detta. Varför kan man inte uppbåda den energin till att få viktigare saker gjorda och ändrade i sammhälle? Hur kan det komma sig att just jägarna lyckas så bra? Beror det på att det är mycket pengar bakom? Många MÄN?


* Jag kan tycka att det är dåliga ursäkter att skjuta av för att de tar hundar. Jag förstår att det är tråkigt, men hur många hundar skjuts av sina egna förare? Hur många körs över i trafiken? Att det skulle vara för HUNDENS skull tycker jag verkar långsökt. Det finns fler och reellare faror och då hade man nog inte släppt hunden över huvudtaget.... Jag tror snarare att det är en kombination av främst konkurrens om viltet och rödluvanskräck. Förlåt alla kära vänner som gillar jakt och är väldigt måna om era hundar. Jag vet att ni bryr er om hundarna, men jag undar om en övergripande inställning.....


* Åter igen - jag förstår problemet med att vargar börjar gå nära boningshus och ta tamdjur o.s.v En selektiv jakt där man möjligen tar bort de vargar som inte är skygga, som får beteenden som är "onormala" istället för, som det verkar nu, bara skjuta det man ser och kommer över.....

Borde det inte vara bättre, om man nu ska skjuta, att kartlägga och skjuta av de som är ungdjur som vandrar ut för att skapa nya flockar...  


* Sen kan jag tycka att det är något obehagligt, nästan perverst i denna önskan att få DÖDA en VARG. De intervjuade mös, och undertonen var obehaglig.

En respektfullt inställning till vargen och ett nyktert konstaterande att det måste göras hade varit bättre. Ett konstaterande med sakliga argument. Då hade jag kunnat klarat det bättre utan att behöva möta måndagen med tårar.

Av Ann-Louise Ryrvik - 18 december 2009 23:00

På eftermiddagen var jag förbi hos underbara, söta, go´a Carro och tittade på hennes nya stall och vackra hästar.

Vilket stall! Fantastiskt fint och fräscht.


Vackrare lösdriftsstall får man leta efter....

 

  

Lille Santino tog emot

 

  

Santino 1år och Kanoni några fler år.

 

  

Santino har de vackraste ögon jag någonsin sett!!!! Visst är de fina!?!!!

  

  

Gosingar

 

  

Kelsjuk kille

 

  

Änglahår..

 

     

Fina stallet innuti..

 

  

Carro & CO

 

  

Mysigt.

 

Vi gick in och tog en fika. Carro hade bakat värsta goda sockerkakan, så det slank ned två bitar. Hrmmm... Mycket tjöt blev det med Carro, C´s mamma och pappa. Trevligt. Innan det var dags att åka hem kikade vi till hästarna igen.

De hade tagit kvällen och gått in för lite mystid.


  

 

 

Av Ann-Louise Ryrvik - 18 december 2009 19:19

Idag passade vi på att övningsköra lite med Milou. Salle och Loke hade gått bort på gärdena så det var inte läge att lämna Junge ensam i hagen. Han blir tokig av att de andra går bort och att då dessutom ta ut Milou är uteslutet. Junge fick med andra ord följa med. Han hamnade på gubbens lott.


Vi selade på, Milou klev i skacklarna och sedan bar det av. Det gick finemang.



Milou spanar på Salle och Loke som går på gärdena.

 

  

Milou den lille hårbollen.

 

  

Cirkus Ryrvik på utflykt.

 

  

Vi passade på att hämta posten.

 

  

Vi passade också på att hämta tefat och bob när vi passerade förrådet. Gubben släppte Junge som snällt gick och kollade läget.

 

  

Herrarna kom på den strålande iden att binda boben i rockarden. Först var jag lite skeptisk till idén men va f-n. Det går säkert bra. Milou brydde sig inte alls om att ha en skrapande, väsande bob efter sig med en jublande halvfigur på.

 

  

Johan tyckte detta var superkul så vi tog faktiskt en trav på raksträckan. (Matte fick springa - pust!) Här är det ett godisstopp.


Sen bar det vidare hem och både hästar och människor var nöjda med dagens lilla utflykt.  

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 december 2009 22:00

Man ska inte klaga. Här var det torr snö som yrde runt. Det är inte mycket på marken men den återanvändes gång på gång. Det blåste än hit och än dit, upp och ned, fram och tillbaka....


Prins Johan hade avslutning på skolan igår och när vi kom hem igen var det till att ge sig ut till hästarna. Det kändes som om det skulle bli ett riktigt elände, men faktum var att när man väl var ute gick det ganska bra. Påbylsad med lager på lager, mössor och halsdukar gav vi oss ut. Gubben den snälle och gode, hjälpte mig att fylla vatten medans jag körde några skottkärror hösilag. Det var schysst för det är jäkligare när vattenslangar ska förvaras frostfritt och så.


Hästarna var vid gott mod. Snacka om att de har effektiv päls. Inte en gnutta värme tar sig ut genom den inte. Ett lager av snö låg helt oberört uppe på ryggarna. Det hade varit intressant att se hur det hade sett ut på Salle, men det kan jag ju inte plåga honom med. Han fryser ju så han måste ju ha täcke på sig. Kanske isolerar inte hans päls lika bra....

Nu går han dock med täcke hela tiden. Kände med handen under. MYSVARMT

Loke


Lokerumpa


  

Imponerande snötäcke. Det borde ju också isolera lite eller?!!?     


  

Junge och Milou. Junge ser ut som om man sprutat vispgrädde på hans rygg.

 

 

Jungerumpa



  

Milou också snöig.



                           

                                           Milou - den lille sötisen 

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 december 2009 20:37


Letade efter lite upplyftande sommarbilder och hittade dessa gamla godingar som sprang och lekte i gräset.


 Essie och Kiro....... 

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards