Alla inlägg under mars 2010

Av Ann-Louise Ryrvik - 20 mars 2010 13:52


Solen skiner, snön smälter, termometern visar ganska många grader plus. Det är underbart!!!

Vägen är ganska snöfri i stora delar och jag var gôtt ridsugen. Jag hade ju satt igång Junge från marken, och var i begrepp att sitta upp, innan denna j-la snö kom. Sen dess har allt stått still.


Nu orkade jag inte vara pedagogisk längre. Eller snarare fysiologisk längre. Tänkte att han klarar nog att gå med tanten på ryggen en liten sväng i alla fall. Det är ju inget fel på honom, men jag tycker inte att det känns bra att bara hoppa upp och rida när de stått ett tag.

Mycket riktigt. Det visade sig att han glatt traskade med gigantum-tantum utan minsta knot eller håglöshet. Med spetsade öron trampade han på.

Vi tog bara en liten sväng. Så långt som snön på vägen var något så när tinad.


Detta är en alldeles osedvanligt snäll och stabil häst. Ur hagen fick han plufsa i djupsnö. Grannen var här med en jättemaskin och körde snö. Hundarna sprang. Pojken fick kompisbesök. Snön rasade dånande av taken. Blev han bekymra? No! Inte ett dugg. Han stod lös mitt i allt och blev borstad. När stora takraset kom tittade han till och tog två steg åt sidan. Sen var det som vanligt igen.


Sadla på, tränsa, sitta upp.... Trots att han inte varit riden på flera månader är han precis som vanligt. VIlken hjälte. Längtar ihjäl mig tills det blir rent i paddock så vi kan longera, arbeta från marken! Få lite muskler....


  

             Skönt när vägarna blir isfria! Jungeälsklingen med spetsade öron.

 

Kan man be och få lite godis!?!???!


     

Skönt med en häst som man kan sola och ta bilder samtidigt på,

medans hästen oförtröttligt trampar vidare :-)!


Gulleplutten står och mumsar karamell, raggig och dan. Han fäller som jag vet inte vad!!!! Det går liksom inte att få bort... det kommer bara mer..... och mer.... Han går ner minst ett par storlekar när han fällt klart. (Kapsonen sitter lite hå och hej. Hittade inte hans riktiga så denna fick duga eftersom vi bara skulle ut en liten sväng.)  

Av Ann-Louise Ryrvik - 19 mars 2010 12:47


Missa inte denna film!!!! Ta dig tid att kolla och se hur det egentligen är! Äntligen har man förstått :-)!


Klicka HÄR!



Av Ann-Louise Ryrvik - 18 mars 2010 17:51


Veckorna rullar som jag vet inte vad. Det sköna är i alla fall ljuset och att temperaturen är över blåläge!!! Det finns hopp.

I dag hade jag goda förespeglingar om diverse aktiviteter men det bidde mindre och annorlunda. Ett par timmars städande, en del telefonpratande, en bastant kinamatslunch, paltkoma och sedan var prinsen hemma. Vi passade på att göra lite alternativa aktiviteter typ grilla mashmallows....


    

Mmmmm

  

  

Johan gillar brända och Diva verkar också kunna tänka sig lite...  



Sen var det dags för dagens lässtund. Johan har temaveckor läsning i skolan och ska läsa en stund varje dag. Det är kanonbra. För då har jag bestämt mig med att sitta med och läsa skönlitteratur. Det är en lyx som jag sällan unnar mig. Jag känner alltid att jag borde läsa någonting "nyttigt". Gubben joinade oss också och vi blev sittande ett bra tag. Riktigt mysigt. Förresten tror jag gubben sitter och läser än :-).


  

Lässtund


    

Djupt försjunkna....



Tre tankar från dagen;

  • Uj, vad ridsugen jag är!!! I morgon blir det nog en sväng med Junge. Skulle tro att vägen börjar bli lite bar och det inte är så klampigt längre. Längtar!!!!
  • Snöpa, inte snöpa, snöpa, inte snöpa...... Har beställt tid men velar fortfarande. Han är ju fantastisk, magnifik, kraftfull och ursnäll. Är tummispolare med Cazal och är lugnet och vänligheten själv mot mig. MEN han tänder till snabbt och menar allvar i vissa situationer. Kommer aldrig kunna bli godkänd och gå i avel.... Då ska de bara hänga där för "prydnad"... Tja, jag kan avboka än, men det blir nog så. Det är alltså LOKEs kulor som hänger löst.
  • Fasen vad "Förkväll" är kasst. Det står på nu när jag sitter här vid datorn och det är bara flamsigt, tramsigt och rörigt. Det verkar solklart vilka meriter som gäller för att vara programledare i detta program och inte är det intelligens och skarpsinne kan jag tro ;-). Det blir nästan pinsamt när den ena intressanta personen efter den andra utfrågas med fjantfrågor av flamsiga tjejer. Tänk vad intressant det skulle vara med en vass intervjuare...


                                  

                       När man läst över en timme blir man lite mosig.

                          Johan myser lite med Puppis.

Av Ann-Louise Ryrvik - 14 mars 2010 21:02


I senaste Ridsport finns en artikel om en studie gjord vid universitetet i Renners. "Morot är effektivare än piska". Någon som är förvånad ;-)? Det torde väl vara självklart och dessutom bevisat för länge sedan. Å andra sidan är det väl bra att det lyfts fram, fast då borde det kanske lyftas fram lite större än i den lilla ruta den fick i Ridsport.


Skojigast, eller vad man ska säga, var att forskaren "stampade" i marken om inte hästen backade direkt. Sen fick den pellets. =D Här har man inte hört talas om shejping ha ha.

Å andra sidan har jag vid åtskilliga tillfällen hört duktiga tränare raljera över att "hur ska man kunna få hästen att backa när den vill ha godis" och att man "naturligtvis måste börja med en åtbörd (gå emot, vifta eller stampa)annars skulle det inte gå". Återigen. Det saknas kunskap i shejping och de gamla goda TKFF. (I detta fall var det ju inte själva backandet som var det intressanta, men jag får ändå associationer.)


En annan tanke jag får är att det kanske inte är underligt att folk ibland tycker att positiv förstärkning inte är så effektivt. Bara för att man ger hästen en morot betyder inte det att det effektiv träning. Det behövs mer än så. Man behöver grundläggande kunskap i TKFF, shejping, belöningsplacering o.s.v och sedan övning.


Många gånger tycker jag att det inom hästvärlden verkar vara vanligt att "man bara gör". Inte så mycket funderingar på vad, varför och hur. Man gör såsom traditionen säger oavsett om det finns effektivare och fördelaktiga sätt. Det är hästen som får försöka förstå och anpassa sig och förr eller senare förstår den. (Och de som inte förstår blir klassade som dumma och de som protesterar blir klassade som elaka...)


Å andra sidan kanske jag är både fördomsfull och stygg, men det är lite skoj ibland =D!


Ha en god kväll!!!! 


Av Ann-Louise Ryrvik - 14 mars 2010 20:13


Hade besök här i helgen och vi pratade om färger. Vi kom in på Edipo "Puttefnask". När hon kikade på Edipo sa hon - Det där är nog en skimmel.... När hon sagt det och jag tänkte efter...SÅKLART! Det blir nog med andra ord en skimmel till hos familjen Ryrvik :-D.


Edipo är i alla fall en alldeles underbar lite häst. Ett riktigt gyllegryn. Det var en fin gåva som jag fick av min gubbe i 20-års present. Vi har ju varit tillsammans i 20 år och gubben frågad och jag ville åka på en lyxig resa eller om jag ville ha en ring med en stor sten på. Jag vill ha en häst! sa jag, lite generad, och så fick det bli. Min "gubbe" är allt enastående snäll.   



                             

                           Mattes gullegryn!

Av Ann-Louise Ryrvik - 14 mars 2010 10:52


Världens sötaste "lilla rulta". (Alla blir små rultor i jämförelse med Puppis he he)




     









           

Av Ann-Louise Ryrvik - 13 mars 2010 06:00



Promenad i kombination med miljöträning.


                               

                                Johan och Putte

 

 

Mycket lek och spring blir det....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                       

Av Ann-Louise Ryrvik - 11 mars 2010 01:24

Fullt ös medvetslös.....  

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9 10 11
12
13 14
15
16
17
18 19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards