Alla inlägg den 27 april 2010

Av Ann-Louise Ryrvik - 27 april 2010 21:48


I dag har det börja smälla i rutorna igen. I fjol var det en sädesärla som slogs med fönsterrutorna och i år är det en bofink. Eller är det det? Finns det någon ornitolog eller allmänt bildad människa därute som kan berätta det för mig?


I vilket fall sitter den söta lilla fågeln på räcket och sedan flyger den in i rutan. Detta går på repeat och är ganska hemskt. Det började i morse och har eskalerat under dagen. Jag har försökt att sätta för saker, men det hjälps inte. Den ska bara dunka i den. I morgon har vi som plan att spänna upp ett tygstycke över rutan - lagom kul -men vad ska man göra!??. Jag tycker ju synd om den lilla fågeln. Det borde allra minst få hjärnskakning...


Intressant är att den ju är ganska ljus. Är det fru Bofink? Det spankulerar runt en färggrann fågel som ser ut som "likasamma". Den struntar dock i rutorna och håller på med sitt. Lever bofinkarna i matriarkat? Många frågor väcks och ännu inga svar.


Här kommer några bilder av varierande kvalité på fåglarna. Tyvärr verkar de ganska orädda så jag är orolig för att om de inte dör av hjärnskakning eller bryter nacken så kanske de slutar som kattmat.... suck!


Fru Bofink eller är det något annat?


Mellan drabbningarna - puts av fjäderdräkt....

 

Kom igen! Ska ni ha stryk???


Hilfe bitte! De är envisa, men jag ger mig ALDRIG ska de få se!


        

From behind...

 

  

Från sidan

 

Ganska söt faktiskt!


Så här ser den ut när den sitter i trädet.


        

Herr Bofink!??


Väldigt vackra fäger har den i alla fall.... och verkar ha stabilare humör ;-)        



Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards