Alla inlägg den 30 april 2010

Av Ann-Louise Ryrvik - 30 april 2010 09:24


..... är när man blir bedömd utifrån sitt yrke eller sina kläder. Jag verkligen får KRUPP! En kompis hade nyss skrivit på F.B att hennes barns lärare hade ändrat attityd när de fick reda på att hon inte "bara" var hundinstruktör utan också hade ett annat "fint" yrke...

Är inte det fördjävligt! Inte mycket är så irriterande.


Jag jobbade extra i garderoben på en krog parallellt med att jag jobbade som lärare och som konsult. Hur ofta blev man inte tilltalad som en idiot, behandlad som ett kryp - riktigt förnedrande. De kunde säga precis vad som helst till en. Nedvärdera, bedöma hur man klädde sig. Kommentera... "Du ska vara glad för att du fått ett jobb du!" Jag sa aldrig något om vad jag gjorde i övrigt, för jag tyckte mest det var intressant att se hur människor är och beter sig.

Jag tror att det är en nyttig erfarenhet så man förhoppningsvis tänker till hur man behandlar andra.


Sen är det detta med att bli bedömd utifrån sina kläder.

En gång skulle jag ta taxi från ett hotel. Ni som känner mig vet ju att jag är en som sällan "klär upp mig" utan det är jeans, tröja och gympadojor som gäller.  Bekvämt och praktiskt ska det va ;-)!

Jag skulle i alla fall snabbt iväg till någon affär och behövde en taxi. Stack ned till receptionen och frågade om de kunde ringa på en. Nä, du kan gå ut på gatan och se om du ser nå´n sa receptionisten surt och nästan fnös.
 På kvällen skulle jag och gubben ut på nån "chefsmiddag" (han är ju en sån"VD-slips") så det var gubbar i kosym och jag var tvungen ta på klänning och långkappa (blä!). Vad tror du hände när vi kom ner i lobbyn!??! Samma "kärring" kom springandes, undergiven och fjäskade "-Ska jag ringa efter en taxi?" (Hon kände förståss inte igen mig, men jag spände ögonen i henne och sa att ; Om det inte gick förut när jag hade bråttom, så klarar vi nog oss själva nu också! Då gnydde och kröp hon lite till men jag fick med mig gubbarna och vi tog en taxi på gatan... Blir fortfarande förbannad när jag tänker på det!


Ha ha kom förresten på en släkting som heller inte trivdes i att vara uppklädd. Han åkte till stan för att kika på en Posche. Gick runt där i affären och fick ingen hjälp. Ingen ens tilltalade honom. Han gick då fram till en säljare och sa att han var intresserad av ett köpa en speciell bil av de som stod där och frågade om han kunde få provköra. Försäljaren bara vände sig om utan att svara. Då gick mannen bort till den andre säljaren och sa - Du jag köper den där. KONTANT!  Och så blev det! Han åkte hem med Poschen och första säljaren stod med lång näsa.


Hundvärden tycker jag är bra på det sättet att det inte är så segregerat. Här samlas man kring ett gemensamt intresse tex sök. Ingen vet vad den andre jobbar med, ingen bryr sig. Den första frågan när man träffar någon ny på  tex ett sökläger är inte -Vad jobbar du med? utan Vad har du för hund? Vad gör du med hunden? Var kommer den ifrån? o.s.v

Ganska skönt. Jag har träningskompisar som jag tränat med i kanske 10 år och jag har ingen aning om vad de jobbar med. För det är OVÄSENTLIGT om det inte just i en fikadiskussion är relevant i samband med att vi diskuterar något världsligt. 


Alla oavsett yrke, utseende och klädsel kräver respekt och alla oavsett yrke, utseende och klädsel bör ifrågasättas och inte sättas på pedistal just för detta. Alla lika, alla olika! Alla är lika mycket värda!


Uj vad jag pladdrat nu då... Ha strunt samma!

Nu ska jag ut och rida!

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards