Alla inlägg den 1 maj 2010

Av Ann-Louise Ryrvik - 1 maj 2010 17:40

Oh vilken härlig dag det har varit. Först en skön sovmorgon med lite extratid i sängen tillsammans med sonen och kollande på Svampbob och Fairly Odd Parents. Sen en sen, god frukost. En härlig dusch och sedan en hel dag med djuren.


Först lite klicker med Fnasket. Han är enastående snabb att förstå och han verkar verkligen gilla det. Klossen, ingångar, stegförflyttningar, apportering. Första dagen med apportering och vi kom till gripandet. Jag läste på en blogg att lusitanon är hästvärldens bordercollie och det stämmer nog väl det. Känslig, arbetsvillig och smart.


Det blåste rejält och därför tänkte jag passa på att träna lite med hästarna i paddocken. Nyttig träning. Det var dock ingen av dem som brydde sig det minsta .


Jag började med Junge. Det var första gången i paddocken sedan han var konvalecent. Det gick fint. Han var lugn och väldigt följsamt. Kul. Det beror med stor sannolikhet på MIG. Jag hade inga förväntningar, inga krav, inga ambitioner.


Milou longerades och sedan klickade jag lite på stegringar och sedan fångade jag en mun på väg mot gäspning. Skitkul.  Han förstod det direkt och kunde särskilja rörelsen gäspning utan att blanda in flemandet. Imponerad som så många gånger förr hur snabbt de kan ta en sån liten rörelseantydan och "stanna kvar i den" (dvs bjuda på den igen och igen)


Loke var urmysig idag. I dag var första gången jag kände att jag red. Förut har det mest varit sitta och något steg. Idag gick han fram och jag kunde börja svänga lite på honom också. Roligt var att det då kändes himla stadigt och fint att sitta barbacka. Inte alls otäckt och "vobbligt".  Det finns hopp. Dock må man beakta att det är bara skritt vi snackar om :-),


Sist ut var Cazal. Han blev också longerad. Fokus idag var att vara lugn. Han är ju rejält pubertal och när han travar måste han bara kasta runt på huvudet. Han slutade med det och gick riktigt fint. Prioriterade och förstärkte lugn. Halt - skritt - halt -skritt - trav - skritt- halt - skritt - trav -galopp - trav o.s.v men med lugn.

Sedan fick han förståss ligga och sitta lite. Han älskar verkligen att sitta. Det beror naturligtvis på att belöningsfrekvensen och belöningskvaliten har varit hög där.


Nu ska jag fixa lite käk och sedan ska jag träna lite med hundarna också. Johan och hans kompis håller på att värma upp honom därute hör jag. Det är ett jäkla liv =D. 


Ha en trevlig kväll!!!!

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards