Alla inlägg den 23 juni 2010

Av Ann-Louise Ryrvik - 23 juni 2010 03:00

Vaknade och är pigg som en lärka. Funderade på att invänta gryningen denna en av årets ljusaste nätter...

Tittar på lite dålig TV. Dricker kaffe. Funderar en del.


En sak som jag förundras över är detta med samtal eller kanske brist på samtal. Jag upptäckte det i juletid och har antagligen skrivit om det tidigare, men jag slås mer och mer av hur vanligt förekommande det är....


Först pratar man om våra vänner djuren, att påverka beteenden, inställning till träning. Detta med att belöna önskvärda beteenden, avstå korrigeringar, att vi "skrotat" dominans och ledarskap o.s.v. Man är på "samma tåg". Hade man inte varit det hade det varit OK och förståeligt., tycker jag. Man kan tycka och tänka olika. Men då protesterar man och säger sin åsikt. Vågar man inte det så byter man ämne. 


Samtalen flyter på i god anda och samförstånd. (Som jag tolkar det i alla fall. Jag håller faktiskt ganska låg profil oftast, fast jag vet vad jag tycker... Faktiskt!)


Sen kommer det som en blixt från klar himmel, i samma glada samtalsanda "man får ju ta tag i dem och visa vem som bestämmer", "vem som är ledaren", "den försöker ta över", "inte komma undan", "den är olydig"   o.s.v.


Jag blir helt PAFF! Det är precis som samtalet som förts innan inte har hänt!

 

Jag har funderat en del kring hur det kan bli så.

1, Endera är det så konstigt att folk inte förstår, jamsar med, och sen så kommer deras sanna tankar fram!?!!


2, Kanske tycker de annorlunda men vill inte stöta sig på något sätt. Fast då hade väl också avstått det sista också!?!?


3, Kanske tycker de att jag är knäpp och drämmer till efter ett tag. Fast jag upplever inläggen, som att de bara kommer, i samma anda.



Undrar om jag är så jäkla otydlig att det kan missförstås hur jag tycker? Att då stoltsera hur man korrigerat någon hund känns ju lite konstigt?


Och det händer iderligen!!!

Någon som förstår hur jag tänker? Ibland tar jag upp detta i andra samtal men jag får ingen direkt respons. Kanske är jag för komplicerad och grunnar för mycket...


Jag ser ljuset....  Morgonljuset! =D

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21 22 23 24
25
26 27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards