Alla inlägg under november 2010

Av Ann-Louise Ryrvik - 11 november 2010 19:41


Nu har det snart gått fyra veckor sedan operationen av Puppis rygg. Så här ser han ut idag.


  

Håret håller på att växa ut på ryggen. Bilden är tagen idag utanför Blå Stjärnan när jag rastade honom. När vi passerade en bil på parkeringen skällde en hund ganska rejält på honom och han raggade då hela vägen från nacken till svansen. Det var tämligen gulligt när de pyttesmå håren reste sig som taggarna på ett piggsvin :-).

 

 

Vad gäller rörligheten verkar det inte vara några problem. Ett problem är dock att han nästan alltid pissar sig på frambenen. Det har han alltid gjort och kommer väl alltid att göra. En anledning till kastration kanske? Fniss. Kanske lyfter han mindre högt och får strålen i en annan riktning =D.!?!?



     

Appropå kastration... Det verkar gå bra ändå. Så här ser hans pung ut idag och den har klart blivit bättre.



Idag var det dags att åka till Blå Stjärnan i Borås för rehabilitering för Puppis. Jag tyckte att det skulle bli spännande, eftersom jag aldrig varit med om detta förut. Först var det allmän inspektion av Puppis och främst hans pung. Det blev klartecken för att gå i "Trasken" (deras treadmill med vatten).

Han fick gå in i båset och så fylldes vattnet på. Det lät en del men han såg mest förvånad ut och tyckte väl att det var ganska konstigt när vattnet fylldes på. Sen sattes bandet på. Jag stod i fronten och fick ge honom någon karamell emellanåt. Det gick fint. Förstår att man väljer treadmill istället för bassäng. I Trasken kan man styra exakt hur mycket han tar i och att det går rakt och stadigt. Dessutom jobbar de nog bättre med bakbenen. Han klev på rejält och fick hålla på tio minuter. Eftersom det var första gången var tempot ganska lungt, men det ska ökas och så även tiden. Jag hade gärna tagit någon bild på detta också, men hade fullt upp med att ge godis och berömma honom.


Vad som var väldigt kul att höra var att sjukgymnasten sa att han rörde sig kanon och verkligen tog för sig med bakbenen. Det bådar ju väldigt gott.


Efter trasken, duschades han av och fick sedan massage. Det verkade han gillar för han låg helt stilla och lugnt på sidan. Skönt det.


---------------------------------------------

I övrigt var jag på föreläsning i Falköping i går kväll. Det var Jan Gyllensten som pratade om hundars mentalitet. Jag tyckte han gjorde det bra och var väldigt ödmjuk. Eftersom man hört lite förut, så var det inte så världsomvälvande, men lite bitar drogs upp till ytan och lite nya vinklar och förståelse. 


(Skrev värsta långa, inlägget, men kände att det inte blev bra. Det blev så stort och omfattande, så jag struntade i det :-)  )

Lite kort; Han pratade kring och förklarade begreppen kring hundars mentalitet på ett bra sätt. Uppfödare har ett stort ansvar för att avla på individer ur kullar med bra nerver som är trygga. En skicklig tränare kan förändra en mindre bra/osäker hund medans det är svårt att förstöra en bra hund om man inte verkligen anstränger sig. Många hundägare lägger skulden på sig själv om att de har förstört hunden, men att det inte är så.

Det är också viktigt att kursdeltagare får reda på att det tar olika tid med olika hundar och att anpassa träningssituationen efter deras svagheter och styrkor tex inte träna med folk tätt inpå en hund som är osäker eller en hund med bra nerver tål krav.

Han pratade också mycket om att hunden inte gjorde fel i olika situationer. Den svarade bara på retningar, eller var rädd. Där blir ju jag lite tveksam med lösningen att sätta hunden i " ett mjukt skruvstäd" att vi "visar hunden att vi inte vill ha det beteendet". Jag blir tveksam till om hunden blir mindre rädd av att inte få visa att den är rädd!?!

Jag blir också orolig för att jag tror att en skicklig förare kan säga till någon enstaka gång och sedan belöna jättemycket. Problemet är att det rättfärdigar användandet av att säga till, vilket blir olyckligt i händerna på en oerfaren förare, kanske med dålig timing, dålig planläggning och dåligt humör...

Av Ann-Louise Ryrvik - 10 november 2010 07:24


och jag som trodde att det bara var loppor som hoppade ;-).


                   

              

Av Ann-Louise Ryrvik - 9 november 2010 13:03



- Tjahoooow -wiaow   (eller hur det nu låter när man kör karate.... ;-)  )

Av Ann-Louise Ryrvik - 9 november 2010 12:44


Johan tog några bilder igår när jag och Fnasket lekte lite. Jag har lite halvsjaviga ingångar, men har fått för mycket bog, så jag tänkte börja om lite med klossen.

(Inte så konstigt egentligen när vi tränade två - tre gånger med kloss och fick dem frivilligt sedan att jag shejpade med lite för mycket flytt sidvärts med bogen. M.a.o blev inte frambenen så centrerade.


Använde den gamla klossen igår igen. Egentligen skulle den behöva vara lite mindre. Får väl göra det nästa gång. Idag är gräsmattan full av vitt, luften full av vitt och himlen full av vitt. Vet knappt vad som är upp och ned så det får bli en annan dag. Idag får det bli mestadels inneaktiviteter. Dagens projekt med Puppis är putta in korgen på diskmaskinen och stänga luckan. Märker att han har en massa luckor (som inte mina gamla hundar hade) vilka jag får fylla i. Tex detta med  att skjuta/trycka med nosen. Han kan dutta, putta lätt och frysa men inte skjuta. Så det jobbar vi lite med idag. Hans ork är inte så enastående faktiskt, så vi får ta det lite vackert.

Med Diva är det också kloss-grejande. Det är tredje gången på klossen. Nu flyttar hon ända in till sidan och hänger med i flytt. Dagens projekt är att bli säkrare på rakhet och ev. bli av med klossen.



Påväg mot klossen. Fnasket i ledningen. Kom väl ihåg att det var kul passet innan...  

  



  





   



   


   




Tjena mittbena!           



Av Ann-Louise Ryrvik - 8 november 2010 18:03


Fick anfallet att träna något trick med Puppis. Bara för att slita hans hjärna nu när han är konvalecent.

Tänkte ta hämta dricka. Eftersom jag ville att han skulle sparka igen dörren med bakbenet så fick jag ta ett lågt skåp nu med tanke på hans rygg.  Så här blev det.


Jag fick ta bilderna själv så är inte så bra, men ändå....


Drar i repet....


Öppnar dörren...


Tar drickan.....


Lämnar av drickan....


... och sparkar igen dörren!              

Av Ann-Louise Ryrvik - 8 november 2010 13:30


Jäkla kul detta med beteenden. Var precis ute med Fnasket. Tänkte att jag skulle börja med sänka huvudet idag eftersom han var "skogstokig" igår. Igår började jag ju med mina nya stegringar. Ville förstås inte vill tappa dem när de kommit. En annan målsättning vad gällde mig själv var att träna mer pedagogiskt med rena repetitioner.


Jag började med sänka huvudet. Det gick snabbt att få fram det och han är hyfsat repititionsklok. De första försöken hade dock mycket stegringstänk i sig. Sedan blev det renare och renare. Efter en omklappning flyttade jag mig för att ta stegringarna. Gissa om det lagt sig längre tillbaka. Det var nästan svårt att få fram dem igen. Så fort det går att stöpa om attityd och energi. Jag fick fram dem igen, men precis som med Milou ger lugna beteenden lugn häst.

Varvade stegringar med lite stå kvar.


Sedan gjorde vi klossen. Vi tog upp den igen eftersom hans ingångar har haft lite väl mycket bog med sig. Planen är att köra klossen några dagar och sedan hålla på kriterierna med frambenen på samma plats.


Snart kommer Johan och då kanske det blir några bilder.


En bild;

  

Av Ann-Louise Ryrvik - 8 november 2010 10:18


Dags att ta tag i saker och ting igen. På dagens agenda står lite lek med Fnasket och kanske de andra fålarna plus några småttiga promenader med Puppis.


Appropå Puppis. I torsdag tog vi stygnen och hade första träffen med rehab i Borås. Det blev inte mycket till rehab pga hans pung. Nu på torsdag är tanken att han ska få gå i "trasken" (tread mill). I natt var första natten på nästan tre veckor som jag sovit i en säng. Jag har ju sovit på golvet i Johans rum så att inte Puppis skulle förledas att ta sig upp på en säng. Nu är han såpass bra och vi har byggt en stor sorts trappa, med stora frigolitskivor, upp till sängen, så han ska kunna gå upp och lägga sig utan att behöva hoppa eller gå brant. Gissa om det var populärt. Varken Diva eller Puppis var nog ned ur sängen på hela natten. De låg och gottade sig skönt.


Nu ska jag ut och leka lite med Fnasket. Jag var ute med honom en sväng i går kväll också. Ha ha ha. Han är precis allt som de andra inte är. Han är så fullblodig. Det hoppar, sprätter, studsar och far.

Jag har alltid sagt att hästar lär sig snabbt, men detta är löjligt. Han lär sig direkt!!!! Läskigt snabb. Det är därför läge att plocka fram kriterieplaner och loggföringar tror jag. Efters om han lär sig så ruggigt snabbt, så måste man ha lite kolla på VAD man tränar, hur man tränar och att timingen ligger så rätt det bara går. Annars får jag något annat och kanske problem...


Jag skulle tro att de flesta som såg oss IRL skulle tycka att man var totalt, komplett galen. (Och det är väl kanske det man är...) Att belöna frivilliga beteenden på en häst som har så mycket nerv, är så aktiv och som redan är betydligt mer hingstig än alla de andra tillsammans...  Klart att tanken vissa sekunder föresvävare en... "undrar om detta är så smart?!?"... men sedan brukar tänka att "it´s just behaviours" och så har jag förtröstan igen. Jag vill testa att låta honom blomma och uppmuntra tempo och kraft.  Så detta, mina vänner, kan bli en spännande resa =D.




Av Ann-Louise Ryrvik - 8 november 2010 09:39


Nej, jag menar inte att Peter är en orm ;-)! Jag och familjen har ju varit till Stockholmo några dagar och där träffade jag en Smaragdboa. Tyvärr med ruta emellan, men han var så vacker så jag blev gråtfärdig. Tog massa bilder och hade svårt att slita mig.

Jag har sett smaragdboaormar förut, men denna var det något särskilt med  hi hi. Om någon nu tycker att jag är galen (som inte redan visste det sen innan) så har jag alltid gillat kräldjur och har haft både boa, pyton och majsormar.


   



Andra snyggingar;


 

Långsamtgående fordon....

  


  


    

      



Appropå Stockholm... ah denna vackra stad. Finns det något finare än Stockholm? Jag har varit förtjust i den sedan barnsben. Finns faktiskt bara två städer jag skulle kunna tänka mig att bo i och det är Stockholm eller Karlstad.


Vi passade på att kolla på terakottaarmén, livrustkammaren, Vasa, naturhistoriska (mina punkter) och Heroncity med bio, affärer och spelhall (pappas punkter). Faktum var dock att jag tyckte bion var riktigt bra. Vi så Dumma mej! Den var helt sanslöst rolig, söt och underbar!! Inte en gång höll jag på att somna eller tappade fokus. SE DEN!


   

    



     




       


  


  


     

 

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards