Direktlänk till inlägg 28 februari 2011

Måndag morgon.....

Av Ann-Louise Ryrvik - 28 februari 2011 10:36


Hej hopp va´de går. Med turbofart in i veckan. Härligt!


Om vi börjar med helgen - så halkigt det var. Jag hade tänkt mig iväg på utflykter både lördag och söndag, men tji fick jag. Det gick inte att komma från gårdsplanen. Vi har nämligen en tämligen brant backknöl vid utfarten och den var totalt glashal. Det regnade på lördagmorgon och detta frös och la sig som en blankpolerad ishinna över snö, ev. gruskorn och till och med på isen... Ishinna på isen = omöjligt läge. Det GICK INTE att gå och inte heller köra. Har faktiskt inte varit med om något liknande i min levnad så illa var det.


Det var så illa så jag t.o.m skulle kunna tänka mig att införskaffa "tantkedjor", sådana dubb som man sätter på skorna. Jag har en kompis som har sådana och som jag brukar häckla. Kanske måste jag krypa till korset.... Hrmmm

Jag kunde knappt gå in till hästarna utan var tvungen att hålla mig i grunnebonätet och väl innen fick jag hålla i hästarna. De hade det lite lättare verkade det som. Deras hovar har nog lite vassare kanter så de pirkade sig igenom ishöljet och fick något form av fäste. Skönt det för man blir så orolig att de ska fläka sig.


Hundaktivering fick av förståeliga skäl ske innomhus. Inte ens hundarna kunde ta sig fram utan halkade omkring när de var ute. Det fick bli lite lydnad i köket...


Lille Puppis...

  


En annan ånges denna helg var hösilagefronten. Det var inte mycket kvar på sista balen i helgen, men det var omöjligt att få hem mer. Så nervös man blir. Vad gör man? Tar skridskor och hämtar påse för påse hos grannbonden? Fick heller inte tag på "min" bonde på söndagen för att diskutera läget.


I morse var det i stort sett panik, men tack och lov så hade det blivit lite friktion i isen. Jag förberedde transporten med att ta ut mellanväggen och hänga den på bilen. Ringde bonden när jag kunde med och då stod han i begrepp att åka iväg och skulle inte komma hem förrän på kvällen. Hjälp! -Om jag kastar mig iväg nu, hinner du stoppa i en rundbal?

Sju minuter senare var jag på plats, bal rakt in, stänga luckorna och hem. Jag fick rulla ut den på parkeringen, men vad fasen - jag fick hem den!!!! Jag är rik!!! Nu klarar de sig i alla fall 4-5 dagar. Tack och lov för fyrhjulsdrift och rejäla dubbdäck!


Det blev till att fylla några höpåsar, raskt som en råtta och knata bort till hästarna. De hälsade mig med gnäggningar, för sugna var de. Gissa vem som var först och vem som minsann skulle ha först?!? Loke. Gissa vem som inte flyttade sig en millimiter från den höhög jag kastade ut direkt? Loke. De andra stod snällt och väntade bakom honom tills jag passerade och de kunde följa med mig bort till höhäcken där jag hällde ut resten. Så då kanske Loke är den dominante flockledaren då??? ;-) Nä, men den hungrigaste hästen =D!


Nu är fler säckar påfyllda. De har fått två rena, nyafyllda tunnor vatten och det är äntligen dags för lite kaffe, skorpor och internet för slaven...


Förresten, känner ni att den är på ingång nu? Våren! På torsdag spås sex grader varmt. Längtar.

Så länge håller jag till godo med lite bilder på Milou i "salladen". Bilder på frodig grönska och söt ponny = inte så dumt.


Ha en bra dag!





  


  




        

 
 
Kim

Kim

28 februari 2011 17:47

Förstår stressen med maten (hästarnas), skönt att det gick bra att köra utan dikes körning.
Loke den klart mest matmotiverade :-) alla har de sina roller.
I Nellys hage finns det tre tydliga "ledare" en (elaking) som bestämmer när det kommer mat, en som lugnar och avstyr bråk, och en mamma som uppfostrar unghästarna med moderligt tålamod.

Milou är så fin!

Håller tummarna för att väderprognosen stämmer!
kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Ann-Louise Ryrvik

28 februari 2011 21:53

Ja Loke är det om han är hungrig, annars är han nog den som är mest "stay out of trouble" och går.
Ja rollerna är olika :-)

Visst är han. Och på bilderna är han ren också, vilket inte inträffar så ofta. Nybadad =D!

Absolut håller vi tummarna för det! Vi vill ha värme (eller i alla fall varmare)!

 
Ingen bild

agneta

28 februari 2011 18:56

det är pyssligt att ha djur att mata, själv har jag bara marsvin, som inte äter så mycket, men visst är det nojigt när maten börjar ta slut...

Ann-Louise Ryrvik

28 februari 2011 21:51

Marsvin är härliga krabater!
Och det är samma där förstås - mat ska de ha! =D

 
ylle

ylle

1 mars 2011 19:40

Hörru Du Du!!! Tantkedjor - det var det fräckaste! Fast OK då. Såna har varit mina fasta partners på ridbootsen i flera år nu. Efter några riktiga crash boom bang fall, så började bli rädd för att halka. Så utan dem kan jag inte gå utanför dörren på vintern!

Härliga sommarbilder på söte Milou i spenaten. Att det kan vara så vackert och grönt!! Och Du, vilket läckert schabrak! Jag förstår att Du föll för det...

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Ann-Louise Ryrvik

1 mars 2011 20:40

Ha ha XD! Jodå, jag har börjat förstå vitsen. Kanske för att jag börjar bli tant ;-) fniss fniss...

Mmmm lille karamellen i salladen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards