Alla inlägg den 8 mars 2011

Av Ann-Louise Ryrvik - 8 mars 2011 21:34


Idag var det dags att ta bilder för nästa krönika i Stallmagasinet. Solen sken och det var 4-5 grader varmt. I morgon och någon dag framåt ska det blir regn och ev. snöglopp, plus att Gubben ska till Stockholm och jobba så jag ser honom inte förrän på söndag.


Läget var alltså ganska bra och det såg ljust ut för att få lite fina bilder. Nåväl bilder blev det väl några men ändå..... Igen hade jag hoppas på lite galna bilder på pojkarna, men nej.


Fasen va de är slöa! Eller antagligen är det väl fråga om harmoniska och välmående. För det vill göra saker men det är dåligt med tryck.

Jag lär vara en av de få i hela världen som vill ha hästar som är tokiga, galna, far som popcorn och härjar och vad får jag då???? Hästar som det knappt går att jaga så att de springer! Här har man belönat alla möjliga tokerier, stegringar, bockningar, slag med framben och ruskningar. Och vad blir tacken för det? Hästar som står rakt upp och ned och vill pussas ;-(.


Jag kände mig som Matadoren med tjuren Ferdinand idag. Men hallåååå STEGRA då! SPRING! BOCKA!!!!! GÖR VAD SOM HELST!!!!!

Men nejdå tycker hästarna... -Jag kan stå här och myyyysssa!


Jag fick ge upp med att försöka få några actionbilder idag och finna mig i deras mañana-stämning och tagga ned.

(Får väl prova att höja belöningskvalitén i morgon...)


Inte ens denna galna tjurfäktar lusitano gick det att få någon större fart på, trots idoga ansträningningar.  


  

Av Ann-Louise Ryrvik - 8 mars 2011 10:57


är öppnad och ut väller exempel.... Så ni får stå ut med några till...


Inte bara godis II;

 

Loke är en gosig häst. När man kliade honom så kliade han tillbaka, såsom hästar pläga göra. Han började alltid lite försiktigt med att köra runt med mulen, sedan tog han i rejält med mulen och sedan började han gnaga. Ja så brukar de flesta hästar göra när de ska vara goa tillbaka. Det är ju en social gärning att stå där och klia varandra och ett tecken på kärlek och ömsesidigt förtroende. De flesta av mina hästar som kliar tillbaka, nopprar mer med tänderna men Loke han tog stora "tuggor". Aj, aj AJ! Det gick ju bara inte....


Nåväl vad göra? Hytta åt honom för att han "biter" mig? Aldrig mer klia honom? Inget kändes som ett bra alternativ. Jag valde istället negativt straff. (Jag vet att ordet negativt straff låter hemskt, fast det betyder egentligen att ett beteende minskar, "straff" genom att något tas bort, "negativt" ur situationen. Man får tänka lite matematik där...)


Rent praktiskt; Jag kliade Loke så länge han kliade mig med mulen. Så fort han började använda tänderna så slutade jag klia. Klia med tänder = matte slutar klia.

Så fort han slutade bita mig så började jag klia igen.

Det tog inte mer än ett par tre repetitioner så hade han förstått. Därefter har han kliat med bara mulen!

 

Att min hypotes stämde kunde jag ju se eftersom att ta bort något (kliandet) minskade beteendet (använda tänderna). Hade han fortsatt eller till och med ökat hade det varit frågan om negativ förstärkning istället. Något tas bort och beteendet ökar i sannolikhet.


Återigen jag fick det jag ville och Loke fick det han ville, utan att det riskerade att skada vår relation!




Johan en naturbegåvning när det gäller djur. Här är Loke nyss hemkommen.

 

Johan har en förmåge att möta djuren med en känsla av här är jag och där är du. Ingen värdering. Inga åsikter om vad de ska göra eller inte göra. Bara ett genuint öppet intresse fullt av respekt för en jämbördig...

 

  

Där har man mycket att lära....  


Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards