Alla inlägg den 9 mars 2011

Av Ann-Louise Ryrvik - 9 mars 2011 18:55


 

Nu dags för ett annat exempel från Ryrviks hage.


Jag hade en häst här en gång, vilken är ointressant. Han var en trevlig häst som var normalt hanterad. Av sin förre ägare hade han blivit normalt hunsad för "farliga beteenden" som att nafsa i armar och kläder. Lite då och då hade han väl nafsat och fått en hurring, men på det stora hela bet han inte.


Så kommer han till tant Ryrvik. Han provade väl att bita och inget hände, han bet igen och inget händer. Då eskalerade bitandet dramatiskt. Typiskt cross-over djur dvs.  djur som blivit tränade med korrigeringar brukar bubbla ut en massa undantryckt ofog.


Det gjorde lite ont och tant Ryrvik funderade. Helst hade man kanske velat ge honom en durving, men då skulle jag ju behöva göra det lite då och då för att hålla beteendet stånget eller ta i såpass rejält att han aldrig gjorde om det. MEN det hade ju riskerat vår relation och förtroende och utgången av att försöka är heller inte säker. Om man skulle gå förlorande ur en drabbning skulle man vara körd sedan.


Nåväl, eftersom detta var en häst som ville jobba jättemycket och som var social, tänkte jag nyttja detta och om han bet mig skulle jag ta mitt pick och pack och gå. Inga mer karameller och inget mer kel. Hypotetiskt skulle detta bli ett negativt straff. Beteendet att bita matte skulle minska (straff) för att kliande matte och karameller skulle försvinna (negativt).

Om han däremot skulle ogilla min närvaro och karameller skulle man misstänka att beteendet att bita mig skulle öka (förstärkning) för att jag och karamellerna försvann då (negativ).


Jag testade min hypotes och mycket riktigt. När han nöp mig så bara vände jag och gick därifrån ur hagen. Det hade god effekt på beteendet. Man såg att frekvensen (hur ofta) minskade.

Dock är jag en lat människa så detta orkade jag inte så länge. Jag gick över till att ignorera beteendet och då föll beteendet rakt ned till noll, eller kanske man skulle säga nästan till noll för alla beteenden finns där även om de inte syns.


Vilken strategi man ska ta vid olika problem är olika, även vid problem som ser ut som samma kan strategierna för att få bort dem vara helt olika. Anledningen till det är beroende på vad det är som förstärker beteendet.


Två exempel;

1, Jag står och kliar hästen. Hästen nafsar mig. Jag går.

2, Jag står och kliar hästen. Hästen nafsar mig. Jag går.

Dessa är ju lika dana. Fast effekten av att jag går kan få beteendet att bita mig att öka i det ena fallet och minska i det andra.

Med andra ord måste man vara observant på vad som händer med beteendet. Minskar det eller ökar det?


Hur kommer det sig då? Ja, nu vet vi inte vad de tänker men vi gissar för en stund.

Vi säger att hästen i första exemplet tycker att det är trevligt med människor. Uppskattar sällskapet. Konsekvensen av att den biter blir att människan går. Det kan man misstänka att hästen tyckte var dumt och då kommer hans benägenhet att bita minska.

Vi säger att hästen i andra exemplet är osäker på människor. Tycker att det är obehagligt att ha dem nära. Konsekvensen av att den hästen biter blir också att människan går, men för denna häst kan man tänka att det var något bra. Den otäcka människan försvinner. Då kommer hans benägenhet att bita att öka.













Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards