Alla inlägg den 14 mars 2011

Av Ann-Louise Ryrvik - 14 mars 2011 08:30


I helgen var det full fart. Lördag var jag till Strömsholm. Där var Gerd Heuschmann och höll föredrag och clinic i Islandshästsällskapets regi. En av mina studiekamrater var med som arrangör och vi skulle passa på att träffas och diskutera vårt grupparbete.

Gerd Heuschmann föredrag var mycket bra. Jag har läst hans bok "Tug of War" och sett filmen  "If Horses Could Speak" så det var väl inte så mycket nytt, men det är aldrig fel att höra det igen. För mig känns det här helt rätt och naturligt, för att inte säga självklart, men jag förstår att det verkligen sticker i ögonen på många.

Otroligt provokativt och svårsmält eftersom kulturen i dressyr ser ut som den gör.

Gerd var en mycket underhållande föreläsare. Både engagerad, rolig och med "små stick" ibland. Sån´t gillar jag. Utan tvekan är det en person som drivs i sin gärning av sin kärlek till hästen och bekymmer för deras väl och ve.


Detta var väl en väckelserörelse för redan frälsta trodde jag nog. De som borde vara där och lyssna ville nog inte vara det. Som jag skulle tycka skulle föreläsningen vara full av Strömsholmsfolk och av dressyrryttare från nejden. Men så var inte fallet... (Fanns inte ens nämnt på Strömsholmssidan. Det borde vara intressant även om man har en annan åsikt...) 

Det var islandshästfolk, som visst är väldigt nyfikna och öppna för allt, enligt min studiekamarat och sedan en näve utbölingar som redan tänker i dessa banor.


Nu ska inte jag skriva något större om innehållet i föreläsningen, som innehåll mycket biomekanik, för det skulle säkert bli helt förvanskat. Läs böckerna och se filmen istället!

1,3 miljoner ryttare fanns det i Tyskland. Av dem tävlar 85000. I alla hästtidningar är det bilder av toppryttarna som är ca 1500. Dessa bilder tittar alla unga flickor och pojkar på och vill bli likadana. Då gäller det att det de ser är bra exempel.


(Som jag då kan tänka är att konsekvenserna av det domarna premierar och accepterar blir stora. Det är det som är ridning. Om då denna ridning är mindre hälsosam för hästarna - man sprutar hästar i lederna i parti och minut, och levnadsåldern på hästarna är väl inte alls så hög längre!? - så är det olyckligt.

Rent spontant kom jag att tänka på en hästkvinna som har X-rated dressyrtävlingar för sina döttrar ;-). Ha ha ha... De fick se vad som helst fast inte det =D. Faktum är att jag tror det är pudelns kärna. Vi är inte vana att se hästar som är självbäriga. Hästar som går utan spänning. Jag vet själv när jag kom i kontakt med akademisk ridning så såg jag ingen större skillnade, mer än att det gick långsamt :-). Allt eftersom så började man SE. Och då blir det uppenbart. Kanske är det så att det man inte sett, det som  inte är vanligt, är konstigt. Och att det är svårt att smälta att det skulle kunna vara något bra....)

 

Här kommer några som jag tycker tåls att titta på (hjärtligt snodda på nätet för den goda sakens skull);

 



    

Anja Beran                                Nuno Oliveira

 

 

Nuno Oliveira 

 

Bent Branderup

 

 

    

Egon von Neindorff

 

    

Anja Beran


På clinicen red man några hästar i taget och Gerd Heuschmann kommenterade lite allmänt om plus pratade och frågade publiken lite av varje.

Vad jag kunde tycka var lite intressant är vägen från instruktion- tanke - handling. Ryttarna hade varit med på föreläsningen (antar jag) ändå var det korta tyglar, lite sågande och mycket sitta i ryggen. Sedan försökte Gerd få lite lättnad på tyglarna, men det hade föga inverkan. Så är det säkert. Ändring tar tid.

 Även om man kanske vill och kanske har förstått så kan man ändå inte rent fysiskt göra det. "Ge långa tyglar, ända till spännet" - blev i praktiken lagom tygellängd för ridning... Det kan ta 50 minuter att få ut tyglarna ibland skämtade han lite.

Jag är imponerad över hans lugn och diplomatiska lirkning. Hade det varit jag hade jag nog blivit lite upprörd. (Jag hörde om, jag tror det var Egon von Neindorff som slet ryttarna av  hästen om de tog ett tygeltag bakåt :-)!)


Som sagt, inget ont om ryttarna, de gjorde nog så gott de kan. Men det är intressant att reflektera över olika kulturer och detta med från tanke till handling! 

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards