Alla inlägg den 30 juni 2011

Av Ann-Louise Ryrvik - 30 juni 2011 12:55



Jag skrev i går om min och hundarnas fantastiska stängslingsöversyn. Helt ljuvlig var det.

Nere i ravinen är det som Amazonas. Det är djupt, med en bäck i botten vars storlek varierar med årstid. Nu är den liten, på våren stor. Det är fuktigt, svalt och ljuset silas ned genom lövträd. Det är rötter med mossa överallt,  Man bara väntar att det ska komma en anakonda krypande eller att det finns livsfarliga små djur där nere ;-).

Här kommer några bilder. Det kommer säkert fler och bättre sedan. Jag har inte hunnit kolla så noga, men ändå...


Hitta odjuren...

  

Ett ;-)

  

och ett till :-)

  

   Diva gillar att plaska i bäcken som går i botten på ravinen.

 

Anaconda eller alligator....

  Lortgris


Plaskisar


    

Av Ann-Louise Ryrvik - 30 juni 2011 12:45



När jag sett program och bilder på förtidigt födda barn trodde jag att kuvösen var det värsta… men det är så mycket mer som är så mycket värre...


Erik låg i kuvös första dygnet plus när han ”solade” och det är ju bara ett varmt rum och verkar ganska behagligt. Det jobbiga är att man är helt fast. Den lille ”skrotten” ska ha mat 8 gånger per dygn. Det låter ju inte så farligt, eller hur!?!

Nu tar då varje mål en stund. Han får 40 ml just nu och det ska ges med 1ml/min vilket ger 40 min till 1 timmes ”trycka ett streck i minuten” tid samtidigt som han ammar det han kan själv.


Nåväl det är inte så illa det heller. Det är ju bara åtta timmar per dygn.

Men så ska han ju ha smälta maten tid också. Att bara ge mat och sedan lägga ned honom är inte bra varken för utveckling eller matsmältning. Han bör få bortåt timmen hud mot hud också. Dessutom vill man ju det för det är hur mysigt som helst.


Ett vanligt pass ser ut som såhär;


01.30 – passet


Ca 01.10       Hämta mjölk i pumprummet

                    Mät upp

                    Gå tillbaka med överbliven mjölk (plus ta med grejer för nästa pumpning)

                    Väck Erik och ta av ”fotbojan” (mäter syresättning och puls för övervakning)

                    Byt blöja (Och hoppas vid Gud att Erik inte sänder en stråle av någondera som smutsar ner skötbord, kläder eller mamma ;-)  .)

                     Värm mjölken och mät upp i spruta.

01.30             Ringa sköterska som kollar att slangen är som den ska i matstrupen.

01.30 – 02.30 Mat

02.30  - 03.20 Hud mot hud. Matsmältning

03.30             Pumpning

                      Gå bort med ny mjölk, pumpdisk o dyl. till kylen i pumprum

04.15              Nästa pass börjar.



Så går passen i varandra. Med andra ord går det runt, hela tiden. Det finns inte mycket att spara in på. Man kan få en tupplur medans man ligger med Erik på bröstet, men då är jag rädd att man tappar honom eller att han blir klämd, men några minuter kan man få.

Om jag lägger honom ganska snart efter matning så kan jag få en timmes sömn, fast det känns inte bra att göra det heller.


Nu är det inte synd om mig. Jag har en Gubben och vi håller på att hitta ett schema som gör att jag får sova i alla fall sex timmar per dygn.  Jag tänker mest på de mammor som har det annorlunda tex är ensamstående, har små barn innan, familjer som bor långt bort, kanske inte är friska. Jag har stort barn innan som förstår, en schysst gubbe, farmor bor hemma hos Johan, djuren har tillsyn och kan röra sig fritt.

En del barn har kolik också, vilket kan ge ytterligare en dimension till tortyren i form av utebliven sömn, stress, dåligt samvete o.s.v o.s.v


Om ni saknar mina kommentarer på era bloggar, eller på facebook. Kanske har jag inte ringt. Kanske har jag inte gjort något som jag egentligen lovat göra....Här är svaret. Jag har upphört att existera som egen människa och är numera "i klorna på mjölkvampyren" =D (Mjölkvampyr var Anna Hovskäggs träffande benämning som jag numer adopterat!)

Jag kommer att skriva lite och lägga in några bilder på min egen blogg, men kanske inte så mycket som jag har gjort tidigare.


(Internet får inte användas på avdelningen heller, så om jag ska blogga eller kolla facebook måste jag gå ut i någon korridor på sjukhuset, vilket gör sannolikheten ännu mindre att jag hinner. När jag får avlösning av gubben måste jag sova och inte blogga, ringa eller dyl...)



Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards