Direktlänk till inlägg 30 juni 2011

"Oh my God!" eller ”I klorna på mjölkvampyren"

Av Ann-Louise Ryrvik - 30 juni 2011 12:45



När jag sett program och bilder på förtidigt födda barn trodde jag att kuvösen var det värsta… men det är så mycket mer som är så mycket värre...


Erik låg i kuvös första dygnet plus när han ”solade” och det är ju bara ett varmt rum och verkar ganska behagligt. Det jobbiga är att man är helt fast. Den lille ”skrotten” ska ha mat 8 gånger per dygn. Det låter ju inte så farligt, eller hur!?!

Nu tar då varje mål en stund. Han får 40 ml just nu och det ska ges med 1ml/min vilket ger 40 min till 1 timmes ”trycka ett streck i minuten” tid samtidigt som han ammar det han kan själv.


Nåväl det är inte så illa det heller. Det är ju bara åtta timmar per dygn.

Men så ska han ju ha smälta maten tid också. Att bara ge mat och sedan lägga ned honom är inte bra varken för utveckling eller matsmältning. Han bör få bortåt timmen hud mot hud också. Dessutom vill man ju det för det är hur mysigt som helst.


Ett vanligt pass ser ut som såhär;


01.30 – passet


Ca 01.10       Hämta mjölk i pumprummet

                    Mät upp

                    Gå tillbaka med överbliven mjölk (plus ta med grejer för nästa pumpning)

                    Väck Erik och ta av ”fotbojan” (mäter syresättning och puls för övervakning)

                    Byt blöja (Och hoppas vid Gud att Erik inte sänder en stråle av någondera som smutsar ner skötbord, kläder eller mamma ;-)  .)

                     Värm mjölken och mät upp i spruta.

01.30             Ringa sköterska som kollar att slangen är som den ska i matstrupen.

01.30 – 02.30 Mat

02.30  - 03.20 Hud mot hud. Matsmältning

03.30             Pumpning

                      Gå bort med ny mjölk, pumpdisk o dyl. till kylen i pumprum

04.15              Nästa pass börjar.



Så går passen i varandra. Med andra ord går det runt, hela tiden. Det finns inte mycket att spara in på. Man kan få en tupplur medans man ligger med Erik på bröstet, men då är jag rädd att man tappar honom eller att han blir klämd, men några minuter kan man få.

Om jag lägger honom ganska snart efter matning så kan jag få en timmes sömn, fast det känns inte bra att göra det heller.


Nu är det inte synd om mig. Jag har en Gubben och vi håller på att hitta ett schema som gör att jag får sova i alla fall sex timmar per dygn.  Jag tänker mest på de mammor som har det annorlunda tex är ensamstående, har små barn innan, familjer som bor långt bort, kanske inte är friska. Jag har stort barn innan som förstår, en schysst gubbe, farmor bor hemma hos Johan, djuren har tillsyn och kan röra sig fritt.

En del barn har kolik också, vilket kan ge ytterligare en dimension till tortyren i form av utebliven sömn, stress, dåligt samvete o.s.v o.s.v


Om ni saknar mina kommentarer på era bloggar, eller på facebook. Kanske har jag inte ringt. Kanske har jag inte gjort något som jag egentligen lovat göra....Här är svaret. Jag har upphört att existera som egen människa och är numera "i klorna på mjölkvampyren" =D (Mjölkvampyr var Anna Hovskäggs träffande benämning som jag numer adopterat!)

Jag kommer att skriva lite och lägga in några bilder på min egen blogg, men kanske inte så mycket som jag har gjort tidigare.


(Internet får inte användas på avdelningen heller, så om jag ska blogga eller kolla facebook måste jag gå ut i någon korridor på sjukhuset, vilket gör sannolikheten ännu mindre att jag hinner. När jag får avlösning av gubben måste jag sova och inte blogga, ringa eller dyl...)



 
 
Margareta

Margareta

1 juli 2011 11:42

Jag visste inte ens att du var gravid, så lille Erik var en överraskning.
Helt rätt tänkt av dig: Gå nu in i mammalivet och låt oss bloggläsare vänta..:)
All lycka till!

http://arctoshundskola.blogspot.com

Ann-Louise Ryrvik

1 juli 2011 12:30

Jag ska försöka dra ned på det i alla fall, men har man behov så har man ;-).
Tack så mycket!!!

 
ylle

ylle

1 juli 2011 12:44

Jag säger bara OJ. Imponerande schema. Och utschasande. Men givetvis finns inget val. Hoppas att kliniktiden snart är förbi så att ni kan komma hem igen. Massor med kramar!!! självklart tar ingen illa upp för att du inte har tid över!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Ann-Louise Ryrvik

1 juli 2011 21:37

Ja, det är digert, men vi börjar hitta vissa mönster. Sen måste man prioritera Johan och djuren också så sova.... tja...

 
Larsson

Larsson

2 juli 2011 00:06

Jag hejar på dig, jag! Tungt just nu, kanske t o m snudd på ta-bort-mig-härifrån-tungt mellan varven men är det nån som kan rådda det där så är det du!!
Och det där med bloggandet, herregud, det kan väl vänta tills Erik blivit landshövding eller iaf, tagit moppekort ;)

Allt gott till dig och familjen!

http://www.ymer.bloggagratis.se

Ann-Louise Ryrvik

3 juli 2011 20:06


Förra veckan var det så, men NU! Nu är vi på G igen =D!!!
He he!!! Kanske det ;-)

 
Ingen bild

emelie

3 juli 2011 00:14

puuuhh ... jag längtar tills ni kommer hem ... och det gör du med förstår jag ! bara alla mår fint och allt löser sig så härda ut gumman .. jag föstår att det är pest, men snart är ni hemma ! Kämpa på hjärtat.. krama lille man och ge han en puss från mig :) stooooooooooooor kram till duktiga mamman också ;) KRAAAAAAAAAAM

Ann-Louise Ryrvik

3 juli 2011 20:02


Ja, nu har det vänt så nu är jag på väg ut ur dimman!!!!
Puss och puss och megakram!!!

 
Ingen bild

Agnetha

4 juli 2011 13:12

Uuuuu... Jag blir trött bara av att läsa ditt schema! :o Fattar inte att du orkar skriva ö h t, så jag är djupt imponerad av att du dessutom fixar att ha humorn i behåll. ;)
Jag tar av hatten och bugar i ödmjukhet över dylikt förmåga.

Kram på er!

Ann-Louise Ryrvik

4 juli 2011 18:02

Äh nu är det lugnt. Jag börjar hitta mönstret nu och har tillrättalagt miljön =D! He eh

 
Eiram

Eiram

4 juli 2011 13:52

Beundrar ditt kämpande!!! But a girl has to do what a girl has to do.... ;-) Otroligt vad man som människa klarar av, helt fascinerande :-P
Hoppas er kliniktid snart är över :-) Förstår självklart att Du inte hinner med något annat i livet just nu...får knappt ihop de matematiska tidsformlerna som Du beskrev....huga!!!! Kämpa på och vi hörs när tidsmatematiken är lite mer enkel i sina ekvationer...fniss :-) KRRRRAAAAAAAAMMMMMMMM <3

http://www.langebogard.se

Ann-Louise Ryrvik

4 juli 2011 18:00

Det tar nog sex veckor till eller nåt... Slår en signal någon dag.
Kram kram!!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards