Alla inlägg den 10 september 2011

Av Ann-Louise Ryrvik - 10 september 2011 19:36


Förra lilla inlägg var djupt, men nu kommer ett med bara bilder. Gööööt!!!


     


 






  

Ett litet nyp i näsan.


 

Svärfar och svärmor på besök.


 

"Gubbmys"  



Av Ann-Louise Ryrvik - 10 september 2011 16:06

Det är det nog många som undrar, men få som vågar fråga. Affirmativ betyder bejakande, bekräftande och det är så jag tycker att träning ska vara. Både människa - djur och människa - människa.


Alla människor och djur ska mötas med respekt och som tänkande, kloka individer. Är man nybörjare innebär det inte att man är "dum i huvudet" eller hopplös. Man har bara inte övat lika mycket. Bara för att man motoriskt är ovan betyder det heller inte att man mentalt inte förstår.

För mig är detta superviktigt eftersom jag själv möttes av fnysande och himlande med ögonen tidigt i min klickerkarriär (trots många, många år inom hunderiet som instruktör, tävlingledare, mentaltestledare, elittävlande m.m.) Det är inget affirmativt i det...

Djuren är också jämbördiga individer och jag vill ha den attityden i träningen också. VI TRÄNAR TILLSAMMANS!


Livet är ingen tävling. För mig är det lika bra oavsett vad man gör med sina fyrfota vänner. . Man kan träna för tävling eller bara för att det är kul. Man kan träna trick eller dressyr eller bara vara. Att det man gör är affirmativt är för mig viktigare. Vissa har familj, jobb, fler intressen, fler djur och andra lever bara för en hund eller en häst. Det är helt okey. Det finns ingen värdering i det. Den ene är inte bättre än den andre, de är lika bra fast på olika sätt.


Även om man tränar samma sak så betyder inte det att någon som kommer fortare fram är bättre. Vissa individer (människor och djur) har lättare för vissa saker och för vissa går det fort i början och det blir trögare sedan och tvärt om.  


Det ska vara roligt att träna.  Både människor och djur ska ha skoj. De ska känna sig bekräftade och sedda. Ingen ska behöve lämna tex en kurs och känna sig oduglig, misslyckad eller hopplös. För mig är det jätteviktigt. Jag skulle ALDRIG själv gå på kurs hos någon som behandlade mig som skit oavsett hur bra den ev. instruktören är. Om det så vore Gud. (Sen verkar många vara sadomasochistiska och nästan ha djupare respekt för den som är drygast... Ja ja)


För mig är det förankrat djupt inne i mig och det blir ingen skillnad om jag jobbar med djur eller människor. Jag tror på ett klimat där människor kan göra "fel", kan säga "fel" saker. Det är enda sättet att utvecklas. Är man rädd att få obehag  så hämmas man och blir passiv, vilket gäller både två och fyrbeningar. Jag vill fokusera på förstärkning och undvika neg. straff(belöning tas bort) så mycket som möjligt.


För att mötas "mage mot mage" måste man vara en fullständig individ. Det innebär för mig att en hund måste få vara en hund och en häst en häst. Att ta till hinder, isolering, begränsningar för att få till samarbete är något jag vill undvika. Träningen ska vara grädde på moset och det är upp till mig som tränare att hitta något att erbjuda som gör att en fullvärdigt djur vill leka med mig. Annars har det ändå inte för mig något riktigt värde.


Jag vill ha ett öppet klimat. För mig är det viktigt att få erkänna brister och svårigheter. Att kunna diskutera svårigheter och okunskap är en förutsättning för utveckling. "Jag vet vad jag tycker när jag sagt vad jag tänker", säger Nalle Puh och jag håller med. Inga frågor är för dumma. Även det som skulle kunna tyckas som självklart tåls att divideras.


I många fall så är det en nackdel att uttrycka misslyckanden, tveksamheter, återvändsgränder, funderingar o.s.v. Det vänds oftast emot en och någon annan plockar poäng i sin förträfflighet. Jag försöker göra det yttersta för att skapa ett klimat där det är okey. Om någon visar sin svaghet och sin sårbarhet, måste man göra sitt yttersta att inte trampa i såret för då kommer människan aldrig att våga visa sitt sanna jag igen. Det är viktigt för mig och jag tror att det är viktigt för andra. 


Tja.... nu orkar jag inte skriva mer. Kort och gott för mig var det viktigt att UTTALAT få med förhållningssättet till människor och djur också. Inte bara de tekniska principerna. Det är min variant av klickerträning!


Det får räcka. Och nu - bilder!!!!


"Mage mot mage"

 

    

Johan och Loke

 

 

 





 

Loke tigger godis som en hund ...


 

 

Man gör så gott man kan. Många fel, något rätt...

 

Än slank han hit och än slank han dit ;-)



 

  

  

Milou äääääälskar att stegra.

 

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards