Alla inlägg den 18 februari 2012

Av Ann-Louise Ryrvik - 18 februari 2012 13:56


Var nyss inne på facebook och kollade allas statusuppdateringar. Det var sökträning, ridhusträning, ridturer och alla andra möjliga aktiviteter. Då kröp det dåliga samvetet på. Jag har inte gjort något idag. INGENTING. Jo, förresten, jag har kört ett par små pass med Danny II och filmat lite, men annars inget. Usch så usel man känner sig. Oseriös och bara en glidare... men ser ni - sen kom jag på att jag vägrar känna dåligt samvete.

Idag ska jag göra INGENTING! Absolut ingenting! Det är lördag, det är snöglopp, blåser ganska bra, jag är strandad med Erik och jag är kanske främst LAT.

Helt ogenerat ska jag bara sittta här i köket, käka lite saltade pumpakärnor, dricka lite kaffe och titta ut genom fönstret på dropparna som rinner längs dem och på snön som successivt blir mindre och mindre. För jag vet det kommer dagar när solen skiner, humöret är på topp, man är pigg som en lärka och träningssugen utan dess like. DÅ ska jag gasa, men nu ska jag bara mysa :-).


Hämtar en kopp kaffe nu.... ;-)


Nåja, nu sitter jag här igen med en rykande kopp kaffe, sneglar ut genom fönstret för att se om jag ser röken av hästarna. Nope, de ligger väl inne och trynar i sitt stall de också. Annat var det i går och förrgår. Då var det liv i luckan. Det är den tiden på året när hormonerna börjar skutta i kroppen på de kära hingstpojkarna. Det är ett ständigt lekande och stojande.




Milou liten men naggande god ;-)



 
 

Hårresande busiga.



  








 

Här är det lite lugnare - Milou och Loke står och bara myser.


Det är bra att de busar av sig lite. Denna tiden på året är mina hästar som trindast, men sedan går det över och i april är en del av dem "smala som jakthundar", som Emma brukar säga. 


I går började Johans hiphop/streetdance grupp som han går i. Då passade jag på att ta en sväng med Zack på stan. Det är lite nyttigt för jag är ganska slapp med att gå i stan. Det är så skönt att gå i skogen utan koppel och utan andra människor. Zack är dock som ett ljus trot sin ringa ålder. Vi fick en tax hack ihäl. Den korpulente taxen och hens (som man ska säga numer om man avkönar) husse kom i kapp oss. Det går inte så snabbt med en "bonnehunn" på stan. Det ska luktas på varenda kvadratcentimeter av trottoar och snödrivor. Jag försökte få lite mer fart på oss så vi skulle hinna ge fri lejd, men killen o taxen var snabbare. Killen stegade och taxen galopperade. Att Zack är en schäfer verkade de smickrande nog inte bry sig om utan fortsatte i rask takt tills de var 1,5-2 meter bakom oss. Killen ville nog skälla på oss och hunden skällde på oss. Det fick ingen större effekt mer än att det om möjligt gick ännu långsammare eftersom Zack gärna ville titta på taxen och därför fick gå baklänges. Matte var såååå stolt över att Zack inte svarade när taxen skällde utan såg bara glatt och nyfiket på den. Sedan hittade vi ett sido språng där vi kunde bereda väg åt husse och hund.

Många hundar var det på stan och mycket bra miljöträning.


Här kommer några bilder från vårt rätta element - lande. Helst gillar vi att gå i skogen, men eftersom jag är hänvisad till att släpa med mig barnvagn är det svårt där nu med tanke på snön. Därför blir det landsvägen och grusvägar.





     



Vi matar katterna hos en granne. Här är två av katterna. Strax innan hade de varit busiga och hängde på väggen som uppspikade. Tror att de jagade sina skuggor. Söta!



Man passerar hagarna när man går bort och hem. Säger jag "pip" så kommer de som avlöningar, annars har de lärt sig att det inte är något att bry sig om . Det är så härligt fridfullt i hagen. Alla är sams och umgås fint med varandra. Och alla håller sig innanför staketen - tack och lov och peppar, peppar...

Loke vill inte gärna gå långt ut på gärdet för på den öppna ytan för där blir det ofta häftiga lekar, kappspringningar och sån´t tycker han är jobbigt. Han vill gärna kunna ta lite betäckning bakom något eller kunna ha någon sida fredad. Han står alltid lite längre bort så att han kan sticka om det börjar härjas. Smart kille det där.




Hingsthög, eller kanske hingsstim. Det är underligt att de ska fasen stå på varandra hur mycket mark som än finns. 


  

Lokemannen - en bastant herre.


  

     




Nåväl. Som jag skrev ovan, har jag i alla fall i min lättja kört ett par pass med Danny II. Det skulle filmas hur han simmade i röret. Jag riggade upp min mobilkamera på div. atteraljer och började. Efter några sekunder brakade det till, en hund hade puttat till anordningen, men jag gjorde ett snabbsneglande och såg att allt stod upp. Snabbt jobbade jag vidare med fisken. Han var FANTASTISKT duktig. Simmade som en vessla från den ena sidan av akvariet till den andra via röret. Jag var jättenöjd. Så många repetitioner, i så högt tempo utan minsta miss i 4-5 minuter. När jag bröt och skulle stänga av kameran så... ja då fick jag se att DEN hade ramlat ned. Allt annat som jag pallat upp den med stod fint på plats fast den låg upp och ned på i Eriks barnstol som stod i botten. NEEEEEEEJJJJJJJJJ! Avgrundnd! Så j-la typiskt när man får till något extra bra :-(. Godzilla-vovve! Det fick bli till att skicka ut hundarna i trädgården, rigga kameran igen, kavla upp ärmarna och ta nya tag. Hur kul är det ? NOT! Danny var ju ganska mätt nu också, så det blev inte lika bra med okey. Här kommer filmen:





Mer om fiskträningen kan läsas på http://oscarfisk.bloggplatsen.se om man är nyfiken. Nu tänker jag dricka upp mitt kaffe och sedan börja med nästa fiskbeteende.

l





Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards