Direktlänk till inlägg 12 september 2013

Don´t try this at home ;-)

Av Ann-Louise Ryrvik - 12 september 2013 09:07


Var tvungen att testa detta med att få hästen att lyfta ben när man själv gör det, som många har lärt sina hästar. Testade med Milou. Jag lyfte ett ben och han lyfte sitt direkt. Där ser man. Härmapor är de he, he!  Krävdes ingen träning. Han bara gjorde det.

Jag tänkte att jag skulle göra något vidare med det och på några minuter så hade jag ett fint lyft och en nedsättning på mitt ben typ "Hej" eller nåt. Onödigt, men lite skoj ändå.



Måst bara varna!!!! Hästen måste ha rätt intensitet i lyftet och inte tänka skrap annars kan de slå av benet på en, utan att det naturligtvis är någon illvillighet i det. Innan ni testar om någon blev inspirerad så kolla av att ni har kläm på hur hästen reagerar. Att ni inte har krafs i benlyftet och att hästen inte är frustrerad. Är den frustrerad är det större risk att hästen slår med benet. Speciellt lurigt om man har hingst som jag.




  

Milou fattade direkt att lyfta, och att sätta den på mitt ben.

 

 


  

Svåraste var att hålla balansen för matte ha ha 

 


 






 
 
Ingen bild

Sarah

12 september 2013 09:58

Du är underbar!!! Å fina gulliga Milou

Ann-Louise Ryrvik

12 september 2013 10:27


Tack :-) å tack detsamma!!! Visst är han!!! En lite pluttegutt!!!

 
Malin Johansson

Malin Johansson

12 september 2013 12:38

vilket bra samarbete ni har

http://www.havrefallen.bloggspot.com

Ann-Louise Ryrvik

12 september 2013 15:20

Tack!!! :-)

 
Ingen bild

Jenny

20 september 2013 15:09

Jag har själv problem med just det du nämner här, mitt sto som jag klickertränar är/blir ofta frustrerad under träning och jag har svårt att få ner tempot.. Har du några tips?
Intresserad av om du kommer på kurser upp emot stockholm något?

Ann-Louise Ryrvik

30 september 2013 10:22

Hejsan Jenny!

Det är vanligt. Jag tror att det kan vara många orsaker men ovasett orsak tror jag att det bästa botemedlet är struktur. Ju hetare häst och ju tidigare i träningen ju mer förberedelser och struktur behövs. Vissa hästar kan man bara gå ut och laja med, men de heta och lättfrustrerade måste man ha en plan innan. En plan om vad man ska göra och i vilken ordning. Att man har tydliga pauser och hur man får den heta hästen att ta och förstå paus. Hur förvarar man klicker och karameller så att man snabbt får fram karamellerna. Hur serverar man godiset. Och att man är helt still under repetitionerna.
Om det är en ny häst/tränare kan det också vara bra att utgå från något form av target eller föremål. Lättare för hästen och tränaren att se VAD som ska göras och förstärkas och lättare att få till pauser om man plockar bort föremålet eller att ekipaget går från det en bit.
Detta skulle eg. krävas en smärre bok att skriva förståeligt kring. Men struktur och en cool, men riskmedveten matte är nog kortfattat det bästa tipset :-)
Inget planerat just nu, men håll ögonen öppna eller ordna något så kommer jag :-) Annars har du bl.a goa Carolina Fransson, www.ohr.se, i krokarna =D

 
Jeanette

Jeanette

24 september 2013 13:55

Vilken häftig häst! Vad är det för ras? :)

http://www.jeeanette.blogg.se

Ann-Louise Ryrvik

30 september 2013 10:13

Hej Jeanette!

Milou är en dartmoorponny. Visst är han fin!!! Liten och naggande god :-)

 
Ingen bild

Jenny

2 oktober 2013 15:59

Tack för tips :)

Ann-Louise Ryrvik

2 oktober 2013 20:53

:-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards