Alla inlägg den 1 januari 2014

Av Ann-Louise Ryrvik - 1 januari 2014 08:44



Ja då var detta krig över för denna gång. Jag tillhör den lyckliga skara djurägare som är tämligen förskonade, inga av mina reagerar så när som på Loke som kan rycka till och göra något travsteg. Hundarna är precis som vanligt och verkar inte ens registrera att något annorluda sker. Mest påverkad blir nog jag, som blir rejält irriterad över denna dumhet.

Hur i hela fridens namn detta kan vara okey?  Hur kan det vara okey ur någon aspekt? Alla lidande djur, vilda och tama. Alla rädda människor. All brandrisk. All fara för liv och lem. Miljöaspekten.


Vad jag läst på alla f.b statusar så har det skjutits i flera dagar och vid alla möjliga tider och platser. Det finns väl reglemente kring detta, vilket jag inte är påläst på, men oavsett verkar man ju inte följa reglerna. Inga böter utfärdas. Ingen bryr sig. Jag tycker att all försäljning av smällare och fyrverkerier till privatpersoner borde vara förbjudet. Då kanske smällandet kunde hålla sig till organiserade fyrverkerier vid tolvslag. (Onödigt det med, men ändå...)



Efterom jag har hästarna på lösdrift (och inte kan mildra för dem genom att stänga dörrar, fönster och sätta på musik), får jag se till att hålla mig hemma vid tolvslaget, eller åka hem till tolvslaget. Dessutom är det väldigt öppet här och det smäller och blixtrar i alla riktningar. Jag har gjort som så att när fyrverkerierna börjar så går jag ut med gottisar och kalaset börjar. Det är viktigt att smällandet måste komma först och karamellerna sedan, för annars kan jag ju få kopplingen godis - smällare.

Både i fjol och i år så såg jag hur Milou, när kriget satte igång på riktigt, går fram till den plats jag brukar komma ut och ge godis just vid nyår. Genom åren har jag också sett att de blivit lugnare och lugnare. Ingen av de hästar jag har nu har varit riktigt rädda (förutom Loke som har varit ganska skraj), men så klart att de blivit oroliga; ryckt till, travat runt, sprungit in och ut genom lösdriftstallet o.s.v Successivt har det minskat.


I år så var Milou, Fnasket och Cazal helt stilla. Stod bara och käkade. Loke ryckte till, tog något travsteg, ställde sig lite passiv vid tre-fyra smällar som kom väldigt nära bakom kullen. Han återgick dock snabbt till att äta med de andra.



 

Inte bara människosnask som ska förberedas. Äpplen och morötter som ska delas i bitar.

 

 


Milou och Cazal



   

Cazal, Fnasket och Loke. Fin bild va?! Gick inte så bra att ta med mobilen i mörkret :-P

 

 

00.30: Lugnet har lägrat sig. Milou och Loke slappar och Fnasket och Cazal letar förlupna karameller.

 

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards