Alla inlägg den 30 juli 2012

Av Ann-Louise Ryrvik - 30 juli 2012 11:18


…i teorin.


Jag har allt klart för mig (naturligvis inte!) i teorin. Trodde jag sett ljuset, sett mönstret och förstått… Men sedan ska allt omsättas i praktiken och det är inte helt lätt. Extra svårt antagligen eftersom jag måste omsätta till en annan pedagogik.


Hur lätt är det inte när man ser det ”på håll”. Då ser man precis hur det ska göras, var problemen ligger och vad som bör justeras. Jag har planer på hur detta ska shejpas in eller läras in på andra sätt. Riktigt duktig läktarryttare är jag ;-). När jag sedan står där själv med mina och ska göra det i praktiken är jag inte lika kaxig.


Tack och lov har jag snälla hästar. De verkar inte ta så illa upp om jag klantar mig. Typ ”ja, ja nu hänger hon på utsidan och så undrar hon varför det inte funkar. Suck! Bara att tålmodigt vänta tills hon upptäcker sitt misstag”…. Ibland får jag gapskrattande, hänga över halsen och be om ursäkt. Ge en karamell och allmänt beklaga denna tokiga situation och denna ohjälpliga matte.


Tack och lov tränar jag belöningsbaserat. Hur i hela världen skulle jag kunna träna på något annat sätt? Hur skulle jag kunna ”kräva” att hästen ska gå som jag vill när jag antagligen gör helgalet större delen av tiden. Nu försöker jag ge en signal som jag hittat på en respons på. Händer inte det jag trodde, händer inget. Händer det jag ville skulle hända så kommer det en karamell. Gör jag fel och skickar fel signaler, eller signaler som är omöjliga att utföra i vissa sekvenser så blir det bara färre karameller till hästen. Visst är det en slags straff också och hästen blir avtrubbad för signalerna – men alternativet hade varit värre. Om jag skickat omöjliga signaler att utföra till hästen och krävt lydnad… Nu får jag istället åka med som det bär och försöka på nytt igen.


Jag har haft några ”nackontsdagar” och passat på att se på lite hästfilmer, vilket jag normalt inte har tid med. Oj oj vad jag såg grejer både här och där. Nämen titta där! Där går hästen si… och där går hästen så…

Jag lade planer och hade det hela helt klart för mig, så igår när jag skulle ut och greja med hästarna skulle det minsann gå som en dans. Allt skulle bli perfekt. De har stått över en vecka. Inte en siffra rätt! Ingenting funkade. Inget jag trodde jag lärt dem förut, inget av det nya jag trodde jag skulle lära dem och inte såg jag heller om de gick ”rätt”. Rejält stukad fick jag lomma in igen efteråt och inse mina hrmmmm begränsningar hrmmmm… (Milt uttryckt! Hur totalt värdelös, okunnig och obalanserad jag är! är bättre uttryckt.)


Efter att ha slickat mina sår gick jag ut igen idag, med kanske mer realistiska förväntningar, och blev glad igen. Det gick ganska fint. Det gamla verkade finnas kvar, det nya verkade ta åt rätt håll och ja, jag var heller inte så dålig på ryggen heller med tanke på gårdagen…. Jag har mycket att lära, jag har mycket att träna, men jag ser ljuset. Och vägen till kunskap är kul! Kanske kommer jag aldrig fram (vart jag nu är på väg) men det gör ingenting så länge vi har skoj.



 

Fnasket väntar på sin tur och Loke får lite massage efter att mamma hasat runt på honom.

Undrar om Cazal och Loke har debriefing kring min ridning efter träningspassen :-) ? 





Fnasket testar Lokes sadel. Han är helt tillfreds med den nu.



   

Min iHorse. Ska vara I kameran hela tiden :-).

Bra är att han inte har ont av att sadeln ligger på ryggen när han går heller.


Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards