Alla inlägg under maj 2007

Av Ann-Louise Ryrvik - 29 maj 2007 21:54

Kära norska Grace har försett mig med en länk till en övning igen. Förra gången gällde det att fånga får. Denna gång är det Stålmannen som skall fångas på bild.... bra att träna sin timing och sitt skjutglada finger =).

http://hk.promo.yahoo.com/movie/superman/Stop_Press_Game/


Testa!

Av Ann-Louise Ryrvik - 29 maj 2007 17:40

Fick i dag en länk från Grace som var med på Chicken Camp. Hennes kille hade lagt in en liten snutt på YouTube. Kolla om ni vill...


http://www.youtube.com/watch
?v=-nI27Zwi9VU

Av Ann-Louise Ryrvik - 28 maj 2007 08:16

Oj oj oj vad skönt det är att vara hemma igen. Mycket nya intryck, ideer  och kunskaper har jag fått så nu är det bara att smälta och omsätta....

Jag skall försöka skriva lite retroaktivt vad som hänt.....

Av Ann-Louise Ryrvik - 27 maj 2007 10:28

Vad har jag då lärt mig?

Att jag nog trots att jag teoretiskt vet att det är knasigt, aningen av en "lumper" (fast det är svårt att inte vara en lumper med en höna eftersom allt sker blixtsnabbt)

Att tidspress stressar mig så jag inte kan utföra en förnuftig träning. Jag får fel fokus. Istället för att göra det bästa med förnufigt upplägg och inte hinna till slutmålet försöker jag skynda förbi för att uppnå målet.

Att inte anpassa beteenden alltförmycket efter höna - de ändrar sig. Bättre att bestämma sig och sedan köra. Försöka hitta sätt att få den att lära sig eller omskolas.


Jag har fått massor av inspiration till vad jag kan göra med hästarna!

Jag inser att ALLT är möjligt med förnuftigt träning!

Av Ann-Louise Ryrvik - 27 maj 2007 10:15

Lite värmning på morgonen och sedan testdags. Zonja fixade det jättebra tycker jag. Så här såg hennes bana ut.

Zonja skulle ställas ned på bordet och gå fram till en gummisnodd (fastsatt i en tving) som hon skulle backa och dra i så den när hon släpper, smätter den iväg och ramlade ned utanför bordskanten. Därefter skulle hon gå upp för en ramp/stege, väl uppe på platån skulle hon picka ned två klossar, först den röda och sedan den gröna. Därefter skulle hon gå runt pelaren åt högre, gå över spången, runda pelaren och nedför en ny ramp. Där nere stod ett plank med en prick på som Zonja skulle picka på när en lampa lyste. Mellan picken skulle hon vänta runt 10 sek på nästa ljus och pick. Picka skulle hon göra tre gånger och först efter detta skulle hon få klick och belöning.


Och så här gick det; Zonja sattes ned. Hon gick fram till gummisnodden och drog i den. Inte så kraftigt som hon brukade men tillräckligt för att den skulle fara iväg. Hon gick snabbt uppför spången och pickade tyvärr på klossarna i fel ordning - (grön-röd i stället för röd-grön) , rundade pelaren fint, gick bra på spången, rundade nästa pelare finemang på rätt sida och hade sedan ett bra tempo ner till planket. Hon fick ett laserljus - pick! men hon pickade till en snabb innan hon fått ljuset, men sedan kunde hon vänta fint på ljus igen. Jag är jättenöjd med resultatet fast man vill ju att det skall bli perfekt....


Roger gör sluttestet

Av Ann-Louise Ryrvik - 26 maj 2007 10:08

Förmiddagen gick åt till banträning åt Suss och signalträning åt Zonja.


Mats kom förbi efter lunch och kollade att vi skötte oss. Jag skulle bara visa hur min lama höna rörde sig - och då gick den! Nästan som en vanlig höna.... Haleluja, ett under har skett Bettan kan GÅ!!!!


(Marie trodde att det hade med att vi hade ställt den på stegen första dagen och att den då hade fått in beteendet att knipa ihop fötterna och blivit osäker.)



Kul men samtidigt inte kul. Nu hade jag ju först tränat Bettan på en massa delmoment - men hon var/blev lam. Då fick jag ju börja träna Suss i banan, och hade gjort det eftermiddagen i går och förmiddagen i dag och hon kunde ju i stort sett inga beteenden och så visar det sig att det ändå fanns hopp för Bettan. Nu kändes allt hopplöst eftersom det ju bara var pyttelite tid kvar och att jag inte skulle hinna någonstans med någon av de hönorna. Det var bara att satsa på att Zonja skulle klara det och att träna så gott jag kunde med de andra två.




Av Ann-Louise Ryrvik - 25 maj 2007 09:25

Jobbade glatt och oförtrutet vidare på delmoment.

Ett konstaterande var att det skulle bli svårt att få Zonja att få till en bra apportering utan hon fick dra gummisnodd i stället. Dessutom hade jag ju mycket jobb med apporteringshönan Bettan.


På eftermiddagen började jag träna banan. Då visade det sig att Bettan var "lam". Hon gick i banan med hopskrynklade fötter, vingligt steg för steg. Hon knep om spången och gick på ett mycket konstigt sätt.

Marie sa att det inte var något fel på henne, men vi trodde inte på henne för hönan såg helt sjuk ut.


Nu hade jag en blind höna och en lam höna - tungt... Halva tiden hade gått och jag tog en annan höna - vilda Suss. En och en halv - två dagar kvar till test.


Roger eller Graces höna. (Egna hönorna hinner man inte fotografera.)

Av Ann-Louise Ryrvik - 24 maj 2007 09:03

Planerna för mina hönor tyckte jag blev ovanligt bra. Jag valde  att träna alla delmoment för sig och banan för sig. När allt sitter som smäck skulle jag kedja dem....


Mycket av dag ett gick åt till att träna Bettan på att göra ett apporteringsbeteende på en plattform. Hönan måste kasta ner föremålet eller på annat sätt göra det till ett icke-stimuli för annars kommer hon ju att bli kvar och fortsätta med det hon gör.

Eftersom  hon ruskade och drog föremålet börade jag med att försöka lära henne att kasta åt sidan så det skulle hamna utanför bordet. Hur jag än bar mig så kunde jag inte få beteendet säkert (skit bakom klickern säkert  ;-D) Det är så svårt att fånga en nackvridning på en ruskande och backande höna! Ibland hamnade det utanför och ibland inte.  Apporten var också så  stark att hönan valde att behålla den och struntade i kornen. Försökte utnyttja det men fick inte till det. Testade också att göra andra föremål - mindre ruskvänliga - men det hjälpt inte.


Marie kom med ett tips om att hålla emot i leksaken och förstärka drag, för att sedan släppa och få kast. Nu i efterhand skulle jag naturligtvis gjort så men då tyckte jag att det var svårt att få till och testade i stället andra saker. Jag försökte shejpa ett lyft/drag av ett föremål från en bunke till en annan.  Det var inte helt lätt men det blev bättre än det andra jag provat. Ofta fick hönan i föremålet korrekt. Ok. Jag kände mig ganska nöjd.


Kom sedan på att jag måste ha den sist i banan för att hönan blir lätt kvar och lyfter om den är mitt i. M.a.o fick jag välja bort signalkontrollen som hon egentligen kunde eftersom jag slitit så med apporteringen och kände mig ganska nöjd med vad den kunde och trodde mig fixa till det sista under de andra dagarna.

Gott hopp!


Zonja valde att picka ner röd kloss jättefint på bordet. Hon lämnade de andra i fred. När vi sedan började plocka upp henne i banan så pickade hon först på röd och sedan på grön. Antagligen hade hon gjort det i banan förut och när banan sammanföll med klossarna valde hon att picka ned i rätt ordning medan hon på bordet bara pickade ned en färg. Intressant. Vi gjorde som hönan ville och ett moment var att putta ned två klossar; först den röda och sedan den gröna.



Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards