Direktlänk till inlägg 4 augusti 2007

Vad är "ridning"?

Av Ann-Louise Ryrvik - 4 augusti 2007 14:41


Några funderingar... 


Jag brukar som ni vet uttrycka att jag ”gnuggar sadel” eller ”krumelurar” mig på ridbanan. Det har blivit lite av en gimmick eftersom jag tycker mig vara för okunnig och oskolad för att beteckna det som ridning.  Många tänker nog att denna människa aldrig har suttit på en häst eftersom hon inte ”rider”.


Jag tror att det beror på vilken definition man har på att rida.  Jag tycker att alla rider hit och rider dit. För mig känns det som om hästen som fixar det mesta trots att vi INTE rider. Eller kanske trots att vi SITTER på dem.


Många gånger gör vi så mycket fel att det är ett under att hästen fattar vad vi menar. Nu är jag petig. Titta på när många "rider". Det gnuggas här, bankas där, puttas med sätet, dras i munnar, hängs än hit än dit. Hästen gapar för bettet inte passar eller man är för hård i hand. Vad gör man då? Inte börjar man fundera på vad som är problemet utan man drar åt nosremmen så att hästen inte kan öppna munnen med följd att den heller inte kan svälja. Många ryttare drar ner huvudet med tyglarna och då går hästen jättefint. Ryggen är sänkt, men man ”rider”. 


Vi tänker göra en öppna längs långsidan (på förekommen anledning  ;-D) vår tyngdpunkt säger, och då är det inte frågan om stora avvikelser – Gå in! Vi kompenserar det genom att använda tyglarna till att hålla hästen på linjen. Lyckas vi inte med det blir vi förbannade på hästen. Det gör inte jag eftersom jag inte anser mig kunna rida och därför inte heller kan ställa några krav på hästen. Gör inte hästen det jag försöker förmedla är det JAG som ger motstridiga hjälper, eller inte har lärt hästen vad hjälpen betyder. Om man anser sig kunna rida tror jag att det går lätt ut över hästen! Det måste då vara hästen som gör fel eller jävlas eftersom jag kan. 


Vad är ridning? För mig är ridning ett totalt samspel med hästen där inga hjälper (nästan) behövs. Där två väsen har smält samman och blivit en enhet. Där är jag inte än hi, hi, hi. Men att forslas runt på en hästrygg i olika tempon, i krumelurer och över hinder kan jag nöjaktigt och är det ridning så KAN  jag rida... ;-).


Vad är ridning för dig? Kommentera gärna!

 
 
Ingen bild

ylle

5 augusti 2007 15:08

Ja, som för Dig innebär det högsta målet i ridningen att kunna göra saker med så litet hjälper som mäjligt, att hästen ska KÄNNA vad jag tänker, och VILJA göra vad jag ber om... Inga nosgrimmor här inte! Gapar hästen så innebär det att något är kapitalt fel (hårda händer, onda tänder, elakt bett osv) Min ambition var tidigare i livet när jag var smärt och smidig att kunna rida min häst utan överhuvudtaget nånting! Inte ens grimma. Jag lyckades med min tidigare så skengalna nordsvensk, köpte henne när hon var 13 och när hon var 17 så red vi ut i skogen alldeles nakna, ja alltså HON var naken. Vilken känsla att galoppera i uppförsbacken och att hon saktade ner trots att jag bara hade manen att hålla i och rösten och mina vikthjälper och hennes goda vilja... Idag är jag så klunsig att jag inte längre har några större ambitioner än att "åka häst" om ens det. Men samarbetet och känslan är lika viktig. Har haft två spekulanter ute som tittat och provridit på min häst, men jag vet inte om jag kan... svetten rinner nerför min rygg och jag kan inte sova om natten. Tala om separationsångest. Innerst inne hoppas jag nog att ingen vill ha honom så att jag kan hoppa av - igen!!! Ylle

 
Ingen bild

Ann-Louise

5 augusti 2007 15:29

Wow! Då KAN du rida!!!!! Fantastiskt med din nordsvensk. Jag tycker det är en större bedrift än vilken medalj och mästerksapsbuckla som helst. Då är det samspel och förtroende!
Förstår dina dubbla känslor inför att sälja hästen! Stackare. Det är ingen avundsvärd situation du är i. Du kan bara följa hjärtat, och då kommer du att ta rätt beslut tillsist oavsett om du säljer eller behåller honom.

 
Ingen bild

Ylle

6 augusti 2007 16:16

Ja, SUCK OCH PUST!!!!! Kanske gudarna vill att jag ska behålla honom? Hjärtat säger NEJ sälj INTE men huvet (är det där förnuftet sitter???) säger: Du BORDE! De två kommer inte överens...

Mer om öppna. i början red jag ofta mer tvärning än det skulle vara, för jag tänkte INÅT hela tiden. ibland gick hästen helt enkelt in i volten istället för att böja sig. Men efter att ha hört Bent (Branderup) förklara att ryttarens nedre del (magboll, bäcken, säte o skänklar) motsvarar hästens bakdel som ska fortsätta FRAMÅT och överdelen (bröst, axlar o armar o även litet huvudet) motsvarar hästen FRAMDEL som ska böjas in så formar man sig själv precis så som man vill att hästen ska gå. Men ändå viktigt att tänket är RAKT FRAMÅT och att en liten liten vikt finns i yttre stigbygeln. När jag började göra så blev det mycket lättare.

Ja, "nakenridningen" på min härliga nordsvensk var magisk. Jag är så ledsen att jag inte har något foto av det. Snyft.

 
Ingen bild

Ann-Louise

7 augusti 2007 01:15

Ja, jag har varit med på höfter som bakdel och axlar som bog, men tappat maginnehållet ;-D. Det borde ju vara svårt att missa för jag har ju en hel del ;-P. Min badboll har nog följt axlarna lite + att jag har tvärat honom för mycket. Detta är nog något jag lagt mig till det sista för jag har egentligen inte lagt märke till mitt problem förrän vi på teorin torrtränade och jag kände att min boll inte hamnade där Carin hade sin boll ;-). Oftast har han hållt sig på linje men eftersom jag böjt lite för mycket på honom det sista har jag ju också märkt det när jag ridit. I morgon ska vi ut och testa, han fick stå i dag också. Måste hämta kraft och mod....

 
Ingen bild

Emma på sopemaden

8 augusti 2007 06:28

Jag tror att ridning är ett ord i progress ungefär som att förr användes tex idiot på helt annat sätt. Kanske är det dax att mynta ett nytt ord för riktig ridning.

 
Ingen bild

Ann-Louise

8 augusti 2007 08:56

Kanske det du, Emma. Så är det nog. Vad ska den nya namnet vara? Du kan väl mynta ett?!? Du är alltid så fiffig!

(Fiffig = det ordet har man inte sett och använt på länge. Intressant att det kom upp i samband med dig ;-). Det är som när jag skaffade Essie. Då återuppstod ett gamalt utdött ord "yster". ...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards