Direktlänk till inlägg 10 augusti 2007

Ett förtydligande..

Av Ann-Louise Ryrvik - 10 augusti 2007 16:51

Jag vill bara göra ett förtydligande...


I ett inlägg jag skrivit på en annan blogg antydde jag att en "andalusier" inte är någon "kvalitetsäkrat" namn utan används lite slarvigt på många olika hästar av P.R.E typ. Det kan vara en P.R.E med papper, P.R.E utan papper, annan häst från Spanien o.s.v Termen "Andalusier" är diffus.

Om man menar P.R.E är P.R.E det korrekta.


Nu var inte detta så viktigt, men har blivit lite av en följetång. Jag blev ifrågasatt och kollade därför med registerförande rasförening och också med uppfödare av rasen i Sverige. De bekräftade min utsago. Jag genmälde med detta på bloggen.


Nu skrivs det om mig att  jag inte förstår vad papper/stamtavla betyder på en häst. Att det är tråkigt att jag blivit lurad att köpa en häst utan papper. Att man hoppas att jag inte tänker bedriva avel och sälja dem som P.R.E för det då skulle innebära bedrägeri.....


Vill bara poängtera för alla som läser bloggen; jag vet vad papper/stamtavla är! Jag har köpt en P.R.E med solklara papper från seriösa svenska uppfödare och att jag är den siste människan på jorden som skulle bedriva avel under oseriösa förhållanden. Jag tycker inte ens att man ska bedriva avel på renrasiga (stamtavlade) hästar och hundar om de inte TILLFÖR rasen något. (Hur vanligt är det inte att man bedriver avel med en visserligen rasren hund och häst men med medioker kvalité mentalt och fysiskt...)


Kanske är jag otydlig? Det är så jobbigt när man blir missförstådd och tillskriven egenskaper som inte stämmer....

Det är därför jag skriver detta, så att ni som inte känner mig, inte tror detta om mig....

Kanske är det jag som överreagerar och missförstått, men då får ni säga till mig att skärpa till mig.



Cazal e. Zagal XI u Adivina XVIII på första promenaden hemma hos mig.

 
 
Marianne

Marianne

10 augusti 2007 21:11

Ja, Ann-Louise hur har jag kunnat missuppfatta dig så totalt.
Jag vet med mig att det hela började med att jag och en dam Skogsfrun sa att Andalusier var en drömhäst. Då du påstod att en Andalusier/PRE inte var en renrasig häst utan en blandras. Detta påstående om Andalusier/PRE vidhöll du gång på gång.(se kommentarer nedan) Du säger nu att du *försynt* påpekat detta och samtidigt gör du en kovändning rätt upp och ner och säger att Andalusier/PRE är renrasiga hästar, samt att du själv är ägare till en dito.
Att jag trodde att du inte förstod vad papper på en häst betydde och du själv i ditt sista inlägg vidhåller att en Andalusier /PRE är en blandras.. skrivet så här (kopierat) Och det är därför en "Andalusier" är en häst (egentligen vilken som helst) utan papper. Ann-Louise.
Tråkigt att du blev ledsen av min kommentar, det var inte meningen och det ber jag om ursäkt för. Men när du uppger dig som ägare till en Andalusier och vidhåller* att dessa hästar är blandraser utan papper, så tröttnade jag helt enkelt på tjafset. De människor som idag lägger ner hela sin själ och offrar mer eller mindre allt för att kunna bevara denna härliga hästras alla egenskaper och endast använder renrasiga avelsdjur. De tycker nog inte det är något vidare att bli beskyllda för att idka avel med hästar endast av blandras.

Kommentarer under tidens gång.( meningar som ej berör hästrasen ämnet mm, är borttagna)
Ann-Louise: Måste bara förtydliga;
"Andalusier" kan vara en P.R.E utan papper, men kan också vara en blandras. Det enda benämningen säger är att det är "en häst från Andalusien"....
Hälsningar från mig som tog morsarvet och köpte en P.R.E ;-D. av Ann-Louise den 1 augusti
Och fick svar av Skogsfrun:
Säger du det Anne-Louise, intressant. Skogsfrun föreslår att du går in på Wikipedia och redigerar. Allvarligt, det är ju meningen med sajten:)
Och då svarade du:
Jag får väl kolla.....
Varvid jag Marianne svarade: Att det skulle vara blandras trots de benämns Andalusier eller som det idag förmodligen är rätt namn P.R.E gör mig ganska förvånad, ska kolla detta.
Skogsfrun svarade då mig. Återkom gärna när du kollat!
Varvid du Anna-Louise vidhåller återigen : Det var som jag hade hört förut Ang P.R.E - Andalusier. Har nu varit i kontakt med registerförande rasförening för P.R.E Mer info finns under "I tacksamt minne bevarade hästar
Då skriver jag en kommentar till Skogsfrun: Har tillbringat en bra stund på nätet för att se hitta mer info om just Andalusier. På den infon. jag har funnit så ska hästen vara renrasig, men att det idag fuskas ganska mycket på vissa håll. Och rasens beteckning P.R E är ju som du skrivit innan ren spansk ras. Läste även den länk du infogat om släktskapet mellan Lipizzaner och Andalusier. Så jag behåller min tro på att det är en renrasig häst.
Och Skogsfrun svarar mig
ja vi får väl tro det Marianne, tills inget annat bevisats.

Då kommenterar du Ann-Louise detta med.: Tittar ni på spanska sidor där man säljer P.R.E och andalusier har man uppdelning. Jag får ut oc6h leta reda på någon info.

Skogsfrun svarar dig. Jo men Anne-Louis, säljare är väl inte alltid så seriösa? Avelsföreningen däremot borde väl kunna ge klara besked.
Resten av kommentarerna finns här

Nu har jag varit i kontakt med den registerförande avelsföreningen.
Citat " En PRE kallas ofta andalusier i Sverige men om jag har förstått det rätt så tycker inte spanjorerna om den benämningen och rasen ska inte benämnas så. Men i Sverige är det ofta det namnet som folk som inte håller på med PRE förstår, vilket gör att många använder det ändå.
Däremot är det så att många hästar som kallas andalusier inte alls är PRE. Det kan vara korsningar, det kan vara renrasiga PRE som blivit av med sina originalpapper (och därmed inte kan bevisas vad de är), och ibland till o med hästar som inte har någon PRE i härstamningen men är en spansk import (förhoppningsvis)."
En uppfödare "Det kan vara både en P.R.E utan papper och en helt vanlig ickeprehäst från Andalusien eller annorstädes i Spanien"
Nu spelar detta väl mindre roll, men eftersom diskussionen kom upp.
av Ann-Louise den 3 augusti 2007 kl 23:23
Yess Anne-Louise det är ju inte heller säkert att en Nordsvensk är en Nordsvensk för att den kommer från Norrland såvida den inte har klara papper*. ;)
av skogsfrun den 4 augusti 2007 kl 08:37
Ja, och alla hästar från Gotland är gotlandsruss även om de är 17Ocm ;-D. Okey, men då säger vi att andalusier är en renrasig häst då.
av Ann-Louise den 4 augusti 2007 kl 09:31
Det har väl ingen betydelse var hästen är född, den kan ju inte få rastillhörighet bara för den är född på en viss plats. Ursprunget för en ras är ju en sak. Men hästens härstamning beror på vilka som var föräldrar till den. Med andra ord så är det stamtavlan, papperna på pållen som avgör. En häst utan papper är helt enkelt bara en häst utan papper.
av Marianne den 6 augusti 2007 kl 00:30
Yess Marianne, där slog du huvudet på spiken;) skogsfrun töltar på sin pappershäst, en klippdocka på sin klippare och drömmer om Andalusien;)
av skogsfrun den 6 augusti 2007 kl 07:46
Precis Marianne!!!! Och det är därför en "Andalusier" är en häst (egentligen vilken som helst) utan papper!
av Ann-Louise den 9 augusti 2007 kl 09:42

http://ekoxenskennel

 
Ingen bild

Ann-Louise

10 augusti 2007 21:25

"Andalusier" är inte per automatik en P.R.E

Jag har aldrig skrivit att jag ha en "andalusier" utan jag har en P.R.E (MED papper)

Det är ju det som var grejen. Andalusier är en "varedaglig" benämning på en häst som KAN vara en P.R.E men som också kan vara benämning på en icke-pre.

Jag måtte vara helt oduglig att förklara. Kan någon hjälpa mig?

 
Ingen bild

eiram

10 augusti 2007 21:53

Hmmmm. jag har läst debatten ang PRE alternativt Andalusiers vara eller icke vara.Jag är av den åsikten att en renrasig PRE (Pura Raza Espaniola=Ren spansk Ras) är en benämning på en häst som tillhör denna RAS. Andalusier är en BENÄMNING som från början tillhörde hästar som härrörde från Andalusien.(Andalusien är ett OMRÅDE i SPANIEN där denna RAS till stor del avlats fram-därav "smeknamnet" på PRE) Denna benämning har senare "slarvit" använts som ett ORD för PRE.Vi har det Svenska Halvblodet och Spanien har Pura Raza Espaniola.... Man kallar ofta i Sverige en spansk häst för Andalusier oavsett papper eller inte. För att röra till det litte till så har jag själv en "budget-Andalusier"....En Svensk Varmblodig fd Travhäst som ett antal människor påpekat att han ser "spansk" ut...Men jag kan inte regga honom i stamboken för PRE för det!

 
Ingen bild

Ann-Louise

10 augusti 2007 23:24

Har lusläst för att förstå hur vi missförstår varandra. Jag tror det är en fråga om termer (och det var ju där allt började)! :-)
Det jag blev ledsen över var inlägget som kom efter det redovisade....

"Hej Ann-Louise

Tråkigt att du inte förstår vad papper/stamtavla betyder på en häst. Det är tråkigt om du själv blivit lurad att köpa en häst utan papper i tron att den var en äkta Andalusier/PRE. Och jag hoppas att du inte har en tanke på att föda upp Andalusier/PRE utan papper/stamtavla och sälja dem som renrasiga hästar. Om du skulle göra detta begår du nämligen bedrägeri. En Andalusier/PRE är en renrasig häst och en sådan har papper/stamtavla om du köper den från ett seriöst stuteri. Jag sätter in ett par länkar till ett par seriösa stuteri här i Sverige. Om du kollar där så har de pållarna papper. De har även hästar som fått titel Champion och Stor-Champion och hingstar + ston som är godkända för avel. Skulle inte tro att detta var möjligt att få på en gärdgårdskorsning. Att en ras härstammar från ett land betyder att landet rasen härstammar ifrån har ansvar och även utslagsröst när det gäller vad som ska anses vara vägledande vid bedömning av rasegenskaper. Vad sen pållen är född, det kvittar så länge den som föder upp håller sig till klara papper på pållen.

http://www.stuteritranan.se/

http://www.maritaspre.se/" slut citat

Nu är klockan mycket och jag säger; skit samma!

 
Ingen bild

Ann-Louise

12 augusti 2007 23:21

Ojsan, ojsan hoppsan!
Tack så mycket för allt stöd, men vissa saker går inte att publicera......
Gulliga er!

 
Emelie

Emelie

14 augusti 2007 09:51

Hej gumman....ja jag förstod det! men jag satt hemma och läste och så blev jag såååå arg!!! grrrrrr kram på dig

http://-

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards