Direktlänk till inlägg 11 september 2007

HJÄÄÄÄÄÄÄÄLP! Mördarsniglarna är här.....

Av Ann-Louise Ryrvik - 11 september 2007 09:49

Jag har varit lite gapig och lite nöjd över att inte haft mördarsniglar här ute i ingenstans. Varje ny planta har stått i karantän för att inte få in de små odjuren. Förra året såg jag dem kräla på andra sidan "stora asfaltsvägen", i sommras såg jag dem på denna sidan av stora vägen. De kröp borta på grusvägen. Jag hade trott på en respit på ett par år, men nu är de här...


På en vecka har jag sett tre stycken. Först på grusvägen vid sommarhagen, sedan en PÅ GRÄSMATTAN och nu en vid grinden till hästhagen.... Uäääääh! Nu är det KRIG!


Har funderat att bygga en vallgrav med salt i stället för vatten, med uppfällbar vindbrygga. Kanske inte så praktiskt ;-D... Aningen dyrt och inte så miljövänligt... :-O


Ni smarta, snigelvana där ute - Vad ska jag göra?????????


 
 
Caroline cK

Caroline cK

11 september 2007 11:49

Eller så gör du som jag...vet att det inte är någon idé att kriga och låtsas inte se dem om jag inte absolut måste;D !!!

http://www.akupunkturochspanskahastar.webblogg.se

 
Jana

Jana

11 september 2007 12:17

Vi är inte rädd för mördarsniglar alls. Vi har inte en enda mördarsnigel och ändå är köksträdgården helt uppäten, allt är borta förutom nässlor och tistlar samt två stycken bönor som de har missat. Vi har nämligan alla andra sorters sniglar, med eller utan hus, alla storlekar och alla variationer i fantastiska mängder. Vi kunde sälja dem om det fanns några snigelsamlare som skulle vilja betala för dem. I alla dessa år inte en enda och nu har vi så många. Ingen aning vad man kan göra åt dem. Synd, jag hade verkligen satsat på olika bönor, brysselkål, pumpor, gurkor osv. :-(
Vi har förresten några föreställningar till, kanske att du hinner titta på någon annan dag (vi lär bli bättre med varje föreställning). ;-)

http://isgardsteater.bloggagratis.se

 
Lena

Lena

11 september 2007 21:39

Hej på dig!
Jag har hört att dom inte är så förtjusta i asfalt... ;o) Hur går det med förkýldningen? Jag är på benen igen, om än lite halvtaskigt. Ska till Malmö i helgen och träffa mina gamla jobbarkompisar så jag SKA bli frisk! Kram på dig!

http://klingemaden.bloggagratis.se

 
Martine Hansen

Martine Hansen

11 september 2007 22:59

Her kryr det av de ekle brune. Et makabert grep er å ta med noen grillspyd ut i hagen, tre en og en på, for deretter å salte de mens de sitter på spyd i plenen. Ikke lekkert syn for eventuelle gjester, men de dør fort og du slipper å stifte nærmere bekjentskap med de :)
Kokos hilser, klem fra Martine

http://www.hundene.com

 
Ingen bild

Ann-Louise

12 september 2007 00:14

Caroline - hade jag med stor förtjusning gjort (det gör jag med tex dammråttor oc6h otvättade fönster) men du vet - jag är så förtjust i blommor.... De äter väl upp allt som finns, misstänker jag. Kram från Honsomaldrigkommerochfikar....
Jana - Det finns säkert någon människa där ute som bara längtar efter att få botanisera bland sniglarna i ert grönsaksland ;-). Det gäller bara att hitta någon som uppskattar de små liven och kommer och hämtar dem! Måste gå in och kika på era försetällningsdatum. Återigen grattis!
Lena - mycket bättre tack. Det var två dagar i elände och sedan är det bara uppåt. Du blir säkert frisk och kry tills helgen!
Puss på Cola!
Martine - tack för grilltipset hi hi. Kanske vore de goda att grilla. Vilken grej. Sniglar som är så gott. Kanske mördarsniglar i vitlök skulle bli en 6hit oc6h ja5g kunde ta patent oc6h blir rik ... :-D... Bra tips. Jag vill INTE ta i dem i alla fall. Bland de jag hittat har jag tagit en sten och lagt ovanpå och trampat. En har jag bränt upp i bränntunnan ute på gården. BBQ-snigel! Uäääk. Är det djurplågeri???

 
Ingen bild

Lin

12 september 2007 10:43

Jag gör så här (håll för ögonen alla känsliga) : Klipperdem itu och slänger i påse som brännbart.
Man dör nog ganska snabbt om man blir klippt i två delar, snällare än salthinkar som en del rekommenderar kanske?
Om man bara dödar dem och låter dem vara kvar på gräsmattan, då får de resterande mkt protein av liken och de växer sig stora som attan.

 
Ingen bild

ma kärringa

12 september 2007 11:18

Hej sjukling!
Mördarsniglarna kan ses som våra läromästare
då de påvisar följande påståenden:
Skynda långsamt!
Ät allt så lyckas du i livet!
Könstillhörighet är oväsentligt !
Angående din fråga om djurplågeri så finns det inget enkelt svar för mig i alla fall.
Man påstår att enklare livsformer som sniglar ej har samma livs kriterier och själsliv som tex oss. Men för 500år sedan var jorden platt och några dog för att hävda motsatsen så kanske sniglarna är genier med kontakt med andra solsystem och har artfränder med högteknologiska humanfällor som de hävdar att vi inte kommer att känna något då vi dumdristigt trillar dit för att sedan bedömas oätliga hur mycket vitlök vi än dränks in i. Kanske kan vi då användas som biobränsle.
Är jag långsökt?

 
Ingen bild

Ann-Louise

12 september 2007 11:31

Emma - Ha ha ha.... jag är stum av beundran över dina nydanande tankar. Du vet väl att jag varje dag sitter och väntar på att du ska börja skriva på en bok. Ideligen nya uppslag. Du skulle ju kunna skriva om snigarna, humanfällorna och biobränslet. Skulle kunna bli en film i hollywood med action och sedelärande inslag!!!


Du har rätt Lin. Klippa och bränna blir det om jag inte går på Emmas linje, förståss och försöker se längre än mina rosor. Har precis som du skriver hört att de med förtjusning smaskar i sig döda fastrar och morbröder.....

 
Ingen bild

Eiram

13 september 2007 14:16

Du ska ställe ut bôtter me ÖL i.Då kyper Di små dit och dör lyckliga. Mördarsniglar älskar öl och då e de la inte djurplågeri? Möjligen kan man väl hamna i helvetet själv för att man leder andra ifrestelse och synd men det är ju en senare fråga...

 
Ingen bild

Eiram

13 september 2007 14:29

Förresten, tro på fan mördarsniglarna har invaderat det e ju nine-elven idag. Du har självklart fått in förklädda Al-Quida medlemmar i träggårn!Att jag inte tänkte på det förrns nu...hittar du bara Usama och delar han långsamt mitt itu, så försvinner nog resten av gänget oxå ska du se...

 
Ingen bild

YLLE

14 september 2007 15:15

jAG TÄNKER INT yttra mig om sniglar och dylika saker utan bara meddela att jag blir så BESVIKEN när jag öppnar Din blogg och inte hittar några nya fräscha bilder på hästgossarna!!!! Kom igen, det är ju morgonens bästa stund!!!!!! ju Ylle

 
Ingen bild

Ann-Louise

14 september 2007 23:19

Ursäkta. Jag vet att jag misskött mig ;-D, men jag har helt enkelt inte haft tid... Ska försöka skriva något i morgon eller på söndag. Ska kika på P.R.E visning i morgon. Salle skulle kanske ha varit med, men jag har andra åtaganden i morgon också.... Hav förströstan!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7 8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards