Direktlänk till inlägg 28 maj 2010

Oväntat besök och Robban hemma hos Emelie igen.

Av Ann-Louise Ryrvik - 28 maj 2010 17:22


I arla morgonstund skulle jag bort till Emelie och vara hästhållare. Robban skulle få flytta hem och jag skulle assistera när han släpptes ihop med de andra hästarna.


Innan jag hann såpass långt fick jag en överraskning. Johan och Puppis hade hoppat i bilen, och jag var själv på väg in.  Jag skulle ju köra Johan till skolan först. Då ser jag bara hur några hästar kommer över krönet! Första tanken, någon millisekund, var ju att det var några av mina. Det var dock ett par av grannens fina hästar, två fuxar, som kom spankulerande ned på gårdsplanen.


Okey, nu får vi ta det lugnt. Lite vackert kollade jag hur rädda/orädda de var och lyckades efter några försiktiga försök komma nära så jag kunde ta i dem och få ett tag i en grimma. Jag ropade  på Johan att jag behövde grimmskaft, hästgodis, en telefon och kanske ev. Gubben. Gubben kom med pryttlarna och han fick ringt och tag på grannen. Han bekräftade att det var hans hästar med hjälp av signalementet. Jag hade inte varit 100 % säker....


Då var det dags att återbörda dem till stall eller hage. Jag misstänkte att det inte skulle vara någon smart idé att be Gubben ta en. Jag förstod att det skulle bli cirkus när vi skulle gå förbi Salle och Lokes hage. Det ville jag inte utsätta hästovana Gubben för. Jag skulle heller inte orka hålla två hästar där heller. Jag beslöt mig helt enkelt för att gå med den jag höll i och tänkte att den andre skulle följa med ändå. Det gjorde den.


Mycket riktigt kom Salle skrikande som skjuten ur en kanon när vi gick utmed hans hage. Och cirkus blev det! Fuxarna struttade på, frustade och fnös. Den lösa hästen galopperade fram och tillbaka med svansen i vädret och huvudet i skyn. Det gjor den jag höll i också så när som på själva galopperandet förstås =D. Här var det mer studs på stället. Riktigt orolig blev jag när den lösa hästen gick ned och hälsade på Cazal över tråden. Detta går nog åt fanders tänkte jag och såg framför mig hur Salle skulle stegra sig och få frambenen på fel sida elbanden, dra ned dem, fastna eller komma ut. Dock fick den löse fuxen en stöt på näsan av tråden och skuttade upp på vägen igen. Pust!


Efter lite baxande och viftande hade vi passerat  hagen och de lugnat sig och vi kunde fortsätta vår promenad upp till stallet och jag fick ställt in dom i varsin box. Puuuuhhh! Hästarna var otroligt snälla och välhanterad, men man vill ju inte ha dem nära pung-pojkarna.


Sen bar det av till Emelie där Robban skulle anlända. Han kom, han sågs och han skruttade in i hagen. Det gick väldigt bra. Lugnt och fint och bara lite spring och skrik. Det bådar gott! I morgon ska jag försöka lägga in fler bilder, men nu vill Johan ha datorn och han har suttit tålmodigt och väntat i 40 minuter...

Håll till godo med två rykande färska bilder på Emelie och Robban!


Robban

 

  



  

 
 
Ylle

Ylle

28 maj 2010 21:33

Sån tur att det gick så bra, mycket tack vare Ditt lugn kan jag tro... På Stinas blogg (länk i min blogg) kan man se hur det kan gå när man INTE håller sig lugn och hästarna får panik...
Robban är en otroligt härlig kille! Vilken teckning!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Emelie

Emelie

30 maj 2010 17:59

Fina Bobbis =)

http://www.kawa.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards