Direktlänk till inlägg 3 mars 2011

Lugna Fula-Fnasket

Av Ann-Louise Ryrvik - 3 mars 2011 18:51


I går när jag grejade med hästarna var Fnasket totaltokig. Tokig på ett roligt sätt. Det var verkligen fullt ös medvetslös. Han for som en guttaperka i paddocken, bockade, hoppade och for. Jag kunde inte annat än skratta åt honom. Några gånger fick jag verkligen uppmärksamma honom på att bromsa i tid för jag var jätterädd att han inte skulle få stopp och fara rakt över mig i 100 knyck. Han var verkligen på, som en chipmunk på speed....


Tänkte att det var synd att inte ha detta förevigat på bild, så när Johan kom från skolan och fått lite mat, så fick han agera fotograf. Glad i hågen begav vi oss ut och för att få lite sol i bilderna började jag med Fnasket.

Nu vet jag om det berodde på att han inte stått och laddat, eftersom jag normalt tar honom sist, eller om det berodde på att han busade av sig i går.. för idag var han hur lugn som helst. (Och då menar jag mer som en normalt pigg häst ;-9 )

Attans så snöpligt. Försökte hetsa upp honom med bus, men han sprang med och var glad men något tryck blev det inte... Lustigt vilka preferenser man får, eftersom jag misstänker att de flesta skulle ha tyckt att han var ganska jobbig idag...he he


Nåväl det fick bli lugna puckar. Vi fick ta några bilder, fast min andra rann lite av mig. Det blev bara han som blev grejad med för sedan gick jag och Johan in och drack varm choklad. De andra får väl få lite mer i morgon.


Lite blandade bilder;


Fnasket och Johan

  


Me and my Fnask


Andra dagen med hovtarget...


Ett....


Två....


Tredje...


Fjärde...



Ett par förvirrade typer... Matte undrar Varför är han så lugn och sansad idag? Dvs. Vad är fel? ;-) 

Fnasket menar att det är dags för matte att reagera på hans fina hållande...                   


-Men hallå!!!

  




  -Ska jag stoppa den i fickan åt dig själv? undrar Fnasket

   


Tack!

 

 Gotta!    


     


Tunna med spindelben =D.

Och då pratar jag inte om mig för jag är jämtjock och mer Loke-lik med korta tjocka ben och lång rygg....

 
 
Margareta

Margareta

3 mars 2011 19:23

Vilken enormt härlig bildserie på apportering!
Dina bilder får mig att helt tänka om då det gällar hästar: trodde bara dom gick att rida på:-)

http://www.arctoshundskola.blogspot.com

Ann-Louise Ryrvik

3 mars 2011 19:27

Då skulle du sett honom igår. Då hade jag galopp till musmatta 20-30 meter bort och hundar knyck tillbaka.(Fast not to day. Så vi fick backa tillbaka...)
Jodu, de är inte dumma hästarna :-).

 
Fella

Fella

3 mars 2011 20:00

Jag har alltid trott att jag vart väldigt "öppen" för tänket om hästar, men no shit att de kan apportera! Det hade jag inte ens närmat mig! Ni är så himla grymt bra att det är sjukt. UUUUUUUNDERBART :-)

http://fella.webblogg.se/index.html

Ann-Louise Ryrvik

3 mars 2011 20:51

Ja, det kan mycket. Och det lär de sig fort. Ett par pass...
Det är så roligt!

 
MariaY

MariaY

3 mars 2011 21:15

Fina fnasket!

http://cowgirlup.bloggagratis.se

Ann-Louise Ryrvik

4 mars 2011 01:02

Du ärligt. Han är som en kråkunge och liten... Har jag köpt en ponny till?

Ann-Louise med tre ponnyer och en häst ;-).

 
Ingen bild

Maria Y

4 mars 2011 10:41

Men det är väl inga hästar i hans ålder som ser riktigt kloka ut, egentligen!
Han blommar nog ut han med!

PS. Vet tyckte Boogie var en alldeles lagom stor häst när han skulle sätta nålar i ryggen igår.

Ann-Louise Ryrvik

4 mars 2011 12:13

Ha ha... jodå han kanske växer på sig. Men han är så go att det spelar ingen roll om han ser ut som en åsna heller ;-).

Ja, för höga ska de inte vara. Hur hög är Boogie?
Någonstans runt 155 är lagom...

 
Kim

Kim

4 mars 2011 17:46

Så trevliga bilder!!
Nelly kommer ofta rusande i 180 och det känns ibland lite riskabelt, hon har ju inte riktig koll på sina pinnben...
Hur "förklarar" du för Fnasket att lugna sig lite...går det?
Förra veckan bad jag en kompis filma Nelly och mej när vi tränade, så jag kunde visa hur "tossig" hon kan vara.
Just den dagen var hon kolugn ;D

http://varmt.bloggplatsen.se

Ann-Louise Ryrvik

4 mars 2011 19:35

Tack!

Han gör det inte i hagen bara om han busar i trädgården eller när vi grejar i paddocken. Då kan han komma farande så. Jag har faktiskt ett spö som jag håller ut framför mig, för då bromsar han antagligen lite innan. Han tar inte illa upp utan är lika glad ändå. Jag får ju lite mer marginal till min kropp.
Även om det inte är illa ment vill man ändå inte ha dem över sig pga att de missbedömmer bromssträckan i snömodden...

Jag gillar ju tempo och fart och vill behålla det och vill inte sänka den på något sätt.

Ja såna är de de små luringarna =D. Ska ställa oss i taskig dager, precis som om vi skulle ha överdrivigt ;-).

 
MariaY

MariaY

4 mars 2011 17:51

Boogie är 1.49 Precis INTE ponny alltså.
Hottentotten ska väl bli 1.60 + hoppas Ebba.

Åsnor är fina! Hade jag egen gård skulle det finnas sådana där. Kanske en mula också, är helt fascinerad av mulor...

http://cowgirlup.bloggagratis.se

Ann-Louise Ryrvik

4 mars 2011 19:26

Jomen det är okey! Loke är nog i den storleken om inte lite mindre, fast å andra sidan är han väl desto grövre :-)

Ha ha.. ja de är nog jäkligt roliga...
Tydligen ska det finnas tämligen många åsnor i vårt land, fast man hör inte så mycket om dem...

 
MariaY

MariaY

4 mars 2011 19:37

När vi bodde i England hade mamma en väninna som hade åsnor, 2 stycken adopterade från ett "shelter" som alltså varit djurskyddsärenden, och 2 stycken chokladbruna med fina stamtavlor som hon ställde ut. Samtliga var helt ljuvliga! Deras livsuppgift var att bli kliade, perfekt ryktade och allmänt mysade med. Life could be worse!

http://cowgirlup.bloggagratis.se

Ann-Louise Ryrvik

4 mars 2011 19:50

Fräckt!!!!!
Ja, det låter onekligen som deras liv hade gått till det bättre =D!

 
MariaY

MariaY

4 mars 2011 19:40

Vi har också fått vifta lite med rep eller vad man nu haft i handen när Hottis lekt. Eller mest jag, Ebba håller han alltid perfekt avstånd till, mig kan han satsa lite på de få gånger jag tillåts vara med under hans träningspass....

http://cowgirlup.bloggagratis.se

Ann-Louise Ryrvik

4 mars 2011 19:49

Ja ha ha de är pur glädje! Fast det känns ändå bra med en meter extra till godo när han kommer farande :-)

 
ylle

ylle

5 mars 2011 11:17

Ser ut som ett perfekt avlämnande av trägrejen! Jag tycker att Fnasket är hur söt som helst. Hovtarget, vilken bra idé! Men hos oss får det bli fot/klöv-target, jag vill så gärna kalla dem klövar eftersom alpackor har som små getklövar framtill, men sen har de en lååång fot bakom dem, så det heter FOT. Hmmm.. Fottarget alltså!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Ann-Louise Ryrvik

5 mars 2011 19:21

Jodå, han är allt söt. Sen har han en stor portion charm och utstrålning...
Ja det är bra tex om man vill börja med ben fast är rädd för att få skrap. Om man ALDRIG belönar ben/krafs/skrap annat än med targeten närvarande så är risken minimal att hästen tar till det i andra lägen. Det har inte mina gjort i alla fall. När jag har renodlat benet tex baklyft eller vinkande så kan man sätta signal på och använda det utan targeten närvarande...
Fottarget - bra namn :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards