Direktlänk till inlägg 17 mars 2011

Bildbomb; Vårpromenad med Cazal!

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 mars 2011 15:42


Underbart väder om än lite kallblåsigt... Nu är vägarna bara och sinnet i topp. Dags för en promenad med Cazal. Han är så snäll, vänlig och genom go den hästen!!! Jag älskar honom så mycket!


Visste inte riktigt hur testosteronstinn han skulle vara nu i vårvinden, så jag tog inga hundar med. Det kan bli lite mycket att hålla koll på om man har en häst som står på bakbenen och vevar och hundar som springer under den.... Nu gör inte Cazal sån´t men man vet aldrig. Han börjar ju bli stora hingsten nu.


     

Konstigt, det verkar inte vara någon som saknar mig, för ingen gnäggar...

Undrar om de klarar sig själva när jag är borta en stund?

 

Sötis provar skogen lite...

 

Som ett skolbarn på utflykt!!! Kul och spännande!!!


     


   

Kolugn som en älg =D!

 

 

Mycket god doft i vinden!



  

Vackraste älsklingen!

 

 

  

Fast ibland ser han ut som en åsna....

 

 

  

Kul att leka med locket till grannens brevlåda =D!

(Han har ju gammal kunskap om att sätta mulen på/targeta främmande, ev. otäcka föremål. Så gör han fortfarande ibland på vissa saker. Han är inte rädd, men annorlunda saker ska man sätta mulen på. Här öppnade han och stängde locket så det small gång på gång.)

 

Å hej vad det blåser!!!  

 

 

Jag bad Salle lägga sig på gärdet och döm om min förvåning när han gjorde det. Plättlätt. Flera gånger. 


Så lätt de ändå har att generalisera. Jag hade svårare med lina, godis och kamera. Det blev inte så bra träning och inte så bra bilder men kul ändå....    


   

Isn´t he beautiful!!!!?!!!!?!???!

(Lite tjock just nu kanske, men va f-n, hur ser jag ut då!??!)

 

  

Puddingen....



    

Älg-gener i blodet?


 

 

 

 





 
 
Karin FK

Karin FK

17 mars 2011 16:18

VACKRA, VACKRA, UNDERBARA häst.



ps, samåka nästa helg?

http://kfk-education.bloggplatsen.se

Ann-Louise Ryrvik

17 mars 2011 16:29

Visst är han :-) å så snäll!
Ja! Har du fått någon info???

 
Ingen bild

Sarah Wadman

17 mars 2011 17:28

Han är så otroligt vacker!!! Blir alldeles lyrisk när jag ser dina fina bilder på honom. Vilken härlig dag ni ser ut o haft. / sarah

Ann-Louise Ryrvik

17 mars 2011 18:01

Tack! Jag är så ödmjuk inför honom för han är så god. Han är så stor, robust och kraftfull och så är han så snäll mot mig!!! Det är aldrig något, utan han lufsar med mig som en jättehund och finner sig i mina nycker.

 
AK

AK

17 mars 2011 20:31

Jaa en riktigt pudding!
Svårt att uppskatta hans höjd på bilder... Hur hög är han?

http://bacillen.wordpress.com

Ann-Louise Ryrvik

18 mars 2011 06:49

Skulle tro ca 163-165 cm
Han mättes vid basgodkännandet till 160 för två år sedan och några cm till har han säkert växt. Det känns så i alla fall...

 
Ingen bild

Jenny B

18 mars 2011 07:54

Tankarna går till John Bauers fantastiska sagovärld med alla vackra bilder, otroligt vacker häst!

Ann-Louise Ryrvik

18 mars 2011 08:00

Ja han är en sagohäst, speciellt i lynnet!

 
Ingen bild

Tervaleijona

18 mars 2011 09:33

Han är så fin! Får jag bara fråga varför du använder en sån där kapson på dina hästar och inte grimma och grimskaft. Alltså, jag har absolut inget att invända eller tycka hit eller dit, det är bara en vanlig hederlig undran :) Tycker de aldrig att linan är ivägen när den ligger mot ovansidan av mulen?

Ann-Louise Ryrvik

18 mars 2011 09:57

Hejsan!
Ni ska inte vara så rädda att fråga mig saker. Jag tål! Och behöver dessutom få kritik om jag gör något tokigt =D.

Att jag använder kapson när jag som i detta fall går ut och går, beror på att man har bättre kontroll på en häst med kapson. Om han skulle få något "tokryck" så vänder det huvudet åt sidan lätt och på så sätt kan man hålla hästen bättre.

Cazal är hingst och vi passerar lite ston på vägen. Nu var det ett tag sedan som vi var ute och gick dessutom och jag visste inte hur han skulle reagera. Linan är också ganska lång och gör att jag kan ge efter, hålla avstånd om den stegrar eller slår med framben.
(Nu gör inte Salle sånt då ;-)men jag vore naiv om jag inte trodde att det skulle kunna hända. Hormoner styr över hjärnan ibland :-).)
Normalt sett "hemma vid" har han vanlig grimma, eller går lös :-).

Alternativet hade varit att kanske sätta kejdegrimskaft över nosryggen på hästen, fast det känns mindre lockande än kapsonen och jag tror att det skapar mer obehag.
Som du ser också så är läderlinan också väldigt lätt. Så lätt så att på bilden där det blåser så ligger den horisontellt i luften.
Han verkar inte alls störd av det och det är väl just att den inte väger något...

Förstår absolut att det kan se konstigt ut men alternativet är mindre bra tror jag!

 
Ingen bild

Jenny

19 mars 2011 00:43

Min lille pålle gör något liknande som Cazal gör med brevlådan.
Jag har tränat på att läskiga föremål ska överkommas och man får godis om man vågar sig fram och så småningom röra dem. Det blir lite tokigt ibland när man inte kontrollerar beteéndet dock är mina erfarenheter nu, han har råkat fälla en hel stor sopptunna i sina försök att röra den mera för att få godis. Och jag har även sett vissa problem när andra har provat att hantera/rida honom och han inte tänker att man ska passera skrämmande föremål, utan fortsätter gå fram emot dem mer och mer för att sedan toucha dem. Andra ryttare har varit lite förvirrade utav vad han gör då...

Ann-Louise Ryrvik

19 mars 2011 03:22

Ha ha så kul! Precis så har jag gjort också. Jag tror att det är jättebra, betänk alternativet =D! (Kanske begränsa till en dutt och sedan gå vidare eftersom han kan principen. Då kanske han inte blir så PÅ? Eller bara ha en annan signal för nu "går vi" som också ger karamell.)
Klart att de andra blir förvirrade hi hi! Gud så skoj, tycker jag då förstås =D!
Morgonens första skratt. Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards