Direktlänk till inlägg 19 mars 2011

Nu måste jag ändå tycka....

Av Ann-Louise Ryrvik - 19 mars 2011 15:12


även om jag inte håller på med denna sport måste jag tycka att den ser för bedrövligt ut. Det var inte lång tid det tog innan ja öppnade käften igen. Hornen växer ut lika fort som de kapas ;-).


Jag förstår att man inte ska yttra sig huruvida hästar mår bra eller inte, för det kan jag inte avgöra, ändå kan jag inte låta bli att ifrågasätta om detta verkligen är bra för hästen. Det kanske det är... vad vet jag. Jag har inte provat.


Dessa människor som håller på med denna sport måste tycka att den är bra, funktionell och inte se något problem med träningen, annars hade de säkert inte gjort det. Domarna har säkert det bästa för ögonen i bedömningen. Att det sedan krävs lite speciella metoder får man räkna med om man vill nå toppen... 

Ändå kan jag som hästpromenerare undra... 


Det är spännande med bedömningssporter....



Förresten. Kolla kommentarerna under... Som vanligt kan man se saker på olika sätt.... Speciellt kommentaren; "shut up fanninfire if u dnt like it dnt watch it bitch!!!!"


Kommentarerna börjar med den första längst ned...

----------------------------------------------------------------------------------------




amandamunns- I know for a fact that is an out right Lie, I know personally the owners of Jose' and the people who sold him. That is a viscous and unfounded lie that you know absolutely nothing about.

Jose Jose was sold for over One Million Dollars, the First TWH to ever sell that high. Jose Jose has been the TWH breed's Top sire for 4 years back to back, He is the LEADING Sire of both Performance Big Lick TWH's AND Pleasure Flat Shod TWH's....The Big Lick is the SAME movement of Flat Shod horses only more exaggerated
  • Unfortunately that did happen to this horse Kywalkinhorses - he was sold on, and his new owners were found guilty of soring him. But I suspect many people just turn a blind eye

  • OK some horses dont go through the pain others do... it aint bad if you dont do nothing to these horses..... They know how to pick em up and put em down!! He is one of my favorite horses, one of my family members is a vet tech and she goes on farm calls and has heard about Jose' Jose' and many great other horses(: he is beautiful and a heck of a horse!

  • Absolutely by far without a doubt my most favorite horse in the world!!!! Wish I could afford a colt out of him, he will go down in the books as one of the GREATEST WALKING HORSE EVER!!!!!

  • Thank your for posting these wonderful videos. Do you have any videos of the great Sun's Delight, and are there any highlights of The Whole Nine Yards? I realize it is hard to find the older ones, but they sure do bring back some wonderful memories! If memory serves, the 1963 championship included Sun's Delight, Hill's Perfection and Triple Threat in the same class--now, that was a competition. Do you have any video of other horses like Rock-A-Bye Lady, The Untouchable or Moonglow, Jr.?

  • shut up fanninfire if u dnt like it dnt watch it bitch!!!!

  • Someone should let the public know how these horses are trained to walk like that. It is no better than dog fighting. Pure cruelty. Imagine having to wear a pair of high heels 24/7, then imagine the back, hip, and leg pain you would suffer. That is what these horses live with and that doesn't include what the ones who are sored with burning chemicals go through. So sad. Ban the "Big Lick"

  • yes sir! yes sir!

  •  
     
    Ingen bild

    anna o elvis

    19 mars 2011 15:32

    Vad fan är det här för "sport"?

    Ser ju helt stört ut! Måste bli ett vansinnigt slitage på leder?

    Ann-Louise Ryrvik

    19 mars 2011 15:37

    Tja, vad vet jag?
    (Ser inte bra ut om jag får tycka...)

     
    Ingen bild

    anna o elvis

    19 mars 2011 16:03

    Jag håller med, det ser för JÄVLIGT ut! Och eftersom det fortfarande är diskussion om huruvida trav är naturligt eller ej så borde ju detta vara RAMASKRI! Usch.

    Ann-Louise Ryrvik

    19 mars 2011 16:11

    Jaa...

     
    Ingen bild

    Kerstin

    19 mars 2011 16:05

    Hmmm, börjar vara långt ifrån hästens naturliga rörelsemönster... I mina, må vara okunniga, ögon så ser det helt sjukt ut!

    Ann-Louise Ryrvik

    19 mars 2011 16:10

    Tja, man undrar ju. Hur blev det såhär?

    Kan det vara att någon med ett visst rörelsemönster premierades? Dessa fick allt högre betyg. De andra ville ha lika höga betyg och successivt blev rörelserna allt mer flashiga och extrema... Det är nog lätt gjort och efter ett tag är det bara "utomstående" som tycker att det är konstigt...
    Kanske...

     
    Ingen bild

    Ulla

    19 mars 2011 16:18

    Rena rama djurplågeriet! Hur i h-vete kan man komma på en sån j-la idiotisk "sport"! Jag har sett detta förut och också läst om hur det går till att få hästarna att lyfta benen så. Bl a brännande kemikalier på benen... Nä, fy f-n rent ut sagt!

    Ann-Louise Ryrvik

    19 mars 2011 17:16

    Bedömning som glider iväg skulle jag tro... Skumt i alla fall när man står utanför...

     
    Ingen bild

    Elisabeth

    19 mars 2011 16:32

    Djurplågeri. Det är en skam för veterinärkåren att man inte ingriper. Man behöver inte vara häst själv för att förstå att det där är skadligt.

    Ann-Louise Ryrvik

    19 mars 2011 16:53

    ja, man misstänker det...

     
    Ingen bild

    Helena

    19 mars 2011 17:37

    Eftersom jag har amerikanska travare som råkar ha denna underbara gångart så är jag lite insatt i "spelet" (även om jag tror just detta är en TWH?). Detta är ju en tölt-liknande gångart och på filmen är det en gångartstävling (likt islandshästarnas), och som ni säkert vet så premieras höga benlyft inom tölt. Har ens häst inte dom där extremt höga benlyften så får den det om man sätter platådojjor på framhovarna, men hur nyttigt är det? Alla vet väl hur noga det är med rätt verkning/skoning, hur förändras inte ligamentens belastning av annorlunda vinkel pga platåskor? I amerika har man många olika varianter på tölt och detta är en av dom långsammare (ser ut som flat walk för mitt otränade öga?), det finns sådana som går ruskigt fort och det finns tävlingar i dom olika tölt-gångarterna.

    Gångarten är speciell och underbar så jag förstår att man börjar tävla i vem som har hästen med bäst rörelse (liksom man gör med islandshästar). Men det verkar som om människans mått på bäst sällan är det mest normala, det mest nyttiga/sunda, utan snarare det mest extrema. Titta på vilken bedömningssport som helst.

    Ann-Louise Ryrvik

    19 mars 2011 18:24

    Tack för inlägget. Jag är helt oinsatt så det var kul att få höra lite mer.
    Det var precis det jag var ute efter. I bedömningssporter premieras vissa rörelser som fina eller bra. Detta har dock tendens att glida och bli mer och mer extremt. Det är människans natur. Någon gång på vägen börjar vi tulla på djurets välbefinnande och jag tror att det är svårt när man är inne i en grupp att se de glidningar som sker...
    (Annars hade det aldrig blivit extremt...)

     
    Gudrun & Alfons

    Gudrun & Alfons

    19 mars 2011 18:26

    Förlåt men jag började faktiskt gapskratta (även om skrattet självklart fastnar i halsen vid närmare eftertanke...)! Vad f-n är det där för en sport? Undrar om man kan shejpa fram ett sånt steg hos hunden... Vad förvånade de skulle bli i ringen!

    http://velourpojkenalfons.blogg.se

    Ann-Louise Ryrvik

    19 mars 2011 18:40

    Det hade nog väckt uppseende :-).
    Fast jag kommer att tänka på alla möjliga mänskliga ideal. De blir extremare och extremare. Det är vår mänskliga natur. Man måste bollar, reflektera och rådbråkar vad man gör hela tiden, för det är så lätt att dras in och sluta se.
    Kolla aveln på vissa hundraser som blivit så extrema att det tex inte kan födas normalt.
    Det är domarnas bedömning som ger poäng till det "lilla extra". Så småning om har alla det lilla extra och då är det någon som har ännu lite mer "det lilla extra"...
    För att hålla det i schack måste domare verkligen analysera vad de bedömer och vad de premierar. Någonstans riskerar man att passera gränsen för det sunda...

     
    AK

    AK

    19 mars 2011 18:31

    Ledsamt att se. Hästen var två år då...undrar hur lederna hans såg ut vid tio?
    Jag tycker det är fult...inget vackert alls.

    http://bacillen.wordpress.com

    Ann-Louise Ryrvik

    19 mars 2011 18:36

    Tja, ovant i alla fall :-)

     
    Malin

    Malin

    19 mars 2011 18:37

    Guud, vad sjukt.
    Hästhoppning ska man hålla på med, inte sånthär...
    Förresten, haha, jag har fastnat på din blogg, riktigt bra!
    vad tyckte du om min? (:

    // Malin

    http://thunis.bloggplatsen.se

    Ann-Louise Ryrvik

    19 mars 2011 18:47

    Din blogg är verkligen trevlig och Dennis är söt!!!

     
    Ingen bild

    Helena

    19 mars 2011 18:39

    Ja, jag håller med dig Ann-Louise, bedömningssporter är problematiska. Det värsta är att jag tror att glidningarna sker oavsett om sportens utövare ser det eller ej, det är som du säger, människans natur. Det jag tycker är så fruktansvärt med människor är ju att vi inte bara tar fram dom vi tycker är bäst och nöjer oss med det, utan att tävlingarna får oss att modellerar med naturen och att vi sedan ser det som en naturlig utveckling.

    Ann-Louise Ryrvik

    19 mars 2011 18:43

    Ja så är det tror jag också.
    Ingen vill i skada sitt djur, men man ser inte längre... Det som är konstigt när man står utanför är norm när man är inne...

     
    Ingen bild

    Ulla

    19 mars 2011 20:36

    Ursäkta mig, men vad är det för j-la dravel ni kommer med! Detta är djurplågeri och ingenting annat! Vadå "människans natur"!!! Då vill inte jag vara människa längre...:-( Jag blir trött sjuk på alla dessa "förklaringar" till sådana här övergrepp!

    Ann-Louise Ryrvik

    19 mars 2011 20:39

    Lugn och fin nu Ulla =D!

    Jag försöker bara vara lite diplomatisk :-) och ja tyvärr...
    Titta på allt som kan ge poäng eller betyg... Idealen glider... Det extrema premieras...

     
    KIm

    KIm

    19 mars 2011 21:29

    Jag blir ledsen av att se sånt!
    Tråkigt (hemskt) att det nästan alltid blir så extremt, tänker också på hundraser som lider av sin extrema fysik...
    Tur att det finns folk som tänker på djurens väl, och förhoppningsvis så är det smittsamt ;-)
    Du är smittsam :D

    http://varmt.bloggplatsen.se

    Ann-Louise Ryrvik

    20 mars 2011 07:09

    Ja, så sant så!
    Äh, det ska vara någon som skapar debatt... Fast faktum var att det från början inte var min intention. Antagligen var jag "gapig" i Gerd H - inägget och sedan var bollen igång =D.

     
    Karin

    Karin

    19 mars 2011 22:34

    Ojoj, vi människor gör så fel för att vi söker bekräftelse via djuren. Ägaren/tränaren får beröm för det som djuret utför. Vi söker bekräftelse på någon annans bekostnad. Jag med, jag har försökt rida bra för att omgivningen ska tycka att det är bra. Jag har varit på råttutställning för att ha snyggaste råttan, är det vettigt eller !?
    Fram för mer BigBrother - stäng in folk i ett hus så kan de bete sig hursomhelst på sin egen bekostnad och djuren går fria från dumheter :-)

    http://www.ryttarutveckling.se

    Ann-Louise Ryrvik

    20 mars 2011 07:07

    Hola! En klok som en bok igen :-)!
    Ja det är väl det som är grejen. Vi vill utveckla och göra om. Ett annat exempel är de som skönhetsopererar sig mer och mer och mer... Större och större läppar, större och större bröst, högre och högre kindben - tills folk som tittar utifrån tänker - hur gick det där till!??! Fast jag lovar att människan som gör det är helt tillvand...
    Fast det är ju bättre för då formar man sig själv och inget djur.

     
    Ingen bild

    ylle

    20 mars 2011 17:53

    FRUKTANSVÄRT FRUKTANSVÄRT FRUKTANSSVÄRT!!!! Jag håller helt med Ulla ovan, sluta med bortförklaringar till detta vidriga plågeri av häst, dessutom, en TVÅÅRING!!! Men oavsett ålder är det rent djurplåger i att hålla på med sånt här.... *grinar illa*

    Ann-Louise Ryrvik

    20 mars 2011 20:57

    =D

     
    Ingen bild

    Helena

    20 mars 2011 21:35

    Jag ser det inte som några bortförklaringar. Jag ser dom som att gå till botten och försöka förstå varför det uppstår. Förståelse är första delen av vägen till förändring. Om man inte kan förstå varför det sker, då kan man inte heller bemöta det.

    Sporten blir inte bättre för att man förstår, det är inte mindre elakt mot djuren för att man förstår människorna bakom. Men att granska och förstå är viktigt för att kunna arbeta mot.

    Ann-Louise Ryrvik

    20 mars 2011 22:02


    Precis min tanke och till eftertanke att reflektera över "sin sport"... Hur ser kulturen ut där?
    Det är så lätt när det för oss här kanske är väldigt "extremt" och sedan dra ner tanken på den "lilla nivån". Dvs. all vår träning...

     
    Ingen bild

    Maria Y

    21 mars 2011 09:48

    Usch, jag tror jag är allergisk mot gångartsgrenar ö h t. De verkar driva/inspirera sina utövar till allahanda djävulstyg för att få fram "rätt" rörelsemönster.
    I Gulliver resor med Jack Black har lilliputterna spänt in honom i en makapär som får honom att gå så där. Tänkte genast på våra vänner hästarna när jag såg den scenen.

    Ann-Louise Ryrvik

    21 mars 2011 10:13

    Ja. Men det bildas ideal i alla grupper som kan glida över gränsen kan man tycka som utomsående...
    Har inte sett den än...

     
    Ingen bild

    Jasmin

    21 mars 2011 17:38

    Helt sjukt ju!..

    Ann-Louise Ryrvik

    21 mars 2011 17:43

    Mmmmm....

    Från
        Kom ihåg mig
    URL

    Säkerhetskod
       Spamskydd  

    Kommentar

    Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


      Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

    Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


      Kompis the Cat! <3

    Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


         

    Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

      Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

    Presentation

    Fotoutmaningen 2015

     

    Kategorier

    Fråga mig

    88 besvarade frågor

    Kalender

    Ti On To Fr
      1
    2
    3
    4
    5 6
    7 8 9 10 11
    12
    13
    14
    15
    16 17 18 19 20
    21 22 23 24 25
    26
    27
    28
    29
    30 31
    <<< Mars 2011 >>>

    Tidigare år

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Arkiv

    Länkar

    RSS

    Besöksstatistik

    Gästboken!!!


    Ovido - Quiz & Flashcards