Direktlänk till inlägg 14 april 2011

Skogstokig igen.

Av Ann-Louise Ryrvik - 14 april 2011 23:45


Från att "sett ljuset" i form av att känna sig lite friskare plus att solen dök upp så var det bara kabong rakt ned i källarmörkret igen. På våra lokala nyheter berättade man att alfahonan (Kroppefjällsrevieret) som skjutits vid licensjakten hade redan varit påskjuten en eller två gånger tidigare!!!! 

http://ttela.se/start/mellerud/1.1182929-alfahonan-var-redan-skottskadad?articleRenderMode=default


Någon som har några tankar??? Även ni som inte håller med är välkomna!


- Oavsett vad man anser om vargens vara eller inte vara måste väl detta ändå vara djurplågeri? Eller? Jag tycker att det är tragiskt att inte andra jägare och jägarorganisationer tar öppet och tydligt avstånd från skadeskjutningar!!! För mig blir det lite som att "håller man tyst så samtycker man". Så illa kan det väl inte vara? Eller?


- Ska vi döda alla rovdjur? Någon hävdade då i kommentarerna att det besparade en massa andra djur lidande. Säg att så är fallet, ska var och en i så fall döma det efter eget godtycke? Ska vi göra likadant med alla icke gräsätare? Döda dem för att bespara lidande? Alla rovfåglar? Rovfiskar? Gökungar, som puttar ut andra fåglar ur boet så de svälter ihjäl? (Hur gör vi då förresten med jägarna???? Jag misstänker att det finns gott om både fåglar, harar, rävar, rådjur och älgar som springer runt med gamla skottskador. Tänk också så mycket lidande jakthundarna får utstå, med tanke på hur många som blir påkörda i trafiken under jakt och skjutna av egna jägare...)


- Är det okey att sätta sig över lagar pga sina egna åsikter, och åsamka lidande? Jag  som avskyr rådjur (trädgårdens råttor,fästingspridare och allmänt osympatiska djur) har jag rätt att plåga och skada dem närhelst jag har lust? Oavsett lagar och jakttid?

(Jag tycker förresten också att Carola tillför så mycket lidande åt svenska folket med sin inställsamma och skrikande sång. Är det okey för mig att ta lagen i egna händer?  Obs skämt!!!)


Jag förstår att tanken att ta lagen i egna händer är lockande, speciellt när man känner sig frustrerad, men man kan inte göra det. Betänk att någon har en helt annan åsikt än dig själv och bryter lagarna för att driva dem igenom. Då är det inte lika lockande. Enda vägen är att genom politik och påverkan förändra. Kan kännas omöjligt, men är enda sättet.



Jag är själv för varg, men förstår de som är emot pga sina tamdjur och rädsla. Jag har själv jägarexamen, även om jag inte jagar själv och jag har inget mot jakt och det är synd att de som bedriver en etisk jakt ska associeras med överlagt djurplågeri. 


 
 
Ingen bild

Jenny B

15 april 2011 07:36

Jag håller med dig till 110%. Och människans förmåga att tappa all empati och se sig över alla andra varelser inkl våra stiftade lagar är skrämmande! :(

Ann-Louise Ryrvik

15 april 2011 08:11

Ja, visst är det hemskt. Tänk så ont hon skulle haft...Och detta hat :-(.

 
Ingen bild

Pernilla & Hedda

15 april 2011 09:20

Hej du skogstokiga! ;)
Jag tycker det är fruktansvärt, jag finner inte ord för att beskriva och förklara. Stackars, stackars varghona. Jag håller med dig, vad skulle hända om vi alla i hela samhället tog våra egna "initiativ" p.g.a hat för att vi inte tycker att lag och förordningar stämmer precis med mitt tyckande..
Visst får folk tycka och tänka olika, (jag tycker t.ex att rådjuren är ganska söta även fast de kommer och äter upp mina blommor ;D )-men vi får inte agera precis som vi vill just för att det passar MIG och mitt tyckande!!
Jag tycker oftast i diverse sammanhang att vårt oliktänkande är positivt och det som ändå gör att vi kan utvecklas och komma framåt i mångt och mycket - genom att lyssna på andra och fundera på deras åsikter, tankar och erfarenheter kan det ge mig klarare insikter ibland (förhoppningsvis).
Men man får hålla sig till att försöka påverka sitt egna tyckande genom ORD - inte genom praktiskt handlande!!! Och definitivt INTE handlande som medför LIDANDE för annan individ!
Jag undrar också över varför vi inte hör mer från andra jägare/organisationer över dessa skadeskjutningar???? för jag hoppas verkligen att det endast är ett fåtal jägare/människor som ägnar sig åt detta djurplågeri.

Jag skulle bara skriva att jag håller med dig & så råkade det bli några rader till, jag blev upprörd ;) Kram

Ann-Louise Ryrvik

15 april 2011 09:26

Härlgt!!! Fram och ut med det bara =D!!!
Jag blir också upprörd. Grinade i förtvivlan. Vet inte om det har med graviditetshormon att göra eller om det är ett normalt beteende :-).

Hoppas att det kliver fram lite RIKTIGA JÄGARE och fördömer!!!

kram kram!

 
Maria Y

Maria Y

15 april 2011 13:28

Det är überdjävligt!!! Jag tänkte för mig själv att nu fick väl alla pro-varg-jakt människorna ytterligare ett argument - vi måste få skjuta av vargar så vi kan kolla att de inte går runt och lider av gamla skottskador.
Håller med dig, fram med lite seriösa jägare nu som tar avstånd och fördömer! Det går an och komma fram och brösta upp sig i sina camou-dressar och påtala att en spårträning (med hundar i lina som letar människofotsvett) kan vara stressande för djurlivet. Men en olaglig hagelsvärm i kroppen, var hamnar det på en skala?

http://cowgirlup.bloggagratis.se

Ann-Louise Ryrvik

15 april 2011 14:03

Ha ha ursäkta men jag älskar galghumor. Tragikomiskt är det....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards