Direktlänk till inlägg 26 maj 2011

Å så har jag då åsikter igen då...

Av Ann-Louise Ryrvik - 26 maj 2011 09:46


Fast jag inte har ridit denna gren själv, och med andra ord inte ska ha någon åsikt. (Så var det när jag skrev om tävlingsdressyr så det må gälla nu också...hmmm...) Men nu skriver jag i alla fall. Ursäkta alla westernkompisar som är snälla och mjuka med sina hästar och där träningen sker med hästens mentala och fysiska välbefinnande ligger i centrum...Jag syftar inte på ER!!!!


(Sen må jag säga att jag har grava fördomar om western, och detta gör det inte bättre...)




Är det okey att rida så här? Jag förstår att många anser att rida på stång är djurplågeri när man ser sådant här, men tanken är ju inte att man ska rycka i den!!!!

Tittar man på hästarna i bakgrunden så syns ju att ryttaren inte är ensam. Antar att det snarare är ett ideal, eller sticker denna/dessa ryttare ut?

Om det nu är ett ideal, en norm, sanktionerar man då inte denna behandling av djur genom att titta på denna typ av tävlingar och genom att delta? Lite tvehågsen där, eftersom det finns många dåliga utövare inom alla sporter och man kan ju vilja förändra genom visa att det finns andra sätt att träna.


Å andra sidan kanske man SKULLE åka och titta och ifrågasätta. Så att det inte bara är människor med liknande ideal och synsätt som är närvarande. Det blir nog lätt en kultur inom alla sporter och så småningom blir man hemmablind. Hade dock ett par kompisar som gjorde det, och som pratade med kontrollanterna om en häst som blev illa behandlad men fick som svar att hästägaren var på plats och tyckte det var okey att tränaren gjorde så mot hästen!!! Då hjälper inte mycket :-(.


Vad tycker ni??? Hugg gott folk, hugg!!!! Upplys mig om jag är vilsen!

 
 
Ingen bild

Sarah

26 maj 2011 11:09

Jag tycker det ser förskräckligt ut. Trodde det skulle vara mjuka händer o nästan bara benhjälper för att få till det. Men jag kanske har fattat fel. Hur som ser det inte trevligt ut i alla fall.

Ann-Louise Ryrvik

26 maj 2011 11:15

Ja, det trodde jag var själva grejen och det är säkert många som är så mjuka IRL också. Fast sedan har jag hört (usch och fy för rykten och inte förstahandsinfo.) så mycket kring träning så jag baxnar. Borde nog gå ut i livet och kolla hur det ser ut, för att verkligen bilda sig en uppfattning. Å andra sidan kanske jag borde skita i det och sköta mig själv.
Hmmm...

 
Ingen bild

Eiram

26 maj 2011 11:19

Åhh nice......människans innovation tar aldrig slut tydligen...denna man...försöker han göra kanelbulle av hästen...?
Jag förstår att man kan använda väggen som en visuell stoppare åt hästen....men det är ju för att man INTE ska behöva ta i munnen på dem...utan få hjälp av väggen att kunna ge en så mjuk signal som möjligt...kanske inte att ge hästen en viss illusion av att den ska IGENOM väggen och sen ångra sig i sista sekund....sen kan man ju undra över hur hälsosamt det är att hålla på å stoppa sådär....ridbaneunderlaget kan ju gå sönder...!?!?!?! eller nåt....öhhhh...
Känns ändå nästan som velourbralla jämfört vad jag fick se på Grevagården under en SM reining....på framridningen...(Kan bero på att man såg det live och att man kännde hästens skriknde förtvivlade maktlöshet ända in i själen)en viss person (vars efternamn är kännt som ett ketchupmärke) sporrade (uppåtthuggande hårda högfrekventa sporrningar mot undersidan av magen-så går det när man har långa ben som ryttare....öh...) gjorde spinns som aldrig tog slut, hästen var löddrig och ögonen var blodsprängda...hästen for som en marionettdocka under gubben och det såg ut som om hingstens muskler skrek att det går inte mer....men det var ovesäntligt...Jag hade faktiskt inte sett sådan sofistikerad djurmisshandel (Tills jag fick beskåda en viss hästviskare (John Moore) i samma gebit...)så jag gick till sekretariatet...De som satt där blev VÄLDIGT obekväma...men de gick ut och sa till några på framridningen att det fanns känsligt folk i publiken så ryttaren/na skulle försöka tona ner sig....
Jag var otroligt arg på mig själv efteråt att jag inte filmade och knatade iväg med det till djurskyddsmyndigheten....
Jag måste säga oxå att det fanns ryttare på den tävlingen som red otrooooligt fint och hänsynsfullt med kärlek till hästen.
Skit finns överallt oavsett disciplin...men det finns även fantastiska ryttare/kuskar/hästmänniskor där ut som i "det tysta" arbetar i harmoni med sin häst och vill dem väl.
Det är bra sånthär kommer upp till ytan så att det minsann kan med kraft förtydligas att sådant missbruk av hästen inte är acceptabelt...
Det är små människor som gör så mot djur...samma sorts människor som de som rånar och misshandlar en handikappade pensionärer i permobil på sina sista slantar...
Sicken jävla fjolla som hotade med stämmning...det ska fanskapet tänka på innan han gör så...man vill inte ens snudda vid tanken om hur dessa människor gör hemma när ingen ser....
RRRRRRRRRRRRYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYSSSSSSSSSSSSSS

Nu ska jag ut å pussa på mina älsklingar och rida en stund...ska försöka att, om jag blir smygfilmad från buskarna, kunna stå för den behandling jag utsatt mina hästar för under ridpasset.....öh....så jag slipper dra in advokater och sånt..verkar jobbigt....

kram på Er alla horselovers!

En liten aggressionsuttömning såhär på fm...

Ann-Louise Ryrvik

26 maj 2011 11:34

Mission completed =D!!!!
Ut och pussa, velourbralla =D! Det ska jag också göra, men så kommer vi inte längre än till grindstolparna heller fniss fniss.... och därav är vi mindre vetande.
VM is da shit =D!

 
Matilda Larsson

Matilda Larsson

26 maj 2011 12:24

Tack för ännu ett bra inlägg som får en att tänka till och reagera! Förstår inte alls vitsen med att ge hästen straff (i detta fall i munnen) efter den har gjort ett önskvärt beteende. Den där hästen ser varken avslappnad eller harmonisk ut och ryttaren verkar ha någon slags begär att vilja bryta ned hästen så mycket det går mentalt. Räcker det inte med att bettet är superskarpt som det är, måste han hålla på och rycka i det stup i kvarten med?? Vilken idiot...Får alltid en klump i magen av att se hur hästars munnar blir misshandlade på detta sätt, inte bara här utan i alla hästsporter. Förstår inte heller varför fysiska straff som sparkar och slag, piskrapp och sönderslitna munnar har större acceptans inom hästvärden när det är helt oacceptabelt att bete sig så mot sitt djur inom t.ex hundsporten... inget djur skall utsättas för sån misshandel!

http://www.tildame.wordpress.com

Ann-Louise Ryrvik

26 maj 2011 12:38

Thnx! Ja, jag reagerade likadant när jag fick se det! Tanken är väl att hästens enda tanke ska vara att så snart som möjligt tvärbacka för att minska rycken i stången, och på så sätt få snabbare stopp. Det är lönsamt för ryttaren/ryttarna bedömningsmässigt och därför gör man det förstås.
Det är klart att så fort det är snabba stopp som premieras så tar folk till vad som helst och det är väl där det ska komma in kontrollanter mot oacceptabla beteenden. Å andra sidan skulle de träna så hemma och inte visa det på uppvärmningen och då är det ändå same shit.
Så fort det går att tävla i något så går det liksom åt helvete...
Sant att det är mer oacceptabelt inom hundsporten.

 
Ingen bild

Jenny

26 maj 2011 14:04

Hyperflexion på western-häst med våld känns för mig inte något annorlunda emot vad Anky gör (av vad jag har sett på video-klipp så anser jag att hon rider rätt rejält med stången och våld även om inte lika öppet våld). Tyvärr känner jag att det pågått så pass länge och mkt att jag numera känner mig mest likgiltig, jag är inte upprörd längre, vilket när jag försöker känna efter känns nästan ännu hemskare. Vad säger det om vart vi är på väg när det börjar anses som rättså normalt och man inte blir upprörd längre över sådan här behandling emot djur utav ryttare som ska föreställa att vara på högsta nivå?

Ann-Louise Ryrvik

26 maj 2011 16:35

Absolut inte. Precis samma där och lika illa i mina ögon!

Men det är just det som du skriver som är så lurigt. Det man ser mycket av blir "normalt" och "okey" och jag tror att det är bra att därför ta ett steg åt sidan och kolla...

Förövrigt hade det varit intressant om någon som tycker detta är bra hade förklara lite, till en annan som inget fattar... För så måste det ju vara eftersom så många gör det inom så många grenar, eller!?!?!? Kanske man skulle åka på någon kurs/träning så man förstod varför. Misstänker just att det är den alltid rådande önskan om underkastelse som styr. En ihopkrullad nacke och sänkt huvud ger ett "submissivt" uttryck och tilltallas väl av de som vill vara "dominanta"...

 
Ingen bild

Ulla

26 maj 2011 14:05

Jag mår illa när jag ser detta! Och detta med huvudet i bringan?? Nu har jag inte sett så mycket westernridning men det jag har sett så har det inte varit så ihopkrullade huvuden. Ser ju värre ut än värsta rollkuren... Trodde också att denna gren framfördes med mjuka händer. Dessutom är gubbarna alldeles för stora för dessa små hästar! Stackars djur:-(

Ann-Louise Ryrvik

26 maj 2011 16:28

Ja, trodde jag också. Men det glider väl iväg så länge det premieras...

 
ylle

ylle

26 maj 2011 17:20

Jag orkade bara med att se de första 30 sekunderna av denna otroligt grymma HÄSTMISSHANDEL... Ofattbart att sånt här får fortgå utan protester och anmälningar!
Och ja, en del dressyrträning på hög nivå kan nästan se likadan ut - rollkur pffuuuuuiiiii
Och vissa utövare av "horsemanship" (horseman-shit) tror att de "viskar" med sina hästar, medans de egentligen VRÅLAR. Trist, sorgligt, tragiskt.

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Ann-Louise Ryrvik

26 maj 2011 19:15

Ja, man blir helt matt. Jag hoppas att någon sliter mig av hästen och talar mig tillrätta om jag skulle göra något sådant. Fördelen är väl att jag har så okuvade hästar, så de slänger väl av mig om jag går över gränsen. Det räcker ju med att de ruskar sig så faller jag... m.a.o ingen större risk för att jag är för hård ;-).

 
Caroline cc

Caroline cc

26 maj 2011 17:40

Hi...
Ja, där vettet går ut går våldet in, är det inte så!?

http://www.preclassica.bloggsida.se

Ann-Louise Ryrvik

26 maj 2011 19:55

Jo så sant...

 
Maria Y

Maria Y

26 maj 2011 18:37

Tänker inte alls försöka försvara reining, det är ju inte min gren precis. Den ihopkrullade formen är väl inte önskvärd inne i klassen, men rätt många skolar hästarna så på framridningen, precis som inom dressyren.
Jag tror det är jättebra om man faktiskt åker tittar och ställer frågor på tävlingar. De bästa frågorna ställer man säkert när man inte är insatt och redan hemmablind. Inte heller får man ge upp för att man får ett tråkigt svar från en funktionär. Så ladda kamerorna och bege er till Grevagården i Skövde 2-5 juni!

http://cowgirlup.bloggagratis.se

Ann-Louise Ryrvik

26 maj 2011 19:27

"skolar hästarna" skulle jag nog inte kalla dem men få dem möra och hjälplösa kanske... Uääääh..
Du anar inte så många kärringar som kan dyka upp med facklor och högafflar ;-) och kanske en och annan kamera....

 
Kim

Kim

26 maj 2011 22:28

Tragiskt!!!
Och om den idioten vill använda väggen som stopp så vore det nog praktiskt om hästen kunde höja huvudet lite så den har möjlighet att se väggen.
Och allt ryck och slit...SUCK!

Nä nu blev jag både arg och ledsen :-(

Men det är viktigt att detta visas och diskuteras!

http://varmt.bloggplatsen.se

Ann-Louise Ryrvik

27 maj 2011 08:00

Eller hur!!!Och varför? För att få höga poäng!?!

 
MariaY

MariaY

26 maj 2011 22:54

Bara ett förtydligande: När jag använder ordet "skolar" har det en väldigt negativ innebörd för mig. Uttrycket "att skola hästen" uppfattar jag innebär att man just vill knäcka den, få den foglig och medgörlig. Jag tycker det är så folk använder det uttrycket.

http://cowgirlup.bloggagratis.se

Ann-Louise Ryrvik

27 maj 2011 07:59

Ha, ha, så det kan vara med dessa ord!!!!
"Skola" inom den klassiska dressyren är att verkligen utbilda och långsiktigt bygga upp. Inga quickfix och hårda tag för att få fram något ytligt. Skolningen är det som finns kvar när det nyligen övade har lagt sig.

 
Ingen bild

Suzanne Carlström

27 maj 2011 07:10

Hur liiiten är inte denne man, när han säger att han ska stämma dom som lagt upp filmen på Youtube?! Jag blir så himla ledsen och tycker så synd om det vackra stoet han rider:( Hon gör sitt allra bästa, men hon får bara ryck i munnen hela tiden! Och när hon stoppat så får hon ingen belöning, utan bara en massa ryck för att backa undan så fort som hon bara kan... Det är kraftiga ryck också! Inga små mjuka kontakter med hennes mun, utan brutala, vassa hack i hennes munhåla! Man blir så ledsen när man ser sånt! Hästen är ju en så känslig varelse som kan ridas med nästan bara tankekraft! När två själar blir ett, det är då man kan dansa med sin häst! Det här ser verkligen ut som om man vill kuva hästen på det allra grymmaste sättet!
Jag rider själv reining till husbehov, men det är sånt här som gör att man aldrig vill tävla själv! Jag vill aldrig fastna i den cirkus av fåfänga och dominans som utgör mycket i tävlingsvärlden! Hästarna är alldeles för vackra och underbara för att utsättas för sådant! Dom är ju våra vänner! <3
Jag blir glad att människor sprider detta vidare på internet, har sett liknande filmer på andra ryttare från Bökeberg-tävlingen... Bra att det uppmärksammas och vi får hoppas att det kan bli ett bra resultat av folks protester och att både regelboken skrivs om och att domarna inte dömer till förmån för såna förskräckliga träningsmetoder. Då kanske de aktuella individerna inom reiningvärlden kan förändra sitt sätt att träna sina hästar, så dom får lyckliga hästar i stället! För ingen kan få mig att tro att detta lilla sto eller andra hästar som rids på detta grymma/elaka sätt är lyckliga!

Ann-Louise Ryrvik

27 maj 2011 07:56

Fasen Suzanne! Du skriver så vackert så jag sitter här på morgonkvisten och gråter!!!
Tack för dina kloka ord!

 
Marie

Marie

27 maj 2011 18:25

Såg tyvärr inte det ni pratar om med väggen, fick stänga av filmen efter ca 16sek, när den andra killen kommer bredvid och utan något som helst anledning blir det söta stoet ryckt i hö tygel... Här kan vi glömma en häst som söker sig till handen!!! Snacka om att ge western ett dåligt rykte. Hade jag haft gubbarna här hade de fått smaka på min longerpisk!!

http://www.dalangensdjurhalsa.se

Ann-Louise Ryrvik

27 maj 2011 18:54

Man kan ju undra var empatin har tagit vägen.. :-(

 
Ingen bild

Jasmin

5 juni 2011 16:22

Det är ju helt sjukt! Stackars hästar går med huvudena hängande, och vilken sjuk människa har kommit på att nästan göra mos av hästen? Och de rycker hårt i tyglarna, sjukt! Jag blir så ledsen av att se detta.

Ann-Louise Ryrvik

5 juni 2011 22:23

Ja, det känns långt ifrån "den kraftfulla, stolta hästen"....

 
the flintgirl

the flintgirl

5 juni 2011 21:40

När jag fick lära mig om western på föreläsningar lät det som en fin "sport"/ridsätt eftersom hjälperna blir väldigt lätta så man inte behöver ta i så hårt då hästarna blir känsliga (positivt) och lyssnar lätt.

Men när jag ser detta... Hade jag varit där hade den mannen slitit i sina tyglar för sista gången. Hur kan det vara tillåtet? Varför sitter domarna bara där?!

http://theflintgirl.blogg.se

Ann-Louise Ryrvik

5 juni 2011 22:20

Det är väl precis som med alla grenar - de som gör det "mjukt och fint" och de där det är tveksamt.... Det största problemet är idealet.. Om idealet (det som ger mest "rosetter" och "ära" som folk verkar eftersträva i drivor) är tveksamt så blir det ju lite tokigt.

Att de bara sitter där är nog för att det som "visas" är norm. Något normalt, eftersträvansvärt och inte konstigt alls. Det är därför vi som inte är inblandade lättare kan ifrågasätta.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards