Direktlänk till inlägg 20 september 2011

Småbarnsmamma och fisktränare

Av Ann-Louise Ryrvik - 20 september 2011 23:23


Dagarna går som en elvisp. Morgon - kväll, måndag - söndag... i en väldans fart.

Att ha en liten skrutt kräver tid och uppmärksamhet. Just nu är den lille killen i en period av tillväxt verkar det som. Han äter som en häst och är lite gnölig, så det blir inte så mycket annat gjort än att tillgodose hans behov. I dag var det 3 månaderskontroll (läkare), eller en månadskontroll beroende på hur man ser på det. Han har växt kopiöst sedan sist och jag blev nästan chockad när jag skulle lägga honom i vågskålen och den blev full av budda-bebis.

För de som det intresserar väger han nu 5.270 är 55,5 lång och har 40 cm huvudomfång (att jämföra med för 19 dagar sedan då an vägde 4.140, var 52,5 cm lång och hade 37,2 i huvudomfång). Tillväxt!


 


Är han lite gnällig finns det inget bättre än att ta en ångbastu. Han älskar det och blir som ett ljus. En ångbastu och sedan lindas in i handdukar och käka - då leker livet.





 


  


    



När jag inte är småbarnsmamma är jag fisktränare. Ja, äntligen har jag tagit tag i något som jag grunnat på ett tag; testa att träna fisk. Jag köpte en påfågelsciklid "Oskar" för en vecka sedan, men han mådde inte bra. Direkt han kom hem såg han missnöjd ut. Först tänkte jag att han kanske saknade sällskap och inte var nöjd med att tillbringa en tid tillsammans med en algätare. Visserligen såg han eländig ut från första sekunden i akvariet, men ändå.... (Tanke var att jag skulle träna lite med honom först för att seden köpa ett par kamrater till honom och de skulle bo i en större tank.)


För att lindra den misstänkta ensamheten så köpte jag en kompis. Affären jag köpte 'Oskar' i var semesterstängd så jag fick skaffa en  annan fisk i en annan affär eftersom de ingen 'Oskar' hade. Det fick bli en Malawiciklid. Tyvärr hjälpte det inte. 'Oskar' blev inte gladare och dog sedan. Malawicikliden som vi kallar 'Danny' däremot verkar trivas som fisken i vattnet. (Ha, ha nu var jag rolig!) Jag har börjat testa lite och det är inte så lätt med tanke på motorik för att få någon form av frekvens plus att belöningarna inte alltid hamnar där man vill de ska hamna trots belöningssticka. Dessutom har man inte många repetitioner på sig eftersom fiskar inte ska ha så mycket mat.


 Projekt just nu är att simma genom en ring. Återkommer med mer bilder om jag inte hunnit tröttna/ge upp innan dess.


   "Danny"




 
 
Emelie

Emelie

21 september 2011 00:24

Sötis Erik då :) bastu asså , nice :) haha .. gullunge. Stackars Oscar :( va tråkigt ... hoppas det går bra med Danny nu då. Danny, vilket bra namn ;) hahahaha ! Pöss på er !

http://woodlandzoo.wordpress.com

Ann-Louise Ryrvik

21 september 2011 00:31

Eller hur. Han ääääälskar en dusch i ångbastun. Sitter som ett ljus och njuter. När ska vi åka till Nol? Måste bara göra det!!! Pöss pöss och kra kra kram! =D

 
Ingen bild

Lena

21 september 2011 10:58

Jag måste få säga att jag tycker att Eriks vänsterhand växer aningens för fort ;))

Hihi, jag tänker som så att det börjar med Danny, han är ju i ett behändigt format. Sen kan ju detta komma att eskalera, det har det ju gjort förr ;)) Var slutar detta äventyr som just har börjat? Delfiner i poolen???

Kramen

Ann-Louise Ryrvik

21 september 2011 11:23

Ha ha så sant så. Han är lite abnorm.

Snacka om att du känner mig :-). Storslagna planer finns. Förstås ;-)
Kan hända att det blir något större i poolen också he he....

Kram kram!

 
Ingen bild

Matilda Larsson

21 september 2011 14:58

Kul att du också ger dig på att träna akvariefisk! Jag kör förutom target, med en liten penna med laseljus på som fungerar som klicker och så får fisken en liten rödlarv som belöning som jag kastar ned med pinsett. Både lasern och larven ser fiskarna lätt, ett tips bara om du inte redan testat. Lycka till :)

Ann-Louise Ryrvik

21 september 2011 18:13

Sedär. Fler galningar ;-). Ha ha. Verkade lite kul att testa. Min Danny är lite nervöst lagd. Å andra sidan har jag bara haft honom en vecka. Mig tål han nu och jag har börjat vänja in honom på vissa saker. Han ser ALLT. Men jag kan förstå att träningen tar tid.

Bra idé både med laserpekare och mygglarver. Har du många fiskar samtidigt och fokuserar på en? Stänger du av pumpen? (Vet inte om den är bra men min är så stor i förhållande till akvariet så det är rena störtfloden...)Vilken sorts fisk har du?

Jag har tusen frågor. Är du inne och ser detta så får du gärna svara =D. Jättekul!!!!

Tack!

 
Ingen bild

Tervaleijona

21 september 2011 17:10

Spännande med fiskträningen! För kanske något år sedan såg jag på lokal-tv där de hade ett inslag om en tjej som hade "klicker-tränat" sin guldfisk att simma genom en liten ring. Hon använde en liten lampa och blinkade med den istället för att använda en klicker. Hon sa att det hade tagit VÄLDIGT lång tid att lära den det. Ser fram emot att läsa om dina framsteg med Danny :)

Ann-Louise Ryrvik

21 september 2011 18:03

Ja det är några galningar som testar på det he he. Man måste ju testa i alla fall he he

 
Anna Hovskägg

Anna Hovskägg

21 september 2011 23:32

Åh! Jag bara älskar att läsa dina träningsinlägg. Allt från hästar, hundar, akvariefiskar till andra nyblivna mammor på (då du utförde skojiga experiment på avdelningen). Love it!

Mysigt med ångbastu! Det är så härligt när man ser de små liven njuta :)

http://www.lyckoprickar.se

Ann-Louise Ryrvik

22 september 2011 07:36


Åh tack. Ja, nu är det fisk som är på tapeten :-)

 
Ingen bild

Linda

22 september 2011 01:36

påfågelsciklid hade förmodligen varit ett bättre val då dom är matdrivna och smarta och äter mycket mat. Malawi är mer nervösa, fast dessa arter trivs inte tillsammans. Våra påfåglar (röde oscar) har varit väldans smarta och lärde sig snabbt olika saker.
Fast mest intelligenta har varit våra channa aranticumulata (ormhuvudfisk) Helmer som ena hette, la sig under ytan om man viftade på ett speciellt sätt med lillfingret = smaskiga räkor. Om jag viftade åt sidan så slingrade han sig och visade upp sig för ex gäster osv. Lättlärd som attans då jag aldrig duttat för att han skulle visa upp sig. Våran stora ciklidtank lärde sig jättesnabbt att om jag knackade uppepå tanken (som man knackar på en ytterdörr) så är det mat om jag inte gör det så ska man akta på sig för då kommer gröna slangen.
Fast ormishonan vi hade lärde sig snabbt att grön slan nr innebär lattjo stund i vattenstrålen för då fyller matte på med vatten *hahaha*
Goa firrar som hälsade en välkommen med att titta på en och säga HEeeeeeeeeeeeeeeej huuuungrig! *lol*

Å fiskar i den storleken säger man inte nej till ;)

Ann-Louise Ryrvik

22 september 2011 07:34

Shit så ballt!!!!
Min Oscar (också röd) var skral från början tror jag, och trillade av pinne ganska omedelbart. Synd. "Danny" är som du säger nervös.

Så häftigt det låter när du berättar om fiskarna. Underbart!!! =D

 
Ingen bild

ylle

23 september 2011 09:33

Trist med Oskar. jag kunde ge mig på att du skulle börja träna fiskar också, för dig finns väl inga gränser. Men fästingar? Näää, det har du väl inga planer på???

Ann-Louise Ryrvik

25 september 2011 12:10

Ha ha kan nog bli svårt med belöningsfrekvensen... en sugning =slut.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards