Direktlänk till inlägg 25 september 2011

Fiskshopping

Av Ann-Louise Ryrvik - 25 september 2011 12:21


I förrgår var Johan ledig från skolan. Studiedag. Då åkte vi ned till Göteborg och shoppade. Johan skulle köpa något slags spel för födelsedagspengar och jag skulle hämta några lådor hästgodis på MyOne.  Efter att ha käkat lite gott så drog vi oss hemåt och passade på att stanna i Nol. Emelie hade berättat om Nols Ciklidhobby där hon sprungit ned dörrarna på sistone och jag skulle ju följa med henne dit igår.


Så många gånger jag passerat Nol och inte haft en aning om att en sådan guldgruva fanns där. Visserligen var det länge sedan jag var inne på fiskar men man brukar ju ändå ha lite koll och kika lite. Nu skruttade jag in där för att för kika inför mitt och Emelies besök. Det var som att komma in i en smågodisaffär när man är riktigt, riktigt sugen. Den ene fisken var vackrare än den andre... Det tog aldrig slut.


När jag hämtat mig från den värsta chocken frågade jag om innehavaren Kent hade några Påfågelsciklider (Oskarfiskar). Han hade tre stycken hemma. Vi gick och kikade på dem och de var helt bedårande. Det var en tigrerad och två albino.Jag tingade den tigrerade och en albino. Johan var också salig bland burkarna och såg några fina firrar.


Igår begav vi oss dit. Emelie, Christian och jag. De skulle dit för att hämta lite koi. Koi och allt runt dessa är en helt ny värld för mig. En värld som jag ska undvika för att slippa bygga dammar, köpa pumpar och skaffa mig ytterligare arbete. Nä, jag skulle hämta min Oscar II som visst blev utökad med Karl-Oscar. Men när jag skulle åka med dem fick jag dåligt samvete för den kvarvarande fisken. Han skulle ju bli ensam utan kamrater....så Lars-Oskar fick också följa med hem. Suck! Eftersom det bar mycket folk i butiken plus att mitt ressällskap skulle håva upp några fiskar i rätt färg och form ur stora kar med småkoi så  hade jag tid att gå runt och kolla igen. Ljuvligt. Fick då syn på Johans favoriter så det fick följa med några sådana hem. Guldig pansarmal, glödbandstetra och guldbarb neon. Plus en liten "algätare" som såg ut som en rocka. Hade lite ångest på väg hem, när jag satt där med 14 fiskar istället för TVÅ. Nåväl  värre brott har begåtts av mänskligheten och av Ryrvikskan...


(MÅSTE FÖRTYDLIGA att jag har TRE akvarier till förfogande så de kommer inte att bo tillsammans. De har olika krav på miljö och åt oscarsfiskarna blir allt mat he he. Jag måste införskaffa ett större, minst 750 l till Oscarsfiskarna så småning om. )

Efter att ha installerat alla liven där de skulle vara så blev det skratt och glamman och mycket tjöt tills morgonen dagades igen....


   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards