Direktlänk till inlägg 1 januari 2012

Nyår

Av Ann-Louise Ryrvik - 1 januari 2012 20:04


Jaha, å så var det då ett nytt år då. 2012. Ska bli spännande att se om det blir lika bra som de förra varit eller kanske t.o.m bättre.

Själva nyårsfirandet var väldigt trevligt. Johan smartingen kom på att vi och gästerna var tvugna att berätta våra nyårslöften på scen med mic och högtalare. Undrar om de blir mer hållbara då. Jag spräckte mitt direkt. Jag lovade att äta ordentliga mål och inte en massa blaj. Det körde ihop sig direkt för mig. Nästan hela dagen har varit ett oreglebundet snaskande förutom en god middag hos familjen Laudama. Fast nyårslöften gäller väl inte egentligen förrän efter tjugondag knut.... :-).


Vid tolvslaget började det smälla förstås. Både i söder, öster och väster. Jag hade tänt upp paddocken så att det inte skulle synas lika bra. Hästarna tog det hela med ro. De stod och tittade på skådespelet. Jag gick ändå ut för att stötta dem lite och prata med dem. Det roliga var att de tamej f-n visste att jag skulle komma med massor av godis. Det är ju tredje året i rad som jag gör så. I vilket fall kom de springande fram till staketet så fort jag gick av altanen och mot dem. De hade gjort kopplingen fyrverkeri = godis.

Kanon.

Sedan började närmsta grannen, tvärs över skjuta. Då blev Loke lite orolig och tog några travsteg typ tre. Så värre var det inte. Hundarna som hörde att det var grejer på gång hade själva öppnat ytterdörren och kom glatt utspringande. Jag säger bara tack och lov mitt i eländet att man  har djur som inte är rädda. Hundarna bekom det verkligen inte, hästarna var mest förundrade trots att det smällde och blixtrade rejält. Man tänker på de stackars djur (och människor) som mår jättedåligt. Vilken ångest! Vilket lidande!


(Sen är det nog ändå en viktig tanke när det gäller avel. Att man avlar på djur som är så trygga och ljudsäkra som möjligt och som klarar även denna typ av belastning.)


 

Pojkarna kollar på spektaklet...

 

 

 
 
Ingen bild

Sarah

1 januari 2012 20:35

Gott o höra att det gick bra!! God fortsättning :-)Å absolut så börjar inte löftena gälla förrän efter alla helger, efter midsommar alltså...

Ann-Louise Ryrvik

1 januari 2012 20:42

Tack och hoppas det gick fint för skägget också.
Åh tack o lov. Fram till midsommar. Ja det låter bra =D!!!

 
Ingen bild

Lena

1 januari 2012 20:44

Håller med till 200% om vikten av att ha med det tänket i aveln!
God fortsättning på er.
Kramen

Ann-Louise Ryrvik

1 januari 2012 20:55

Ja det blir så mycket skonsammare både för djuren och för människorna. Även om jag tycker man kan skippa fyrverkerier, så kan det ändå smälla och låta..

Kram kram!!

 
Ingen bild

Maria Y

2 januari 2012 11:17

Helt enig! Skönt med trygga djur i alla sammanhang men ändå onödigt med fyrverkerier, speciellt i tid och otid. Om alla kunde vara snälla och bränna av på en gång i stället för utspritt under två dygn. Tycker i alla fall lagottotanterna som ogillar men uthärdar om de får vara nära en människa.

Ann-Louise Ryrvik

2 januari 2012 22:45

Här kring är det bara fyrverkeri och bara precis kring 12-slaget, så det är drägligt.
Ja, väck med dem. Det är inte så spektakulärt längre heller. Kanske det var i tidernas begynnelse. Nu är det mer poff poff och något rött eller grönt.... Och?

 
Malin

Malin

2 januari 2012 11:37

God fortsättning på ett nytt år, vad bra att djuren mådde bra bland alla raketer! min katt låg bara och sov och brydde sig inte, hästarna kunde jag tyvärr inte se eftersom de var på andra sidan sjön men inga hade rymt iallafall.
lovade mig själv att försöka gå ner 6-8kg!!! sluta fika och äta godis....hur lätt är detta????
men din teori om att det ska starta tjugonda knut tycker jag låter superbra.

http://www.havrefallen.blogspot.com

Ann-Louise Ryrvik

2 januari 2012 22:41

Tack detsamma! Gott att alla hästarna var där de skulle vara i alla fall. Det är ganska läskigt. Hade en mer nervös häst förut och han sprang ut på öppna gärdet och sprang fram och tillbaka. Man mår så dåligt för dem och är rädda att de ska springa genom trådarna, ut och bli skadade.
Kanon! Det borde man onekligen. Hoppas själv på att minska i omfång efter lille Erik... Får se vad som händer. Tjugonda är bra. Då hinner man varva ner efter julen =D!

 
Malin

Malin

2 januari 2012 12:25

Fyrverkerier ist för klicker kanske?? =)
Jätteskönt när dom tar det mer ro.
Mina hundar är oxå helt oberörda, förväntar sig precis som dina hästar ett godisregn vid avfyrning =)

http://olydigahundar.blogspot.com

Ann-Louise Ryrvik

2 januari 2012 22:38


Ha ha kanske det, undrars vad de andra på tex ridhuset eller brukshundklubben skulle tycka om det fniss

Så skönt! Då blir det drägligt.

 
Kim

Kim

2 januari 2012 15:13

Du får anamma Spansk nyårs tradition istället.
Man trycker i sig tolv vindruvor när klockan slår tolv, samtidigt som man tänker ut en önskning per slag.
Mycket mindre press under året :))

Fyrverkerier = godis =D

Här hölls sig djuren också lugna, lättnad!

Kram och god fortsättning!

http://varmt.bloggplatsen.se

Ann-Louise Ryrvik

2 januari 2012 22:36

Du det låter mycket bättre med önskningar än med löften! Passar mig fint he he.

Gött det!!! Nu är det over för denna gång.

Kram o tack detsamma!

 
ylle

ylle

2 januari 2012 21:54

Skönt att det inte blev ljudpanik hos er.. sista åren jag hade mina hästar gick det bättre när jag stängde in dem med bomull i öronen, lite Valerianaört i fodret under em, ljuset på och radion med musik bredvid.. samt höll dem sällskap i det värsta. Men tänk alla de vilda djuren, och människor som kanske upplevt krigets fasor.. för min del får de förbjuda raketer totalt i morgon dag!!!

http://htto://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Ann-Louise Ryrvik

2 januari 2012 22:34

Tack ja. Usch verkligen hemskt. Ja, de kan förbjudas vad mig anbelangar också.
God fortsättning!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards