Direktlänk till inlägg 14 maj 2012

Varför vill man få hästar att sitta?

Av Ann-Louise Ryrvik - 14 maj 2012 22:33



Det var en fråga som dök upp i en kommentar på facebook. En mycket intressant och relevant fråga. En fråga som gjorde att lilla hjärnkontoret fick skicka signaler till fingrarna, vilket resulterade i ett blogginlägg =D.


Varför vill vi rida på hästar idag när vi har bilar? Varför vill vi att de ska röra sig på ett speciellt sätt för att få en poäng eller hoppa högt hinder på hinder? Varför håller vi hästar och för den delen andra djur som husdjur? Deras tid som ”nyttodjur” på riktigt,  d.v.s. för vår överlevnad, är över.


Vad andra människor tycker och tänker vet jag inte, men jag vet varför jag har husdjur och varför mina hästar kan sitta.


Anledningen till att jag har hästar och husdjur är att jag älskar dem som väsen. Det är ju hur flummigt som helst, men så är det. Jag blir glad av att vara i deras närhet, jag blir lycklig när de är lyckliga (vilket jag tror att de är när jag ser att de leker med varandra, kommer i galopp till mig, står och softar jättenära varandra eller ligger i en hög och snarkar). Jag älskar att i timmar beundra deras skönhet. Men annars finns inget syfte. Jag har dem inte för att jag saknar fortskaffningsmedel. Jag har dem inte som köttreserv. Jag har dem inte som landskapsvårdare, utan bara för mitt höga nöjes skull.


För mig är det heller inte viktigt att de ska prestera. Det är inte därför jag har dem. Det är därför jag inte kan begränsa mig till en art och en individ som jag satsar på och försöker göra något stort av. Nä, lite med många är min devis ;-P.  

Vi har det ändå ganska bra som vi har det, kan jag tycka. Vi traskar på, gör lite si och lite så, allteftersom andan faller på. Vi tar dagen som den kommer och stressar inte. Dock är det svårt ibland att inte dras in i en känsla av otillräcklighet. Det mesta i vårt samhälle är tävlan och ”är du inte bäst så är du ingen”, ”vinner du inte så är det ingen idé att träna något”. Att bara njuta är inte orsak nog upplever jag.


T.o.m inom icke-tävlingsgenrer så smyger det sig in. Nu kan min häst ditt, nu gör min häst datt. Han/hon är sååååå fantastisk!!! Jag tycker att det är kul när det går framåt för andra, och jag gläds med dem som gör fantastiska saker, så det är inte missunnsamhet från min sida utan det jag ogillar är när det används i ett jämförande syfte. Underförstått ”jag är bra och du är dålig”. (Intressant är också att det ofta saknar täckning. Skrapar man på ytan så är det sällan så fantastiskt som det låter) Att tänka att det mer är fråga om dåligt självförtroende och försök att växa på andras bekostnad än något annat, är det rätta i dessa lägen, och fast man egentligen vet det så kan det ändå kännas ibland. Det är farligt! Det kan leda till frustrationer och uppgivenhet som inte är konstruktiva.

Man ska inte jämföra sig med någon annan. Man ska följa sin egen väg, sätta egna mål och strunta i vad andra tänker. Livet ser olika ut för olika människor, individerna är olika och målen är olika. Det är ojämförbart!




Nå men till frågan om ”varför vill man att hästar ska sitta?”. För mig är det fascination över möjligheten att kommunicera. För egen del räcker det fint med små beteenden som att gäspa, ruska, flema. Det är inte slutresultatet, beteendet som är det viktiga utan hur vi kan samarbeta fram det, jag och hästen. Och just att det är samarbete som är det viktiga. Att jag har hästar som stegrar, ligger, apporterar o.dyl beror aningens på att andra människor imponeras mer av det än om hästen står helt stilla eller gör en sluta. Att man då kan förmedla till andra männsiskor att sådana beteenden kan tas fram helt frivilligt, utan varken lock eller pock. Bara genom att stå där, markera tendenser åt rätt håll och leverera karameller är häftigt.

När jag försöker förmedla ett affirmativt träningsätt till andra, så imponerar det mer om hästarna stegrar eller sitter, än att hästen t.ex flyttar en tyndpunkt aningens eller lyfter en hov, men för mig är det samma sak. Eftersom det är mer spektakulärt med sitt och ligg, så hoppas jag att potentialen att använda det i andra sammanhang som ”vardagslydnad” och träning börjar ses.

Det är inte fråga om trickträning. Det är inlärning av ett kommunikationssystem. Ett verktyg med vilket man sedan kan forma vilka beteenden man vill som ryms inom artens förmåga (ex. svårt att shejpa ett flygande av en häst.)


Jag skulle aldrig lägga mina hästar via traditionella metoder (som att hålla kvar ett framben med t.ex rep och locka med morot, som är det vanligaste.) Just för att själva beteendet är ointressant. Jag har dock full förståelse för de som vill göra det. De kanske har ett annat syfte med sin träning.


Så efter en låååång harang..en sammanfattning.

Det är inte viktigt att lära hästar sitta för mig, men det är kul när de gör det för att de vill ha något vi har att erbjuda. Hade den suttit för att den varit tvungen hade det varit ointressant för mig. 


Ps. Att sedan en häst sätter sig när man håller en kurs i affirmativ-träning och sitter kvar där. Tänker resa sig, men ändrar sig och väljer att sitta kvar för det var så trevligt. Det är såååå skoj!! Ds.


 

Cazal och Milou - arkivbild ;-)

 

 


 
 
Ingen bild

Camilla o Kito

14 maj 2012 23:43

Underbart inlägg, underbar bild <3

Ann-Louise Ryrvik

14 maj 2012 23:44

Tackar så hjärtligt!!!!!

 
Lena Hulterström

Lena Hulterström

15 maj 2012 05:34

Instämmer - underbart inlägg och bilden är helt grym!! Härligt att bli glad så här tidigt på morgonen :)

http://www.barkerydsfrieser.se

Ann-Louise Ryrvik

15 maj 2012 07:03

Tack så mycket Lena! Så kul att du gillade det!
Ja visst är de söta, de små tiggmularna =D! Hjärtat smälter!

 
Eva H

Eva H

15 maj 2012 06:55

Du har uttryckt det så himla BRA!!!
Att sitta är inget naturligt beteende för en häst. Därför blir "att sitta på frivillig väg" för mig ett
tecken på samarbete och kommunikation som heter duga.
Samarbete och kommunikation över artgränser, är det som fått mig att fascineras och hålla på med djurträning.

http://tupni.se/j

Ann-Louise Ryrvik

15 maj 2012 07:02

Åh så kul!!!! Vad glad jag blir!
Enig. Det är så häftigt att förenas i samarbete och glädje.

 
Malin Johansson

Malin Johansson

15 maj 2012 07:23

Du borde bli författare av något slag du är grym på att skriva och jag mår så bra för vi tycker så lika
kram

http://www.havrefallen.blogspot.com

Ann-Louise Ryrvik

15 maj 2012 07:31

Ha ha kram på dig!!! Jag med mina syftningsfel, kommateringar och annat som är åt h-vete. Ha ha, men kul att vi är några som strävar åt samma håll för ibland känns det lite ensamt och motigt.
Kram kram

 
Inko

Inko

15 maj 2012 08:29

Otroligt bra inlägg och du är en klippa på att formulera dig :)
Härlig " mulbild " också...

http://prenojen.blogg.se

Ann-Louise Ryrvik

15 maj 2012 09:13

Tack, vad du är snäll!!!

 
Karin

Karin

15 maj 2012 08:37

Ja, ja, ja! Tack, tack, tack! Det är märkligt hur du lyckas uttrycka i ord det som snurrar i min hjärna - härligt! Det är först då jag förstår vad jag tänker!?
Tyvärr så gör vi lika med våra barn åxå, att vi vill ha prestation istället för att vänta på beteenden och belöna det. Vi trycker in alla i samma fack och tycker att alla ska lära sig samma sak samtidigt. Det är svårt att lära sig saker när man inte är motiverad...Har just hittat en skola som erbjuder motsatsen - barnen får uppsöka ett klassrum och lära sig när de är motiverade - annars så leker de och lär sig uppskatta själva livet - precis som dina hästar :-)
www.summerhillschool.co.uk/
Kan nån vänlig själ starta en summerhill skola i sverige??

Kramar från Enköping

http://www.ryttarutveckling.se

Ann-Louise Ryrvik

15 maj 2012 09:12

Hej kära du! Ha ha vi grunnar och grunnar och försöker förstå vår verklighet och våra beteenden :-). Så spännande med skolan. Den måste jag gå in och kolla på.
Tack!

Kram, kram!

 
Ulla Haygood

Ulla Haygood

15 maj 2012 09:00

Håller med Lena ovan. Det är fantastiskt att börja dagen med ett brett leende :-) Det är nog många som håller med dig men det är ju vi "tysta" som inte har nått att skryta om, därför känner du dig kanske ensam ibland. Lita på mig, vi är många som har hästar "bara för nöjes skull" Dina underbara två hästar är ena riktiga pussgurkor ;-)

http://www.nobynas.se

Ann-Louise Ryrvik

15 maj 2012 09:09

Tack så mycket!!!! Tack för kommentaren! :-)

 
Caroline cc

Caroline cc

15 maj 2012 10:45

Glad att vi träffats och att jag fick vara med i kurs...eftersom jag också tycker om tankarna kring djuren!-) Hoppas jag kan vara med fler gånger! Kram

http://www.preclassica.bloggsida.se

Ann-Louise Ryrvik

15 maj 2012 10:49

Kram på dig Caroline! Det måste vi och så måste jag få se dina vackra hästar live också!!!

 
Ingen bild

Maria Y

15 maj 2012 19:57

Jaaa, eller hur!
Men tyvärr är det nog så att "sitt" o "ligg" kan vara rätt nödvändigt för att nå fram till skeptiker. Det har sånt stort symbolvärde! Själv mår jag alltid lite illa när diverse hästartister visar upp konster med häster som ligger och de står på dem, rullar runt dem och har sig för att visa hur kuvad hästen är. Inte dina hästar förstås, där vet jag ju hur landet ligger ;)
men eftersom jag vet hur stort symbolvärdet är skulle jag sååå gärna vilja få ett läggande på Boogie också. Men hon lägger sig i princip aldrig, vill ju inte alls rulla sig o sånt på ridbanan.(Annat med Hottis, men där får jag inte för dottern...) Jag skulle aldrig komma på tanken att "horsemanshippa" ned henne med attiraljer, då får det vara!

Ann-Louise Ryrvik

16 maj 2012 04:11

Där har du det Maria. Det är symbolvärdet! Det märker jag om inte annat på kommentarerna som dyker upp ibland. "Måste vara bra på dominanta hästar" o.s.v Att sedan då säga att det är frivilligt och att de bjuder beteendet för att få karamell är buskul.
Enig med dig. Förstås =D

 
Margareta

Margareta

15 maj 2012 21:50

Så bra; som vanligt!
Är på konf om lärande och får bl.a höra: "...inlärning hämmas av hot"
Det är därför dina hästar lär sig så mkt: komma i utg ställning, apportering m.m
Och hjärnan vill ha variation för att må bra; så fortsätt med "bredd framför djup"

http://Www.margaretakauppi.com

Ann-Louise Ryrvik

16 maj 2012 04:08

Åh tack Margareta!!! Så kul. Det tror jag också. Ha ha inget om mycket. Det är bra :-)

 
Ingen bild

Pernilla

16 maj 2012 08:19

Vad bra skrivet, du är duktig på att formulera dig och förmedla ditt tankesätt. Instämmer till fullo! Jag ÄLSKAR bilden - kommer att le hela dagen när jag tänker på den! :) :) :)

Ann-Louise Ryrvik

16 maj 2012 08:37

Tack Pernilla!!! Blir jätteglad.
Ja, visst är de sköna ha ha

 
Anna Hovskägg

Anna Hovskägg

17 maj 2012 22:53

Men hjälp! Hur kunde jag missa det här inlägget???
Jag har tittat på senare inlägg med snygga hingstar som busar, vackra blommor, söte Erik osv, men missade nästan detta!

Så himla bra, att jag bara MÅSTE länka!

Underbar bild också! :)

Kram!

http://www.lyckoprickar.se

Ann-Louise Ryrvik

19 maj 2012 13:21

Nämen tack Anna!
Vad glad jag blir!!!! Får du gärna! Kram!!!

 
Johanna

Johanna

18 maj 2012 08:06

Väl formulerat!
Härlig bild!

http://walkyria.blogg.se

Ann-Louise Ryrvik

19 maj 2012 13:18

Thank you!!! =D

 
Jessica

Jessica

18 maj 2012 16:09

Jättebra skrivet och gillar verkligen bilden ;)!

http://jezzans.blogg.se

Ann-Louise Ryrvik

19 maj 2012 13:16

tackar å bockar!!! =D

 
Ingen bild

CecilieH

21 maj 2012 20:49

For et fantastisk bilde på slutten! Haha :D

Ann-Louise Ryrvik

26 maj 2012 08:59

Eller hur visst är de gulliga när de tigger

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards