Alla inlägg den 12 oktober 2012

Av Ann-Louise Ryrvik - 12 oktober 2012 21:39


En riktig skitdag idag. Jag tar inget ansvar för stötande av känslor idag. Antagligen får jag äta upp detta med bajsskopa sedan, men nu skriver jag ohejdat och rakt ut. Kanske redigerar och behärskar mig lite innan jag trycker på skicka ;-)


I morse gick jag igång efter att ha sett (till slut) filmen på hunden i Brunnsparken. Jag har inte orkat eller riktigt vågat se den. Med tanke på alla kommentarer och rubriken där det varnas för starka bilder så tänkte jag att detta vill jag inte ville se. När jag sen hörde på nyheterna att det inte blivit några skador förutom skrapsår (och i media är det verkligen YTLIGA för kan de skriva avbitna ben och blodslamsor så gör de det för att få sälja mer) blev jag skeptisk till det hela. En såpass stor hund som biter ett barn på riktigt åsamkar ju rejäla skador. Nu tog jag mig i alla fall mig i kragen och tittade. Jag blev helt perplex! Va!???! Fattade inget. På filmen syns en rottis som kampar i kläderna på ett barn och en massa människor som drar åt varsitt håll. Rottisen är inte det minsta arg. Vill tillbaka och "leka".


Naturligtvis får det inte hända! Barnet blir förstås skräckslaget och kanske skrämd för hundar för all framtid, så också människor som finns runt omkring och som inte förstår vad som händer. Det är naturligtvis ägarens skyldighet att undvika situationer där sån kan hända. Har ens hund lätt att gå i kamp och lätt att reagera på häftiga rörelser som spring, hopp, någon som vänder sig om snabbt eller snubblingar måste man hålla avstånd. Att hundvakten lämnade platsen efteråt kan man misstänka och hoppas berodde på chock och kanske skam. Mycket olämpligt dock. Det som dock gör mig MEST upprörd och förvånad är all hundmänniskor som är chockade och tycker att detta var något konstigt. Människor som själva har hund och umgås i hundkretsar verkar tycka att hunden är aggressiv, galen och beter sig underligt... Har man inte träffat en HUND utan bara lobotomerade utställningspälsar?



 

En hund är en hund är en hund. Hur go´a, gulliga och mentalt stabila de än är så måste man som ägare vara med och försöka förutse och se till att inget händer. De är djur! Och med det vill jag eg. säga att de är så mycket bättre än människor, men de är inte människor. 



Jag tycker synd om hunden - undrar hur det gick för den sen....



Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards