Direktlänk till inlägg 27 september 2013

Vaquerosadel

Av Ann-Louise Ryrvik - 27 september 2013 19:00


I dag kom den. Eriks lilla sadel. Det har varit en spänd väntan på att och om den skulle anlända.

Det började med att jag kikade runt lite efter en sadel som Erik kunde ha på Milou. Bara för att "åka med" när jag går på svamp och hundpromenad eller bort till brevlådorna och hämtar posten. Jag kikade först av begagnadmarknaden i Sverige - öde. Jag kikade efter nya sadlar - nästa lika öde. Finns en fin på kapson, men för lite större barn och så fanns det ponnyputa på Hööks. Den såg inte så bekväm ut.

Konstigt tänkte jag, att det inte finns så få barnsadlar egentligen. Tänkte att brittiska barn rider runt väldigt tidigt och därför googlade jag runt där. Fast då var det väldigt flata sadlar och inte så kul. Kollade vidare i tyskland och resten av europa. Hittade en bomfri syntetsadel som gjordes i Indien och som var väldigt fräck i färgen. Såg ball ut och fanns i små storlekar, men då kändes det ändå inte riktigt rätt med stigbyglarnas placering.... Fast tja, jo, jag var nästan redo att trycka på beställ.

Kom då att tänka på den iberiska halvön där barn sitter på häst så fort de kan sitta - och ja innan det också. Körde google translate (ha ha holy moses) och googlade runt i Spanien och Portugal och ramlade över den. En vaquerosadel i ponny/barnstorlek! Hur fräckt är inte det. Jag ådrog mig ett samtal jag hade med Manuel Fernandes om sadlar ochmed och utan bom, där han sa något i stil med att vauqerosadlarna, trots att de är bomsadlar, alltid låg bra på alla hästar. Det är ju mer en arbetssadel och "åka hästsadel" och mer för att skona hästen från ryttaren :-). Den kan dock vara bra nu till en början. Den såg så inbäddad ut med sitt ludd och stadig med form efter ben och med "ryggstöd" så ja, jag beställde en.


Så idag kom den. Kunde inte bärga mig innan jag kom hem och testade den på Milou. Det var dock inte helt lätt för det var mycket "fasoner" och konstig sadlegjord. Fattade inte riktigt hur den skulle sitta, men jag fick spänt runt den i alla fall så den hängde något sånär. 

Milou den tålmodige lille ponnyn har aldrig haft en sadel på sin rygg, men stod som ett ljus och lät mig experimentera med remmar, spännen och attiraljer. Sedan fick jag springa runt för att kunna ta en bild. Han ska ju alltid vara I mobilen när man försöker ta bilder. 


 

 





Vi gick på en promenad också, för att värma upp lite i väntan på att Erik skulle komma hem från förskolan och testa den. Gubben var och hämtade. Även i rörelse var Milou nöjd med tingesten och vid ett tillfälle stannade han och kikade sig åt sidan, då hade sadeln snurrat och hängde nästan under magen - jag hade inte spänt så hårt, efter som vi bara skulle testa lite. Jag fick dra den rätt och vi knatade på.


  

 

 


Lite antiklimax blev det väl när Erik kom hem och var så utsliten att han inte orkade rida. Han fick sitta några sekunder, men sen ville han av. Kan i o f s vara bra, så jag hinner undersöka sadelgjorden lite bättre :-)

 
 
Ingen bild

Sara

30 september 2013 13:34

Var hittad du den? Letar själv efter sadel till vår lilla shettis. Gillar inte sadeln som följde med. Tycker den varken verkar behaglig för häst eller dotter. Liksom du har jag märkt hur svårt det är att hitta!

Ann-Louise Ryrvik

30 september 2013 13:44

Tror nog den kan bli lite stor på en shettis. Jag kan mäta den om du vill!? Jag köpte den från www.hipisur.com .

 
Ingen bild

Sara

30 september 2013 16:54

Tack kollar på sidan:-) Om jag inte hittar mått så får du gärna mäta!

Ann-Louise Ryrvik

30 september 2013 17:47

Oki :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards