Alla inlägg den 23 december 2013

Av Ann-Louise Ryrvik - 23 december 2013 23:56



Så var det då dan före dopparedan. Efter en skön natt så var man pigg och redo att ta tag i förberedelserna. Medan jag gjorde ägglikör/vaniljlikör och ungsbakade skinkan så la Gubben spår åt hundarna. Gullehonom. Det är kärlek det! 

Likören blev som vanlig mumsig.


 


Sedan många år tillbaka har jag varit besviken på julskinka. Den är aldrig god tycker jag. Smakar inget. Är rosa och helt porös. Finns ingen struktur alls. Jag tycker mig komma ihåg hur barndomens skinka smakade - fantastiskt. Vi hade hushållsgrisar då. Slaktade hemma och skinkan saltades själv. Har funderat länge på att salta själv, men det har inte blivit av. Så i år hände det. Jag beställde en närproducerad KRAVskinka och har saltad den själv efter bästa förmåga. I dag kom då dagen för att koka/ungsbaka. Jag valde att ungsbaka. Efter griljering och avsvalning, testade jag lite på kanten. Den var fantastiskt god, om än lite salt. Strukturen var kalas! 

Tror den blir fantastiskt god till mat och kommer säkert att vara mindre salt lite längre in.


 



Efter skinkgriljering så var det dags för spåren. Legat till sig hade de i alla fall. De gicks väl ut vid 10-tiden och jag gick dem runt klockan tre. Det hade både regnat, haglat och stormat innan jag gick dem. Zack fick det längsta. 1,8 km. Tuffade på fint även idag.

Jag är så jäkla tacksam att det är snöfritt och milt så det är sanslös. Helt suveränt tycker jag. 



 


Sen blev det lite julpyntande. Mest var det Gubben, ungarna, Daniel och Teya som pyntade. Jag gjorde sill.



 

Gamla smällkaramellerna kom upp.


 

Nu på kvällen var det fortfarande totalkaos. Tur vi har några timmar på oss i morgon förmiddag....

Tomten verkar ha sniffat på glöggen ;-)



 

Erik hade fått sin förtidiga julklapp idag iPhone 5S så han var mer eller mindre okontaktbar stundtals...



 

Pållarna mår fint. Bäddade lite extragott åt dem idag. Mina fina pojkar!!!



 

Go´natt gott folk. I morgon är det julafton. :-)


Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards