Alla inlägg den 5 december 2008

Av Ann-Louise Ryrvik - 5 december 2008 13:13

.... från Ellenkursen.


Detta var en jättenyttig kurs för mig. Jag blev tvungen att definiera för mig själv hur jag ser på klickerträning. Vad det är för mig och vad det är som jag gillar med detta träningssätt. Detta för att jag på lördagen ”inte riktigt kände igen mig”. Intressant var att jag insåg på söndag att mycket var likt, fast vi jobbar på lite olika sätt. Det är lätt att bli hemmablind.

Ellen använder inte klickerdosan utan rösten. Det kan vara olika ord och ljud, och de har också olika entusiasm, olika glädje. Genom det läggs mer värderingar i själva ”klicket”, vilket hon ser som en fördel. När något är rutin, minskar entusiasmen naturligt och då höjer man automatiskt kriterierna. Entusiasmen dyker upp igen när högre kriterie uppnåtts. På så sätt får man en automatisk progression .

Jag kan förstå hennes tanke, eftersom många klickertränare lätt blir mekaniska och lätt står och stampar. Den entusiasm hon pratar om tycker jag att jag lägger efter klick el. "bra". Mina ovationer kommer efter klick, som en del i belöningen i samband med godis/lek/kli.

När jag pratade med henne om detta med att en klicker eller ett distinkt kort "bra" har sina fördelar eftersom signalen är kort, likadan varje gång och att man kan fånga mindre rörelser. Det höll hon med om men, men menade att det är ett mindre problem. Det viktigaste är att veta vad man vill ha och att tajma det, och för de flesta är det problem nog. Sant!

Ellen vill inte heller att hästarna ska bjuda beteenden frivilligt. Det har ju varit väldigt "provokativt" för mig eftersom jag anser att det är den klara fördelen med klickerträning och det som skiljer ”vanlig positiv träning” från klickerträning. Jag fick dock förklaringen till hennes åsikt och om jag förstod det rätt var det främst för att inte människor som inte har kontroll på vad de gör riskerar att få problem. Hästarna är stora djur och kan bli farliga. Om hästarna blir ivriga, erbjuder frivilliga beteenden, bufflar kan det gå över styr om man inte vet vad man gör och inte kan kontrollera det. Risken är då att människor blir rädda och då slutar de helt med att belöna hästen, för att den blir jobbig, och istället återgår till traditionell träning. Jag kan köpa det argumentet också. 

Denna fråga dök även upp flera gånger även utanför kursen. Frågan om frivilliga beteenden, hästar som blir jobbiga och frågan om att lära ut.

Jag har fått fundera en hel del på detta. Jag har ju förut inte sett det som ett problem. Mina hästar har (ännu måste jag väl tillägga ;-P) inte blivit jobbiga, pushiga eller nafsiga, tvärt om. Jag har heller inte hört att någon som varit hos mig fått problem. Å andra sidan har de flesta som varit hos mig också i grunden tränat hundar och haft koll på vad de gör på ett annat sätt kanske. Frågeställningen är absolut berättigad och kräver att man tänker till en extra gång vad man förmedlar. Kanske på sin plats med varnande ord.....  Många vill ju heller inte ha en vaken häst utan trivs bäst med en som är ”lydig” och står där man ställt den.

Jag kommer dock att fortsätta med mina frivilliga beteenden, min klicker eller korta mekaniska "bra" eftersom jag förhoppningsvis har koll på vad jag gör och vad jag får. Däremot har jag fått en ökad förståelse av att andra kan se det annorlunda.

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards