Direktlänk till inlägg 16 december 2010

Jag blir så GLAD och så FRUSTRERAD!

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 december 2010 11:30


Jag måste slå ett slag för Ylle och hennes urtrevliga blogg. Hon har tre fantastiska alpackapojkar som hon skriver vackert om och tar fina bilder på.

Det som gör mig så extra glad är hennes Qatay.

Han var lite klassad som stökig, bråkig och besvärlig fast han hade en klok matte som tänkte till, började träna klickerträning och har nu en stjärna!!!! (Läs och se honom här)


Tänk så många hästar och hundar som klassas som "dominanta", har tagit över, obildbara, bråkiga, dumma, elaka o.s.v. bara för att de inte finner sig i vårt gängse dåliga träning. De som inte svarar med att bli introverta på korrigeringar utan försöker fly eller försvara sig. Vad händer då? Då tar man i med hårdhandskarna. Det ska drivas i round-pen. Det ska backas minsann. Förstår de inte eller svarar fel så ska man öka trycket eller spöt (till man boxar hästen i huvudet gång på gång på gång som John Moore lär ha gjort. "Hästviskaren" från det fantastiska USA. Viskningar?!?!? Ironi,) De ska minsann sträckas upp. Det rycks i bett och i koppel. Halsband bakom öronen och dubbelhandsryck. Det ska bitas i nosar och öron.

Tänk att värnlös vara i en varelses våld där aggressivitet är dagligt förekommande utan att du förstår eller har en chans att ta dig därifrån. Det är tortyr!!!!


Mitt hjärta blöder för dessa individer!!!! Dessa individer som inte har en klok matte, som Quatays, som tänker till och anpassar sig. För ansvaret för anpassningen ligger faktiskt på oss. Djuren har inte bett om att bo hos oss. Vi har gjort det valet och då är det vår förbannade skyldighet!


Kram till er alla!


Ps. Och snälla, snälla, SNÄLLA släng bort termerna dominans  och ledarskap i träningen och börja tänk!!! Se er som den onaturliga figur som finns i ert djurs liv. Vad associeras ni med? Trygghet, positivitet och lugn eller aggressivitet och oförutsägbarhet? Hur kan ni anpassa er till det fantastiska djuret som ni har valt att leva tillsammans med, istället för att lägga ansvaret på den som inte kan välja!?!!!... ds.






 
 
ylle

ylle

16 december 2010 16:40

Men jisses Ann-Louise, jag blir både urglad och så rörd att jag nästan börjar grina... så vackra och varma ord!!!

Jag försöker ju bara att ta in klokheter från kloka djurmänniskor och gör så gott jag kan...

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Ann-Louise Ryrvik

16 december 2010 19:24

Du är bara för go´, klok och jätteduktig med dina alpackor!!!

 
Emmy Asklöf

Emmy Asklöf

18 december 2010 23:01

Hejsan! Nu ska jag börja med Dagens Blogg och det skulle vara jättekul om du kunde kika in och kanske vara med! :)
Kram

http://emmyasklof.blogg.se

Ann-Louise Ryrvik

19 december 2010 10:04

Ska gå in och kika :-)

 
mattemia

mattemia

21 december 2010 14:25

Applåder!!! för ditt kloka tänkande.

http://lusitanoqsen.blogspot.com

Ann-Louise Ryrvik

21 december 2010 15:24

Tack! (Usch nu blir jag generad...)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards