Alla inlägg den 17 mars 2011

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 mars 2011 17:16

Varnar för otäck bild!!


Så då var Fnasket på Skara hästsjukhus då.  Flera har frågat efter bilder på skadan. Jag tyckte nog det var så hemskt så jag tog inga bilder. Det jag hittade var bilden som en veterinär tog på honom när de fick av bandaget i Skara. 


   

Nu ser inte det här så illa ut ändå. Det var här det sprack, men det var ihåligt längre ned på halsen också och även uppåt.


När man sprutade i koksalt mitt i sprutade det ut som strålar lite överallti ifrån längs halsen ned mot bogen. I vilket fall var veterinärerna positiva. De menade på att sårskador är alltid "roligare" än hältor, för åt sår kan man göra någonting. Problemet var att huden var död så det fanns inget att sy ihop, utan det var tvungen att bildas ny hud via sidorna. Det tog lite tid....


Efter en tids vård där skulle jag få hem honom för att sköta resten hemifrån. Svårigheten låg i att det var tvunget att riktigt rensas varje dag. Eftersom det var hål innuti halsen både på djupet och uppåt och nedåt så var det bökigt, speciellt eftersom de hade gett honom lugnande intravenöst och var en hel stab för att hålla honom...


I vilket fall så fick jag utskrivet detta nya lugnande medel som skulle sprutas in i munnen. Första dagen hemma skulle jag spruta i honom detta. Jag gjorde som med avmaskningsmedlet. Jag vet inte om det var det som var felet för i vilket fall hade det ingen inverkan tyckte jag. (Den skulle ha sprutats under tungan läste jag sedan på instruktionerna...) I vilket fall så var han lika alert som vanligt. Vi försökte hålla honom och göra rent, men det gick inte.


Eftersom det inte verkade ha någon verkan sa jag till Gubben. Du får assistera mig här! Jag hackade rejält med morötter i små stavar, fyllde en kasse, och satte gubben på uppgiften - mata så mycket du kan.  Så Fnasket fick stå uppbunden med jättelångt grimskaft och gubben matade i  morötter fram allt vad hästen lyckades tugga i sig. Och se det fungerade!!!!! Jag fick gräva inne i halsen med gasbindebitare med koksaltlösning. (Det var så långt som fingrarna räckte in och lite till och gräva ut var och gegg.) Sedan fick jag sticka in sprutor i gamla dränhål och spruta i koksaltlösning där också. Det var flera dränhål lite här och där och halsen sprutade som en fontän. Sen var det att torka och rengöra hela den köttytan som inte hade någon hud och slutligen pudra hela såret med något sårpuder...


Jag är ju ganska "bonnig" av mig och ganska intresserad av anatomi så jag fixade det ju tämligen lätt. Att Gubben fixade det är ju ett under, för även om han matade morötter fram så kunde han ju inte undgå att se vad jag höll på. Jag är också helt faschinerad. Hur kan de klara det?!?!? Om jag hade ett sådant öppet sår utan hud och någon hade petat på det hade jag ju mördat dem eller svimmat antar jag. Det var inga problem. Trots att jag nästan fick skrubba bort var som kommit ur själva köttet.... Otroligt! För Fnasket verkade det värsta vara att bli fasthållen. Nu stod han som ett ljus! Bättre och bättre för varje gång tills han kunde stå lös och göra detta.


Alla som råkade komma förbi av en eller annan anledning, blev ofta stående och titta på honom helt förundrade. Kan man leva och se ut så!?!?!? Och ja, tydligen.


Det tog nog ett par månader innan det hade fyllt ut så själva "hackspetthålet" var läkt. Det var i grevens tid innan det blev riktigt varmt och flugorna kom. Tänk vilken fantastisk plats för ett gäng flugor att krypa in och föröka sig i! Uääääkk!

Han fick ha en av mina Buffar på sig några dagar när det var varmt och innan det hade slutits. Luften kunde komma igenom Buffen men inte flugorna. Det funkade.


I dag verkar han helt rörlig i halsen. Det enda är att den är skrovlig och buktar lite konstigt på olika ställen. Att han klarade sig så bra var för att han var så ung och hade bra läkkött plus växer och fyller väl ut på något sätt då....


Halsens utseende för 30 minuter sedan. Jag var ute och fodrade och passade på att ta några bilder på halsen....

 

De blev inte så tydliga för han ville äta, och jag frös, för jag hade skuttat ut i en innefeecetröja och det blåste rakt igenom den... Brrr... Så jag skuttade in igen.  

  


Eftersom Loke hade många andra synder på sitt register så valde jag att kastrera honom. Jag tänkte att även om han kanske hade gjort detta ändå hade det varit oansvarigt att inte göra det och det hänt en olycka med kanske i värsta fall någon som rider förbi hagen!!! Han kunde heller inte bli godkänd hingst pga travarinslag i sjätte led. (Han hade kunnat bli det om han varit kvar i Norge, men här i Sverige var det kört.)


Nu går alla ihop; Fnasket, Loke, Cazal och Milou och det funkar hur fint som helst. (ÄN måste man väl tillägga för det vet man aldrig hur det svänger.)




  

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 mars 2011 15:42


Underbart väder om än lite kallblåsigt... Nu är vägarna bara och sinnet i topp. Dags för en promenad med Cazal. Han är så snäll, vänlig och genom go den hästen!!! Jag älskar honom så mycket!


Visste inte riktigt hur testosteronstinn han skulle vara nu i vårvinden, så jag tog inga hundar med. Det kan bli lite mycket att hålla koll på om man har en häst som står på bakbenen och vevar och hundar som springer under den.... Nu gör inte Cazal sån´t men man vet aldrig. Han börjar ju bli stora hingsten nu.


     

Konstigt, det verkar inte vara någon som saknar mig, för ingen gnäggar...

Undrar om de klarar sig själva när jag är borta en stund?

 

Sötis provar skogen lite...

 

Som ett skolbarn på utflykt!!! Kul och spännande!!!


     


   

Kolugn som en älg =D!

 

 

Mycket god doft i vinden!



  

Vackraste älsklingen!

 

 

  

Fast ibland ser han ut som en åsna....

 

 

  

Kul att leka med locket till grannens brevlåda =D!

(Han har ju gammal kunskap om att sätta mulen på/targeta främmande, ev. otäcka föremål. Så gör han fortfarande ibland på vissa saker. Han är inte rädd, men annorlunda saker ska man sätta mulen på. Här öppnade han och stängde locket så det small gång på gång.)

 

Å hej vad det blåser!!!  

 

 

Jag bad Salle lägga sig på gärdet och döm om min förvåning när han gjorde det. Plättlätt. Flera gånger. 


Så lätt de ändå har att generalisera. Jag hade svårare med lina, godis och kamera. Det blev inte så bra träning och inte så bra bilder men kul ändå....    


   

Isn´t he beautiful!!!!?!!!!?!???!

(Lite tjock just nu kanske, men va f-n, hur ser jag ut då!??!)

 

  

Puddingen....



    

Älg-gener i blodet?


 

 

 

 





Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards