Direktlänk till inlägg 2 december 2007

-Så brukar hon aaaaaldrig göra annars!

Av Ann-Louise Ryrvik - 2 december 2007 10:38

Så var det dags för dag två i Säffle. Efter lite teorirepetition och lite frågor angånde dagen innan så skulle vi ut och jag skulle visa apportering. Det är ju Essies ”paradnummer” och jag hade redan innan berättat vilken bra lek jag hade gjort med henne och vilket ruskigt bra tempo hon har på återgångarna.

Jag tog Essie ur bilen. Här skulle visas apportering! Först lite plockövningar i olika varianter och nivåer. Det gick väl ok, fast det var nog för att hon fick stå stilla ;-).

Sedan var det dags för apporteringsleken. Här förväntade man sig världens drag och publikens ohejdade jubel. Daaaa. I stället för hennes normala ”svedda” framträdande joggar hon  bredbent ut och tar apporten och joggar sedan aningen snabbare tillbaka – lika bredbent!!!!!  Jag kände mig som ett FÅN! Antagligen berodde det på att planen stod under några centimeters vatten, dessutom rastades pensionatets hundar där. Men ändå!

Vi gick utanför där det var lite torrare för att visa frivilliga apporteringar med ingångar mot externbelöning. Nä! Inte det heller. Hon gjorde det men det gick trögt. Hon ville inte ens ta upp apporten i ett läge. Det låg en gammal bajs där så det gick inte. Inte så konstigt, men efter förra visningen så kändes det ju ännu värre.

Sedan var det så vad jag än skulle visa. Krypa? Någonting som hon också gör bra normalt sett. Nej inte då.  -Jag kan inte krypa här! Jag kan knappt ligga! Det enda som gick någolunda var visandet av början av framförgåendet/framåtsändandet. Det kunde man i alla fall skönja att hunden gjort förut.

Det var så pinsamt att jag önskade att någon alien skulle komma med ett rymdskepp och  beama upp mej.  Här är man i ett läge när man ska visa hur bra metoderna fungerar och det ser ut som om hunden aldrig hade gjort momentet förut. Det känns så otoligt fånigt när man säger att –Så här brukar hon inte vara... – Det här funkar jättebra.. – Det beror nog på att planen är blöt och att det låg en gammal bajs bredvid apporten....  Det låter bara som dåliga undanflykter. Bara därför säger man det fler gånger, som ett mantra och då blir det på något sätt ÄNNU värre.

Nu var dock dessa tjejer tålmodiga och tyckte antagligen att det ändå lät trovärdigt, för de bokade ett nytt datum redan. Då ska vi ha övat på blöta planer, för det är ju faktiskt så att det är frågan om att träna. Är man hemma under dagarna så tränar man ju bara när det är bra väder. Hade det varit gamle Kiro hade det nog inte spelat någon roll men Essie som har sitt temperament slutar ju helt.

 
 
Jessica Johansson

Jessica Johansson

3 december 2007 11:53

Hallå!
Vi som håller på mycket själva vet väl precis hur det kan vara, jag tänker specielt på de tävlingar man gjort då man tycker att allt bara SKA fungera och när man är inne på banan så har hunden totalt hjärnsläpp, och man fattar ingenting. Och med tanke på att vädret faktiskt var extremt, (inte bara lite dåligt) det hade ju fullkommlig öst ner dan innan, så var det inte konstigt att det gick lite segt. Jag kan nog tala för hela gänget när jag säger att vi var extremt nöjda med helgen och nu är man super taggad att träna klicker. Måste erkänna att jag nu under fm lärt in "fingerövningen" med den lilla. Ser verkligen fram emot nästa gång!!!
Mvh Jessica

http://www.sjobynshundpensionat.se

 
Ingen bild

Maria&Hera

3 december 2007 16:23

Hmm ja visst känner man igen den kommentaren "så här brukar hon aldrig göra" Jag är säker på att de ändå såg hur duktiga ni är! Och ibland kan det faktiskt lätta upp stämningen när inte "exemplen" är perfekta

 
Ingen bild

Hundbiten

3 december 2007 18:05

Ja apporteringsleken har då jag sett och då var det tempo som hette duga :) Inget vatten på planen dock vad jag minns :)

 
Ingen bild

Ann-Louise

3 december 2007 18:34

Tack I med tröstens ord! Det är nyttig erfarenhet att ta fram när man stöter på kursdeltagare som säger samma sak. Jag tycker dock att man kan se att det blixtrar till i vissa lägen när "det kopplar" men i detta fall blixtrade det inget...suck...:-P

 
Ingen bild

Maria Y

3 december 2007 23:42

Misslyckade demos är karaktärsdanande!
Du glömde dock en klassisk instruktörsursäkt: "Eftersom jag håller så många kurser har jag inte hunnit träna själv!"

Jag har en hund som hoppar som en stressad känguru om det ligger bajs på plan samt en som äter upp den. Vet inte vad som gör sig bäst i en demo?

 
Ingen bild

Ann-Louise

4 december 2007 01:19

Ha ha ha Maria. Du har så rätt! Det finns fler - Hunden blir såhär för att jag demonstrerar så mycket....
eller min gamla
- Hon har varit så sjuk....

Faktum är att vissa av dem är mer eller mindre sanna, men till syven och sist handlar det om träning.
Som Essie i helgen.... Jag får se till att träna när det står vatten på gräsmattan!!!

 
Ingen bild

Lin

4 december 2007 07:07

Haha, när man vet hur hon jobbar på i vanliga fall, låter det lite lustigt;)
Förstår att det inte kändes så lustigt just då...
Kanske får du fler vattenchanser, det ser ut att vara fortsatt blött.
Klart man inte går ut för att träna i pissväder om man slipper, fast man borde nog göra det!

 
Lena

Lena

4 december 2007 09:25

Jag kunde inte låta bli att le lite när jag läste om Essie... Inte av skadegjädje utan att det är sådana här episoder som gör att en annan orkar att fortsätta. Jag har också sett Essie i full rulle med apporteringsleken. När en sådan pärla som hon har "en dålig dag" är det lättare att acceptera Colas dåliga dagar, som inträffar oftare än Essies! ;o)

http://klingemaden.bloggagratis.se

 
Jana

Jana

5 december 2007 10:22

Det finns ett tyskt ord: "Vorführeffekt" (uppvisningseffekt?) som betyder att allt som brukar fungera jättebra vanligtvis kommer att gå på tok när man ska visa det. Det är bara så. ;-)

http://isgardsdjur.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21 22 23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards