Alla inlägg den 15 oktober 2008

Av Ann-Louise Ryrvik - 15 oktober 2008 16:01



Que?


Pinnar är kul.


Blommor och bin. Svårt att tänka sig att det är oktober....

Av Ann-Louise Ryrvik - 15 oktober 2008 15:43


Lin har varit hos mig i två dagar och staketat i hopp om att hon också skulle få se påsläppet. (Tack så hemskt mycket, Lin!!!! ) Nu när alla isolatorer, alla stolpar, alla snören och alla trådskarvar sitter där de ska och vi skulle släppa på Loke så ville han inte komma. Han var mer intresserad av grannens brunstiga sto och valde att stå där och flema. Ja ja han kommer när han kommer. Det kanske t.o.m var lite bra med tanke på hur halkig ravinen kan vara av allt regn som fallit.

Tills jag får ta några bilder på Loke i nya hagen får ni hålla till godo med bilder på Puppis och Ia som rumlar om  i höstfärgerna :-). De är från igår då det inte hällregnade.


Puppis och Ia på strövtåg.


- Ska vi leka?


Ibland är det svårt att få med hela hundarna ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 15 oktober 2008 09:00


Hmmmm jag måste förklara mig bättre hur jag tänker...


Vad jag far efter är detta med engagemang. Kanske är jag yrkesskadad, men det är viktigt för mig.


Det finns ju många sätt att träna hund. Alltifrån helt korrigeringsbaserad träning där ”slippa stryk är belöning nog”, till att ”hunden ska jobba för att jag blir glad”, till "locka&leda" vidare till klickerträning...... Alla metoder fungerar. Det som skiljer mycket är hundens välbefinnande, frimodighet och engagemang. (Sen har vi detta med etik men det får bli nästa diskussion;-)   .)


De flesta av oss har träffat en kommandostyrd, duktig hund. Hunden kan göra alla elitmoment med bravur och höga poäng. Om man inte ger denna hund kommandon så gör den just ingenting och får den välja helt fritt utan ett hindrande ”kom här” gör den hellre något annat. Den vill inte mer om den slipper utan tycker det är helt ok med en paus. Å andra sidan är den heller inte ovillig att följa kommandona för den är trygg och bekväm i det. Det är inget fel i detta, men som klickertränare strävar jag efter mer.


Som klickertränare tycker jag att det finns en dimension till och det är där engagemanget kommer in. Eftersom vi i klickerträningen låter djuret själv bjuda beteenden frivilligt och vi förstärker de vi vill ha samt ignorerar de vi inte vill ha gör att, som jag upplever det, vi får mer engagerade hundar. De är ivriga att jobba. De driver beteendena framåt. De tigger om att få arbeta. När vi gjort en sak och förbereder oss på nästa eller pausar, har vi hundens uppmärksamhet; När kör vi igen? Vad ska vi göra nu? Det är det jag personligen saknar i hästträning, för även i den mesta hästvänliga träningen är det fortfarande inte hästens engagemang i centrum. Vi förhåller oss som tränare av ett djur och inte som samarbetare med ett djur. Och i ordet samarbete lägger jag lika mycket engagemang och lika mycket makt hos bägge parter. Därför föredrar jag lösa hästar, när jag kan, som har valmöjligheten om de vill vara med och leka. Det är en bra värdemätare på TKFF. Ansvaret ligger alltså lika fördelat på bägge individer.


 Någon frågade hur man kan se/veta om hästen är engagerad. Jag tycker att ett sätt är att se hur de ser ut om man kommer till hagen. Jag uppskattar att de står i kö för att få komma ut. Att de trängs och vill smita med när någon annan av hästarna får går in på ridbanan och att de efter träning helst inte vill gå ut. Att de emellan två moment/belöningar har uppmärksamheten på mig och inte passar på att ”sova lite” i väntan på nytt kommando. Om  jag släpper hästen och går ifrån den.... att den följer efter mig med intresse.


Jag tror dock att de flesta hästägare tycker att det är bekvämt med en häst som ”står där man ställt den” och som väntar in kommando innan den försöker företa sig något. Detta tror jag både är just bekvämlighet men kanske också en gnutta rädsla. En rädsla att man kanske inte kan hämta hem vad man släppt fram. Om jag låter hästen välja själv kanske den väljer bort mig! Om den får ta initiativ så kanske den ”tar över”!


Jag har öppnat Pandoras box, och i alla fall inte ännu hittat något negativt med att låta hästen vara mer aktiv och delaktig. Tvärtom, det är då jag tycker att man ser vidden av hästens gudomliga väsen och deras exceptionella intelligens!


(Det är där i min grund till att jag vill göra min resa "på eget sätt" ligger, även om inte resultatet blir lika bländande.  Jag kommer att försöka dra lärdom och få kunskap av de som är bättre vetande, men sedan försöka stöpa om tänket till mer klickerskt. Det är också därför jag lider av att jag inte är en skicklig ryttare, tränare i grunden för då hade det varit plättlätt. Nu måste jag först ta in information och sedan forma om den på ett nytt sätt.... Det kommer ta tid J, men det är väl som man säger inte målet som är resan värd.)


Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards