Direktlänk till inlägg 10 december 2008

I´m alive :-)!

Av Ann-Louise Ryrvik - 10 december 2008 20:16


Jaha, så var skolstarten avslutad då och jag lever fortfarande och alla kroppsdelar är där de skall vara :-).


Började med att hämta honom vid stallet. Han hade precis trynat i sin nya bädd så han hade massor av halm i man och svans, men jag iddes inte gå och hämta en borste för att göra honom fin för eventuella bilder. Fokus låg på något helt annat av förståeliga skäl.


Han följde mig snällt genom skogen bort till paddockgrinden. Ja, ja lite ruskande var det. Vi har ju fått snö idag och det var väldans vackert.


Vinter i träden.


Loke i skogen.


Väl i paddocken så fick Loke strosa runt och kolla läget lite. Varje gång han kom till mig och tog kontakt fick han klapp och snask. När han sedan, efter några minuter, inte ville kolla något mer och stod kvar hos mig satte jag på grimma. Hans grimma hade jag väl haft på någon av de andra för jag fick feppla ett tag för att den skulle gå att få över öronen, men han stod stilla och väntade. Började väl tröttna lite på slutet och drog lite i huvudet, men det gick fint.


Hela passet avlöpte fint. Han följde faktiskt med mig och gjorde inga ansatser att dra iväg eller så. Jag fick honom att förstå signalen backa när han fick ett litet, litet, litet tryck av grimman på nosryggen. Kunde flytta bakdelen och bogen utan konflikter. Allt med snask som resultat.

Varvade detta med frivilligt vända bort huvudet, sänka huvudet mot marken, targeta lastpallar och grävmaskin, frivilligt backande.


Enda som var lite sådär var när jag går framför honom och han går bakom. Då rycker det i ruskmusklerna, och han kastar lite och slänger. I början fick jag ha spöet bakom mig för att inte få honom så nära, men så småning om

gick det bättre, ruskandet minskade och jag kunde gå bredvid honom. Belönade med jämna mellanrum och det tyckte han var fint.


Han verkar ha förtroende för mig och följde mig även under armen på grävmaskinen. (Mellan maskinen och skopan.) Jag försökte hålla mig i styr tidsmässigt så hans stackars oanvända hjärna inte skulle bränna. Och kunde i alla fall ta ut honom och släppa honom medans han kändes koncentrerad, intresserad och fräsch.


Väl tillbaka i hagen fick han bralla lite och var quite crazy. Bockade, galopperade, slog backut och kastade på huvudet. Jag har satt en signal på spektaklet och har en teori om att det kan vara bra. Han lär ändå se mig som kompisen eftersom han går ensam. Om han då får bralla på signal i hagen när jag inte är där inne kanske det minskar brallandet när jag är nära, hos honom. Vet inte om det är rätt, men får väl fundera mer på det.


Tyvärr var det för mörkt för att ta bilder i rörelser. Kameran ville inte ta skärpa så det blev bara några ruskbilder.


Lokebus.


Mycket rusk är det!

 
 
Ingen bild

Åsa

10 december 2008 21:38

Heja! Det låter som att ni kommit en bit.
Min egen har nu haft husse på ryggen hela fyra gånger, och verkar tycka att det är helt OK. Grundläggande hjälper har han genom tömkörningen, och jag är i närheten med fickan full av godis och belönar när han gör ett försök att svara på hjälperna (=lycklig, arbetsvillig häst. Kallblod regerar!

 
Ingen bild

Ann-Louise

10 december 2008 21:46

Nämen, så roligt!!!! Härligt att det funkar så bra. Jo, dessa kallblodsgrabbar är det nog extranoga med att jobba med deras vilja istället för emot. Fastän de ser lugna ut på ytan finns det en hel del temperament inunder. Kan man få deras hjärta med en är nog mycket vunnet...

 
AK

AK

10 december 2008 22:10

Gött att det gick så bra, jag trodde iofs inte annat! Det blir intressant att följa Lokets utveckling! Han har en härlig utstrålning!

http://bacillen.wordpress.com

 
ylle

ylle

10 december 2008 22:20

Vilka huvudruskningar!!! Praktfulla!!!
Ja kallblod är rätt varmblodiga av sig. Har själv haft nordsvenskar under 20 år, och de kan vara laddade som fullblod. Vårt egenuppfödda sto Moa var som allra medgörligast när hon gick två pass om dagen och var i god kondition! Fick hon gå i hagen för länge så var det mycket bus och spring i benen och även vissa blixtsnabba kast när hon såg nåt inbillat läskigt, inte så bra när man har hästen framför vagn.....

http://ponnyflickornasblogg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ann-Louise

10 december 2008 22:43

AK; Visst är han fräck!

Ylle; Visst är de. Hela framvagnen på honom rister från sida till sida. Två pass om dagen - holy Jesus! Jag får skaffa mig stalledräng eller beridare ;-).

 
emelie

emelie

11 december 2008 10:51

hahah ... va söt han är :)

http://www.kawa.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lin

11 december 2008 11:33

Oj, försvann min kommentar,måste blivit nåt fel.
Klart det gick bra, du är ju så lugn!
Väldigt vackra bilder, kraftfulla!

 
Ingela

Ingela

11 december 2008 13:01

härliga Lokebilder.

Kul o se att du hittat in på hundsnack...

http://www.schaferpower.se

 
Ingen bild

Caroline Kj

11 december 2008 16:53

Söting :D

 
Tessan

Tessan

11 december 2008 17:13

Kul att du kikade in på min blogg. Jag gillar din blogg verkligen. Har ju själv hästar så... Min kisse e fortfarande försvunnen tyvärr, men jag har inte gett upp hoppet. Och din Loke e ju bara för mysig:)) Han e verkligen hårfager:)

http://lantflickan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Maria&Hera

11 december 2008 18:15

Jag tycker han ser helskön ut med en otroligt vacker man!
Skönt att det gick så bra! Med ditt tränigssätt kommer han säkert bli lika tam och snäll som de övriga hästarna.

 
Ingen bild

Caroline cc

11 december 2008 20:06

Grattis,till dig och din vackra häst!o)

 
Ingen bild

Maria Y

12 december 2008 10:34

Det går ju prima! Det är det där med strosandet jag aldrig får till med Boogie-Bus eftersom hon då hittar på "farliga" saker! Men snart så är väl staketet på utebanan lagat kanske...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards