Alla inlägg den 7 december 2009

Av Ann-Louise Ryrvik - 7 december 2009 20:04


The Gräsänkas blues


Det är måndag morgon och mitt huvud känns så tungt.
Jo ja sa just de att det är måndag morgon
och mitt huvud känns så tungt,
när jag sitter här med ett glas grapefruktjuice,
sjungande The Gräsänkas Blues.


Min man har rest till Aukland, till Aukland by the sea.
Han for för tretti dar sen och jag kände mej så fri.
Oh, hå, hå, hå, oh boy! Nu skulle här jumpas för joy!
Men nu känner jag mig mindre fri,
så nu får refrängen bli:
Oh, Peeeeter, come back to me!


Jag glömmer ej den gången när jag stod där på perrongen
och min Peter höll mej fången i ett stadigt grepp.
Han sa jag skulle inte glömma de å de å de å de å de
å så sa tåget tut och gick och jag sa "släpp!"
och ännu kan jag höra hur det ringer i mitt öra:
Posta breven, tvätta bilen. Help! Help! Help!


Jag ska köpa nya fiskar, ty dom gamla har tatt slut,
och jag själv är lika vissen såsom XC70n ser ut,
oh, hå hå, hå, hå, o-hå!
Ja, jag mår inte riktigt bra, i-i-i-dag!
Den vecka som har gått har trotsat all kalkyl,
och allt som finns i huset är kapsyl och magnecyl.


Vårt hembiträde Anna, vår trogna gamla skatt,
förlora jag i poker till M. Bergström förrgår natt.
Oh, hå, hå, hå, hå, hå, vad ska min make tro!
Så nu får jag klara allting själv med mycket stort besvär,
och min minneslista låter så här:


Jag måste skura trappan, jag måste bona golv,
och jag ska hinna in på banken före klockan tre,
och jag ska plocka upp hundskitar, jag ska måla om i köket,
jag ska samla alla kräftskal i en prydlig liten hög,
och laga dörren sen, och muta grannfrun,
å så damma, damma, damma om igen.


Ni förstår, min man är lite sotis så om han får veta att
det var fyra scandale toyboys hemma här hos mej i natt,
oh, hå, hå, hå, hå, hå, då skulle jag bli både gul och blue.
Så här gäller det att städa fort och gardera sej,
ty han tror mera på en herrslips än han tror på mej. Hysch, hysch!


En nyckel i tamburdörrn, jag hör den alltför bra,
han skulle kommit först i morron å så kommer han i dag!
Hå, hå, hå, hå, hå, hå! For now I´ll turn the devil loose...
Full fart på köksdörren, jag tror jag smiter min kos,
sjungande The Gräsänkas Blues.

Av Ann-Louise Ryrvik - 7 december 2009 10:20


I förra nummret av Hästfocus delgavs vi forskning ang hagens betydelse för hästens rörelse. Ylle har redans krivit om detta och nu är det min tur... Här är några ytterst ostrukturerade tankar och funderingar....


Det jag slogs först och främst av när jag läste artikeln var... sorg! Det som gör mig ledsen är att miljön är helt UTARMAD! Tragiskt! Det finns INGENTING att göra! En alltför vanlig syn. ( I artikeln växte det lite växter i sanden i den lilla paddocken). Det är praktiskt att ha grusade hagar i dessa monsuntider men NÅGONTING annat än gruset kunde kanske finnas där. I denna artikel går i alla fall hästar tillsammans, men det är ju otroligt vanligt att en ensam häst står på en liten grusyta timme ut och timme in. 


”Men intressant nog var den ökade aktiviteten i den stora paddocken främst kopplad till mer tid till att försöka komma åt gräset under staketet. Eftersom hästarna utfodrades precis innan de släpptes ut i paddocken var detta ökade betande förmodligen inte relaterad till deras näringsbehov utan snarare till att gräset på andra sidan var ett mer intressant stimuli.”


Det är ju inte bara fråga om näringsintag utan om ett biologiskt behov. Hästar är ju skapta för att äta största delen av dygnets timmar så det är ju inte så konstigt. Att jämföra med att en mätt katt ändå jagar för den är skapt för det. Organismen säger till individen det.

Om jag ska ta i , utan att vara försiktig och taktisk och därigenom riskerar att göra mig ovän med en del, så tycker jag att det är djurplågeri! Jag är inte dummare än att jag förstår att vissa hästar inte fixar att gå på bete, att fånghästar måste hållas på ett sådant sätt att de inte får i sig gräs - men det måste ju finnas NÅGONTING i miljön som de kan göra i alla fall.....


En tanke jag har är att om inte äta-behovet är uppfyllt så går inte leka-programmet in??? Kan det vara så? Jag kan ju bara yttra mig om mina hästar och det är ett jäkla ståhej.


En annan tanke är att de är vana ”en viss lunk” kanske hade det varit skillnad om de blivit släppta i större kuperade hagar och fått gå där ett tag.... Vad vet jag.


Nu kan jag förstå att alla inte kan ha stora varierade hagar, men man kan i alla fall försöka berika dem med något i alla fall.

Många gårdar jag åker förbi ser jag hästarna gå i en liten lerig, platt åker och så finns det bergknallar, med sly och träd som är ”skräpmark” bredvid. Varför kan man inte hängna in det? Tror det kan vara en kombination av gammal vana (hästar ska gå i platta gräshagar med vita, raka staket), rädsla för skador (skulle vara intressant att undersöka) och kanske bekvämlighet. (Det är jobbigare att fixa staket och kolla av det i sådan terräng).


En intressant sak med mina hästar, som fått mig att fundera är att de verkar ha ett undersökningsbehov. Mina hästar går som bekant för de som varit inne på bloggen tidigare, på lösdrift. De har dränerade hårdgjorda ytor närmast ligghall och hösilagebar. Sedan kan de gå vidare till områden med skog, bergshällar/knallar, öppet gärde och en ravin med gammelbete på andra sidan. De står i stort sett aldrig stilla. Endera äter de (fri tillgång på hösilage), eller leker.


Det mest intressanta är att de verkar ”bli färdiga” med områdena. I början var de lite överallt och grejade, nu sedan en tid verkar det som om det som tänder dem lite extra är nya saker.  Ett tag vände de upp och ned på vattenkaren och kastade runt på dem. Drog dem i gruset, lyfte, skakade slog på varandra med, trampade på dem o.s.v.  Nu är det mest bildäck som är roligt.

Jag försöker tänka på att lägga in roliga saker till dem som de kan undersöka och leka med.


Vet inte om mina hästar är onormala men jag tror dock att alla hästar skulle kunna uppskatta en aspruska, en hink eller en tygbit.....

Någonting mer än en helt kal grushage....



Någon annan som har någon tanke om hagar?
Leker era hästar?
Undersöker de och grejar med nya föremål?
Vad tror ni om detta med undersökningsdrift, eller vad vi ska kalla det?
Tror ni det är så att program äta behövs vara uppfyllt för att program leka sak träda in?
Jag har ingen aning, men kanske någon har?!??!!


  

Loke älskar att leka med saker.....

 


Goda vänner.....








Mycket kärlek....

              

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards