Direktlänk till inlägg 29 augusti 2011

Full fart och Grävlingen och jag på utställning

Av Ann-Louise Ryrvik - 29 augusti 2011 20:56


Ojsan ojsan vad dagarna går. Morgon - kväll, morgon - kväll mest hela tiden. Jag har inte orkat sätta mig och skriva nes det allra minsta. Nu när karantänen är hävd så börjar det komma besökare. Det är jättekul!!! Mycket fika blir det och det har jag i o f s inget emot. Fika är gott och det kan man aldrig få för mycket av =D!


Börjar komma igång lite med hästarna efter den ofrivilliga vilan. Det är skoj. De har varit pigga som små lärkor. Fnasket har varit helgalen. Det sista har de dock varit mer normala och för några dagar sedan var en kompis här och skulle kika på hästarna. Vi skulle ta ut Fnasket i paddocken för att hon skulle få se hur han rörde sig. Jag gick och hämtade ett extra spö så hon kunde förlänga armen och bromsa honom lite tidigare när han skulle komma rusande. Jag varnade för hans vilda framfarter. Undrars om hon blev lite nervös ;-). Vi tog i alla fall in honom i paddocken och...... han tog knappt ett travsteg. Ville inte lämna oss och ville bara gosa och klias. För att få lite action så försökte jag hetsa honom - men icke! "Bit mig, stånga mig - gör NÅGONTING!!!!" Nä.... jag trivs bättre här med att bli kliad ;-). Så av den utlovade showen i högre skolan bidde ingenting. Å andra sidan får man se det positivt. Han är i alla fall inte rädd för mig :-). Ha ha...


En annan dag fick jag trevligt besök ifrån Munkedal. Skojigt. Här kommer några bilder.


   Foto; Angéla Monié   



 Foto; Angéla Monié    


Vad gäller hundarna rullar det väl ungefär som vanligt. I går var jag och Grävlingen på hundutställning på Backamo. Ramlar ni av stolarna nu?!? Ta upp era tappade hakor igen för jag ställde förstås inte ut. Däremot gjorde Emelie och Christian det. De ställde ut fine och go´e Milton. Jag var med som... tja moraliskt stöd eller störning. Vet inte, men kul var det.


Jag har inte varit på en hunduställning sedan Jesus gick i sandaler. Det är liksom inte min grej och sedan har jag inte hundar som är lämpade för detta heller. Jag har ställt ut en gång. Det var väl för ca 13 år sedan då jag hoppades få en tvåa på utställning med Kiro. Det för att få ut titeln korad och eventuella framtida championat. Det var en slovakisk (tror jag) domare som dömde i Enköping. Jag tänkte att han sett gamla öststatschäfrar, som jag trodde var grå och kantiga. Ett andrapris skulle jag väl kunna få. Jag åkte dit, satt vid ringen hela dan. Den ena fula schäfern efter den andra kom ut med första eller andrapris. Sen blev det min tur - jag var den enda jag såg den dagen som fick 3:e pris. Ha ha det var min utställnings karriär det.


Jag är ju en sån som är ganska ointresserad av utsidan, och mer mån om insidan; mentalitet och arbetsvilja. Det är väl lite tvärt om mot vad utställningar många gånger premierar. Det är inget fel på fina hundar så länge som skönheten är funktionell och det inte åsamkar hundarna lidande - och det kan man väl ibland fundera på hur det är med det. Å andra sidan är det väl ganska okey i Sverige om man jämför med t.ex U.S.A Tyvärr premieras väl ofta det extrema och det blir värre och värre tills man undrar hur det kunde bli så. Ta amerikanska utställningsschäfrar som går på haserna som kaniner.... SUCK!!! och vi är väl inte alltid så långt efter heller...

Men är det fysiskt sunt och man också betänker mentaliteten så är ju utställning allright.


Många vet ju min inställning och det var ju inte en som kom fram och undrade vad jag gjorde där :-). Det var riktigt skoj att träffa många vänner och bekanta som jag inte träffar så ofta.


Här kommer några bilder på duktiga Emelie, tålmodige Christian och vacker, kloke Milton!!!




  


  



  




  


  




    


Trots att Milton är ung och ovan, så fick han fin kritik och ett par rosetter. Skoj.


Det sista passade jag på att ta ut Grävlingen och miljöträna lite. Det var liksom lite pinsamt. Undrar om någon trodde jag skulle ställa ut :-). Ha ha ha.... Nåväl, det var bra miljöträning för honom. Många hundar, mycket väsen, plastband i storm och högtalare som skrek. Kalas! Han skötte sig jättebra.

 
 
Emelie

Emelie

30 augusti 2011 11:29

Goa hästar och goa du :) hästarna är nog överlyckliga att ha dig hemma igen ! <3 ... Håller fullständigt med angående din inställning och åsikt gentemot utställning. Undrade lite vad jag gjorde där . hahahaha MEN Milton har sååå bra mentalitet och sätt , hans insida är kanon ! ett plus i kanten är att (jag tycker) han är riiiiktigt snygg så det kunde vara kul att visa han :) Fina kort du fick stumpan !! wow ... vi ser ju proffsiga ut ! hahahahaha . Vi hörs snart ! kra kra kraaaaaaaaaaaam :)

http://woodlandzoo.wordpress.com

Ann-Louise Ryrvik

30 augusti 2011 14:54

Håller med dig. Milton är fin, duktig och snäll och ni ser väldans proffsiga ut!

Det gör vi =D!

 
Anna Hovskägg

Anna Hovskägg

30 augusti 2011 19:26

Kan inte få nog av bilder på dina söta cirkushästar!

http://www.lyckoprickar.se

Ann-Louise Ryrvik

30 augusti 2011 23:19

Pluttisen Cazal är så söt. Jag tyckte att det var lite roligt när någon annan tagit.

 
Ingen bild

Margareta

31 augusti 2011 13:31

Men du? Är våra sk bruksschäfrar friskare; egentligen?
Jag har haft tre schäfrar med ledbesvär och din schäfer nr 2 har ryggfel. Så vart är schäfern på väg?!

Ann-Louise Ryrvik

1 september 2011 10:32

Ja du, vet egentligen inte. Intressan tanke...

Skulle tro att de är friskare i alla fall. Friskare, fast inte friska. Fast det VET jag ju egentligen inte. Tittar man på hur de ser ut och tittar på hundar i tjänst och tävling så kan man misstänka det, men jag har ingen aning och ingen statestik.

Hade varit intressant att veta hur det egentligen förhåller sig. Någon som hittat någon statestik på detta så får man gärna berätta det. Går kanske inte ens att föra statestik plus att den kanske inte heller skulle vara rättvis.

Jag tror att många bruksschäfrar går väldigt hårt för att försöka matcha bordercollie och malle, fast schäfern är tyngre och tar mer stryk. Inbromsningar med låsta framben, snabba vridningar m.m skadar dem nog mer än det gör med de lättare hundarna.

Jag tror inte att jag hade märkt Puppis rygg förrän längre upp i åren om han inte hade gått sök tre dar i veckan, tränat lydnad med så hög fart som möjligt. Hade han promenerats, cyklats på rakt underlag och lekt normalt med andra hundar tror jag inte att det märkts så tidigt. Mina två första schäfrar var helfriska, no3 fick cancer och Puppis nr 4 L7S1.

Fast håller med om att det är ett stort problem! Intressant tanke detta om friskheten är lika dålig på bruks som på utställnings schäfer. Där fick jag något att grunna på... =D

Jag är ju schäfermänniska och kommer aldrig (Man ska aldrig säga aldrig, men jag tror aldrig ;-) hi hi ) att byta ras för jag tycker att de har sådana stora fördelar, men det är tråkigt när många är sjuka. Jag håller tummarna för Grävlingen nu ;-).

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards