Direktlänk till inlägg 22 oktober 2007

Inspiration

Av Ann-Louise Ryrvik - 22 oktober 2007 13:46

Nu när jag ändå retat upp många, kan jag lika gärna fortsätta ;-D. Ni får inte ta för allvarligt på mina tankar! Jag är i grund och botten ganska snäll och flexibel... Promise!


Dagens funderingar kretsar kring Cesar Milan. Jag har en kompis som för länge sedan sa att jag  MÅSTE se Cesar. Han är helt fantastisk! Han är så snäll och go med djuren och en enormt duktig tränare! Detta skedde dock inte, eftersom jag sällan ser på TV. Varje vecka frågade hon om jag hade tittat och när jag inte hade gjort det ringde hon när programmet var på TV och gav mig order att titta.


Jag grät!! Gubben kom och frågade varför jag måste sitta och se på sådant. -Jag måste få veta...snyft....snyft! Jag blev kränkt å djurens vägnar.


Hur kan det komma sig att man kan uppleva samma sak på så olika sätt? Jag tror att vi tittar på olika saker. Min kompis såg att han inte slog hunden eller ryckte i koppel - vilket är bra. Han skrek inte åt dem - bra!  Men har man hittat ett sätt att träna och få ”lydiga” djur genom att samarbeta med djuret utan att försätta dem i vanmakt är VANMAKTEN hems nog. 


Vissa saker som han säger är bra t.ex att hundarna ska motioneras och aktiveras. Bra är också att han betonar att man ska hålla sig lugn och inte skrika eller bli hysterisk. Han trycker också på att man inte sa förmänskliga dem. Det är fint.

Vad som gör mig upprörd är bl.a hans snack om dominans. Jag är ALLERGISK mot det ordet. Dominans hit och dominans dit. Bl.a ska tikar enligt honom vara "undergivna" mot den ”dominanta” hannen! Har han någon gång sett ett okastrerat gäng hundar?


Han hämtade en boxertik från ett hundshelter och skulle introducera henne för en hanhund. Hanhunden var burdus och  försökte han klättra på henne. När tiken försökte säga ifrån till hannen som funderade på att sätta på henne ryckte och slet han i tiken och krävde att hon skulle sitta för hon skulle vara undergiven! Stackars hund. Främmande människa och främmande hund och hon fick inte resa på sig för att värja sig. Övergrepp!


En omlacerings akita värjde sig när de nya ägarna skulle ”lägga ner den”. Med munkorg på ser man hur de vänder ner hunden på ett parkettgolv. Man ser paniken i hundens ögon. Människor man inte litar på plus halkigt parkettgolv. -Den vänjer sig och ser att det inte är så farligt! Om ett barn vore rädd för tandläkaren och man satte på det tvångströja och brottade ner barnet i tandläkarstolen och sedan kanske också stegel för att få upp munnen…. Visst överlever barnet och ser att den sen kommer loss, däremot tror jag inte att den blir mindre rädd för tandläkaren av den behandlingen!


En rädd hund (som morrat och gjort utfall mot okända. Ja det är rädsla! Ur rädsla föds aggression!) jagades tills den helt uttröttad gav upp. Ja han gav upp denna gång, men mår han bättre nästa gång det kommer någon främmande? Är det därför man skriver ”don´t try this at home” ?


En pigg och glad (ovanligt käck och trevlig!) Grand danois unghund, som var lite brötig visades upp hur ”duktig och lydig” han hade blivit efter Cesars professionella behandling. Då står den förut livsglada hunden helt stilla och avstängd med svansen mellan benen. Är det sådana man vill ha är det plyschdjur som gäller enl. mig. Vill man ha en va en hund, med livslust som inte vänder upp och ner på huset får man träna den med andra metoder!


Det finns fler men nu orkar jag inte mer. Kanske har jag haft otur, de programmen jag sett. Har också hört att ortklippt material med elhalsband odyl finns. Kanske ont förtal. Jag vet inte....


Ursäkta att jag är negativ, men det beror nog på att jag tittar på andra saker. Caesar ser trevlig ut och är lättsam och skämtar. Han slår inte hundarna, men jag anser att det finns ännu trevligare sätt att träna. Trevligare för alla!  
 
AK&Kråka

AK&Kråka

22 oktober 2007 15:47

jag kan inte hålla med dig mer om CM! Maken till falsk marknadsföring med ordbajseri som "calm-assertive-energies" med mera...och sen klipps det och helt plötsligt står hundarna, som du nämner, stilla som zombiesar, dessutom reagerar de med att huka sig då han gör sitt berömda tsssch-ljud..betingat med nåt starkare kanske? en elstöt kanske? jag har sett avsnitt där hunden har en dosa runt halsen och CM en fjärr i handen....Mannen gör mig spyfärdig!! Så mig retar du inte ...mer än att jag går igång för att programmet är så vidrigt...visst det finns saker han säger som är bra, men de överskuggas ordentligt av det han gör mot hundarna som är förkastligt!!

http://bacillen.wordpress.com

 
Ingen bild

Lin

22 oktober 2007 15:58

Vanmakt var ett passande ord, jag blir så ledsen när jag läser det du skriver:(

 
Vendela&Dagny

Vendela&Dagny

22 oktober 2007 18:50

Instämmer helt! Läser din blogg dagligen och det är alltid lika kul att läsa om dina funderingar och framförallt om träningen med hästarna! Ha det gott

http://dagny.taftea.se

 
Lena

Lena

23 oktober 2007 09:45

Med risk för att låta tjatig och fjäskande men - än en gång kan jag inte låta bli att hålla med dig! Visst ser det både käckt och "proffsigt" ut när han kommer med ett helt gäng hundar i koppel och han själv på rullskridskor men när man sedan ser metoderna som lett fram till det ser det inte lika "snyggt" ut tycker jag. Jag skulle aldrig vilja se Cola krypa eller huka så för mig oavsett vilket bus han hittat på. Enligt min syn skall träningen vara en gemensam aktivitet och bygga på ömsesidigt förtroende och inte minst vilja. Det är mycket upp till mig att hitta sätt som gör att jag får Cola att tycka att träna med mig är bland det roligaste som finns!

Tyvärr verkar det som att många tar åt sig av hans "tips" och tar det för den enda sanna vägen till en lydig och lycklig hund. Har själv fått tips av en jobbarkompis att om jag sticker in en eller två fingrar i sidan på Cola och samtidigt gör det berömda tsch-ljudet så lägger han sig direkt. Jättepraktiskt... Varför då undrade jag då och fick till svar att då lär han sig! Struntade i att ställa frågan "Vad?". Förlåt, nu blev det nästan ett eget blogginlägg istället för kommentar...

http://klingemaden.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ann-Louise

23 oktober 2007 10:11

Ja man kan ju undra vad som sker mellan tagningarna A-K....

Jag vet Lin. Snyft!

Kul att du gillar bloggen "Vendela&Dagny", fast jag normat sett håller den ytlig! Tack och tack det samma!

Heja Lena! Skriv mer du! Det är jättetrevligt!

 
Ingen bild

ylle

23 oktober 2007 10:35

Ja här ser jag att Du skriver om det jag svarat Dig i min blogg, att han inte skriker och rycker och tjatar. Har inte riktigt sett det som Du ser det, men när jag läser detta får jag insikt och SKAMMENS RODNAD intar mina kinder.... Har inte sett det där med tiken, men är det inte så att alla tikar är dominanta, dvs bestämmer över hanhunderna?? I verkligheten? Jag skulle ju aldrig drömma om att "lägga omkull" mina hästar för att dom inte lyder ögonblickligen... visserligen fysiskt svårare än små hundar, men.... ska titta med nya ögon så får jag se... Ylle

 
Ingen bild

Marie

23 oktober 2007 12:18

Håller med du!

 
Ingen bild

Caroline cc

23 oktober 2007 14:39

Har inte sett gubben ni talar om. Tur att jag inte missat mycket!o)

 
Ingen bild

Ann-Louise

23 oktober 2007 15:25

Han är väl ett barn av sin tid. Man är ju ett resultat av den input man fått, de människor man mött och den värld man levt i.

Detta resonemang går stick i stäv med mitt resonemang runt guru och/eller självförhärligandet. Det innebär att man har ett behov som måste uppfyllas. Alltså lever jag inte som jag lär eftersom jag ondgör mig. Jag blir dock så provocerad och jag får väl skylla "bonne-arv" och att jag bara är människa.... ;-)

 
Maria Y

Maria Y

23 oktober 2007 17:34

Enligt Kathy Sdao hade en tidigare anställd vid Millans program smugglat ut opublicerat bildmaterial där eldressyr förekom melllan tagningarna. I en rättsprocess ålades programmet att lägga till text som redovisar att hundarnas träning inte visas i realtid (dvs att annan träning förekommer mellan scenerna vi får se)

http://cowgirlup.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Sanna

24 oktober 2007 23:19

Det heter ju att "hastverk är lastverk" och det stämmer väl in på denna "hundviskare".

 
Tina

Tina

26 oktober 2007 10:01

Det värsta med den mannen är att han har så stor genomslagskraft. Många hundägare fullkomligt avgudar honom och ser bara det man vill se. CM låter så övertygande i sitt snack att vem som helst kan gå på det. Visst är det bra det han säger om motion mm men sådant behöver väl vi i Sverige inte upplysas om.
Tina

http://workinlabs.wordpres.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards